• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddaren kass i elblocket vid 220v

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato 250
Chassietyp: Standard
Motortyp: 3.0 180 Multijet
Årsmodell Chassie: 2014
Husbilsfabrikat: Adria
Husbilsmodell: 690 Coral supreme
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2014
Ämnesområde: Elsystem
Hej, Laddaren i elblocket verkar ha lagt av, på panelen visas ej heller 220v symbolen men jag har 220 i uttagen och aldepannan visar 220 i displayen.
Laddningen vid 220v funkar inte varken på bilbatteri eller bodelsbatteri.
Men när jag kör laddar bilen alla batterierna. Så någon komponent som har med laddningen vid 220v att göra verkar ha gått sönder.
Finns det någon som vet vart jag får tag i kontakt på bilden märkt jp17 så att jag tillsvidare kan ansluta extern laddare, två platta stift typ flatstift 4,8mm tror jag.
Kan också nämna att det är elblock nummer 2 då det första blev utbytt på garanti. Verkar vara skitkvalitet på detta elblock ," Nordelettronica"
Tacksam för hjälp och tips
 
F

F.d. 29925

Guest
Skulle nog göra ett försök till med en "garantireparation", för lite mer har man nog rätt att kräva.

Ett alternativ är att öppna "burken" för möjligen finns det en säkring under locket för just laddfunktionen, men det är enbart en gissning.
 

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2025
decker skrev:
Skulle nog göra ett försök till med en "garantireparation", för lite mer har man nog rätt att kräva.

Ett alternativ är att öppna "burken" för möjligen finns det en säkring under locket för just laddfunktionen, men det är enbart en gissning.

Jag öppnade elblocket men fann ingen säkring..:(
 

casso.o.carina

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Gävle
HBK-Nr
4076
Medlemskap
2024
Skulle först tipsa om att du har 2 års garanti på prylarna,
Så varför klösa sig blodig själv?
Men är du envis eller nånstans där du inte kommer åt adria-återförsäljare,så mitt tips är att kolla den löjligt undermåliga anslutningen i botten där 220 kommer in."sockerbiten".
Jag drogs med liknande problem i två säsonger, laddade ibland ibland inte??
Hade bilen inlämnad o då visade sig inte felet givetvis.
Jag letade igenom hela bilen efter säkringar o allt( flera Adria modeller gömmer säkringar o kopplingsplintar på det mest otroliga ställen) ett ställe ex,À-stolpen på passagerarsidan.gäller inte alla modeller.
På min bil fungerade 12 voltsladdningen från bilen klockrent hela tiden men 220 laddningen försvann ibland.
Det är inte helt okomplicerat med laddningsspärrar på EBL kontra bilen fast det ser enkelt ut innan man lusläser ritningen på kretskorten i EBL,n.
Ska leta fram bilden på min anslutning om jag hittar på bilden sätter jag ut den.
Varmgång så det heter duga hade det varit iaf,tur att inte skiten brann upp.
 
Toppen