• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ladda startbatteri via solpaneler

håkan66

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
14998
Medlemskap
2024
Funderar lite om inkoppling av solpanel och laddning av batterier till bodelen o startbatteriet vid körning.

Har nu 190 Ah på bodelen och ca 450 w effekt på paneler beroende på solläge,har själv monterat 2 st 175 w =350 w från sunlux.se i höstas ,1 st 100 w från kama som monterades vid köp av bilen ca 5 år sedan ,

Har en duoladdare pwm från kama som laddar bodelen o startbatteri från 100 W,

en Laddningsregulator 21A MPP 350 Duo Digital - Votronic från sunlux.se från 350 W

fast den kan ladda även startbatteri med ca 1 A

Dessa ligger nu parallellt kopplade på batterierna,

Om nu laddningen av bodellsbatterierna blir fullt vid körning

skulle det gå att koppla något mellan dessa så att solpanelerna laddar även startbatteriet vid körning med hög ström

för att minska laddningen från generatorn och spara diesel ,då man kör med halvljus o övrig belysning/fläktar som drar en hel del.

vill helst att så mycket som möjligt laddas från solpanelerna och bara från generatorn när solpanelerna laddar
dåligt ,

Solenergi finns ju oftast hela tiden när man kör,

om man kopplar in bägge på EBL99 solpanels-ingång kommer det att ladda med full fart den vägen.

och generatorn laddar mindre ?

eller ska man bara koppla externt via något ?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
På min EBL prioriterades startbatteriet , när det var ”fullt” fortsatte laddningen av bodelsbatterierna.
Kopplade man regulatorn för solcellerna direkt på startbatteriet lurades EBL:en tro att detta redan var fulladdat och laddade endast bodelsbatterierna under färd och via 230v.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
cbe og Calira benytter spennings styring av ladekoblingen. Bobatteri lades direkte fra alle ladekilder utenom fra bilen. Når spenning på ene batteriet er over en grense (fullladet) og det andre er under en annen grense (trenger ladning) så kobles de to sammen. Når en kjører og bilen lader er spenningen over grensen og sammenkobling trigges slik at bobatteri også lades. Ladere i bodelen har ikke like mye å gi så det tar en tid før en kommer over gensen.

Samme logikk finnes i et skillerele fra Biltema.

Schaudt bruker en annen løsning, hvor 230 laderen har en egen utgang for startbatteri (ser ut til at dette ikke gjelder alle utgaver av laderen) også solarregulatoren som hører til har denne ekstra utgangen.

Fordelen med spenningsstyring er at en kan benytte andre ladere enn orginalen uten problemer.
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Är det verkligen så ?

Jag har nämligen felsökt som en galning varför min EBL 99 inte laddar startbatteriet när den gör det via 230V.

När jag kikar på elschemat ser det ut som den borde göra det...
ElektroBlock.jpg


ElSchema.jpg

Det inringade är kopplingen till startbatteriet via ett skiljerelä. Det är inte med på din bild, men om man har hela diagrammet så kan man se att A1 till skiljerelät kommer från D+, och solar-ingången aktiverar inte D+, den måste aktiveras av något annat (t.ex. bilens generator)

Inte heller på 230V är skiljerelät slutet, startbatteriladdningen från landström sker via ett annat relä, högst upp i diagrammet.
 
Toppen