• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lödd problem...

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har alltid gillat att pilla med el.... tidigt lärde jag mig lödda och ibland fick jag lagade kompisarnas elektriska prylar, ibland blev det fel... och då sa det plötsligt... PUFF :swoon:.... och så blev kompisen sur....
Nu skall jag tillverka elektriska "knicklight" jag har tidigare gjort flera st till mig själv och det fungerar mycket bra, jag ser dem även på långt avstånd.... min tanke nu är att göra de i mini storlek och med ett mycket litet knappbatteri och de kan lysa i veckor :eek: medan vanliga knicklight håller i bästa fall en fiskekväll..
Jag köpte små SMD Led i olika färger och tänkte lödda fast dem... men jag fick genast problem.... finns det brödsmulor eller liknade på bordet så såg jag inte vilket som var vilket.... och gör jag en tung utandning så försvann de :confused:....
de är så små att jag får stora problem att handskas med dem, att lödda fast dem blir väl ännu svårare, jag har för mig att tillverkarna av elektronik "bara" lägger SMD elektroniken på korten och där finns redan lite löddtenn...och sen kör hela kortet i en typ mikro ugn där de "lödas"... men det kan jag inte göra.... så kanske någon har tipps på hur jag lätt kan handskas med dessa små "dammkorn" .

IMG_0482.JPG
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
När det gäller själva lödningen. En pincett som du håller den på tvären med, och en uppvärmd (på lödkolven eller en öppen låga); som du lägger över lödändarna och smälter dom lödplättar du redan förtennat innan.

Detta funkar men pilligt..
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, jag jobbade många år på ERICSSON som hade maskiner för miljoner för att montera och löda ytmontringskomponenter på kretskort. Först en liten limklick i mitten och sedan en liiiten klick lödpasta på varje lödpunkt och sedan en ugn med både UV som härdade limmet först och varmluft eller IR till tennet har jag för mig. (Jag reparerade och servade i huvudsak andra maskiner får jag skylla på).
Om man nu går till eget hemmamickel så finns det en av bitarna som underlättar en hel del. Det är lödpasta, alltså inte den lödpasta i fettform som fungerar som oxidlösare vid vanlig lödning utan en mjuk smet som innehåller både lödpasta och lödtenn i krämform som sprutas ut ur en liten spruta som små kluttar vid varje fästpunkt.. Sedan trycker man fast komponentens "ben" i pastan och håller ner den med en tunn nål eller liknande.
Sedan värmen. Som Rapido9097 skriver mini lödspetsar eller helst och bäst för att inte rubba komponenten, en minihetluftspistol som smälter tennet på smidigast sätt. Tyvärr så är väl en sådan minihetluftpistol kanske rätt dyr om man inte använder den så ofta men.... Jag har länge haft en sådan där gasoldriven lödkolv av den modellen som man i stället för lödspets kan montera ett hetluftsmunstycke på där utblåset bara är kanske 4m.m. stort. Det funkar men är fortfarande pilligt och jobbigt, pannluppen från Kjell o com. behövs.

PASTA billig.
Lödpasta / lödtenn för SMD - spruta 8 g.

PASTA elfa, dyr men en bit ner finns lite olika varianter till hyfsat pris.
Köp Lödpasta | Elfa Distrelec Sverige

Gasolpenna med hetluft, dyr.
INDEPENDENT 130 Gaslödkolv Piezoelektrisk 130 W 580 °C Ersa

Gasolpenna med hetluft, billig, kanske slutsåld, men finns säkert på fler ställen.
Lödpenna | DREMEL Versatip Kit | Jula

M.v.h. JANKRO.

Ps. Om man lagar ett kretskort som är maskinmonterat och det är svårt att få loss komponenten så kan den vara monterad med en sådan maskin, så det sitter en envis liten limklick under komponentkroppen förutom lödpunkterna.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Jeg kjøpte meg for noen år siden en termostatstyrt elektrisk varmluft sak for lodding av SMD, må innrømme at jeg bruker den mest til andre saker enn smd - satt til 130 grader så er den perfekt for krymping av isolasjonsstrømper. Kan justeres til eksakte temperaturer, mener jeg betalte under AUD 100 for min på Ebay. 700W Hot Air Gun Kit Rework Station SMD Iron Soldering Solder Holder Voltage 220 | eBay er en litt større enhet med vanlig kolv i tillegg til hva jeg har.
 

Rapido9097

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
10424
Medlemskap
2025
De vi köper till firman ska ju hålla i flera år och alltid fungera. Nedanstående artiklar borde lösa dina lödningar.
Det fiffiga med sms limmet är att det brukar hårda redan vid 50-100 grader och då kan du applicera lim sedan tenn och sedan värma, lysdioden sitter fast och sedan smälter tennet. Observera bara att lysdioder brukar vara extremt MSL känsliga, dvs. De drar åt sig fukt och kan spricka vid värmepåverkan. Vi förvarar alltid dem i ett Humdity Fabriker som håller under 4% fuktighet. Skall man vara helt säker kan man baka dem i ugn men det tar ganska många timmar. Lite överkurs men det är alltid tråkigt att behöva göra om saker så se till att lysdioderna får ligga kvar i den vacuumpåse de förhoppningsvis kom i.


Https://www.ebay.com/itm/220V-450-4...hash=item51dc62d5c4:m:mNgaw0dRZdTqEO38RAzhR6Q

MECHANIC XG-Z40 10cc Syringe Solder Paste Flux Sn63/Pb37 25-45um Paste NEW 6942101470587 | eBay

10CC Syringe SMT SMD PCB Solder Paste Adhesive Glue Liquid Dispenser W/ Needles | eBay

1Pc 40g/30mL SMD SMT PCB BGA IC Stencil Paste Dispenser Red Glue Effective Work | eBay

//Christer
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, vow... möjligheterna att få tag i bra grejer billigt även inom det här området har ökat sedan jag handlade sist, för länge sedan :).
Bara synd att finansministern inte litar på vår vilja att betala in moms och då godkände att Postnord skall få debitera 75:- i indrivningsavgift för varje paket som bara kostar några kronor i moms.

(Det kan nog stämma bra att det redan då var IR värme som härdade limmet innan lödningen och inte UV...... eller kanske flera varianter beroende på kort och komponenter bara.)

M.v.h. JANKRO.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tusen tack för all ny och bra information som ni har gett mig, jag inser att utan förstoringsglasögon så kan jag bara glömma det :oops: så jag köpte på eBay dessa

8x 15x 23x verstellbare Halterung Lupe LED-Licht Stirnband Lupe Glas mit Lampe | eBay

Så nu får projektet ligga tills jag får "ögon" :cool:...
Nu skall jag inte lödda fast led:en på något kretskort utan två hårtråds tunna trådar vill jag lödda så att led:en får "ben". de skall sitta fast på en "pinne" och lysa (led:en blir täckta med vatten skydd) så jag ser flötet när jag fiskar kalamari om nätterna :wink:..... det finns att köpa liknande och jag har några från kina, men de fungerar så dåligt, och drar för mycket ström.

Fick en kalamari på 0.85 kg :) här om natten.... så det blev stekt Kalamari med lök, vitlök, tabasco och olivolja, sen stuvas allt tillsammans med tomater :) i en panna, och detta är himla gott med någon form av pasta till....

bilden är på en tidigare fångad kalamari och är ungf. i samma storlek, (på samma fiskeplats) ni kan se Wovi´s tass längst ner till vänster i bilden så då inser man att de är inte så små.... även om det finns kalamari gigant :eek: men som tur är så finns de inte här i Medelhavet.....

P1010492.JPG
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Forstår ditt prosjekt :D Mulig du bør finne noen miniprint for montering av smd led - du vil trenge en motstand eller aktiv strømbegrenser i serie om du bare skal benytte led og batteri vil de fleste led brenne ut fort. Men om du benytter et sink luft batteri (beregnet på høreapparat) så har du en snillere spenning på 1,2V mens alkalin og sølv celler har 1,5 volt. Og her snakker vi om veldig små celler celler i størrelse 10 og 312 er de 2 minste - 312 samme størrelse som en mengde forskjellige 1,5V celler - AG36 er en av disse. Om jeg husker rett så kan 2 led i serie kjøre uten seriemotstand på 1,2V men du får lengre driftstid med samme celle om du har en passende seriemotstand.

Er selv bruker av høreapparater, bruker i dag 312 celler - forrige generasjon brukte de mindre 10 cellene. Det er mulig å få fatt på slike celelr for godt under 1 kr stykket.
 

Rapido9097

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
10424
Medlemskap
2025
Tur att utvecklingen går framåt i vår värld, de minsta komponenterna vi monterar idag är 0201, 0,6*0,3mm. Och de monteras i en hastighet av över 30 000 ST i timmen. Kontrollen sker automatiskt av lödresultatet i en AOI.
Mikroskopen vi har är videomikroskop med grym upplösning, Tagarno.
Man är samtidigt sugen på att köpa varmluftsblåsen från Ebay, den vi har kostar 15 000, funkar säkert lika bra.

Musmattor, ett sätt för dig kan vara att göra ett eget enkelt kretskort om du vill ha ett lite bättre stabilt underlag. Ta epoxiplatta, länk nedan. Koppartråd och skär till o klistra fast och löd sedan fast dina led. Lacka sedan kortet med ett transparent nagellack så sitter allt fast.

Lycka till med dina lödningar.

170 x 300mm 0.5 to 5mm Glassfibre Sheet Epoxy Glass G10 FR4 Fibreglass Plate | eBay
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Jag har jobbat en del med ytmonterade komponenter och något av de första jag lärde mig är att just lysdioderna är mycket känsliga för värme. Men övning ger färdighet, inget är omöjligt
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Spesielt led med hvitt lys, disse er egentlig UV led med en fluoriserende hatt. Hatten og festet med selve dioden har lavere toleranse for både fukt og varme enn en ren monochrome diode. Kombinasjonen først fukt (fra luft) og så varme kan lett føre til avskalling av hatten. Har til og med opplevd med hodelykter at hatten faller av etter en tid, det er alltid da lamper uten beskyttelses lakk eller gel.

Om det kun er for markering så ville jeg valgt rød eller grønn diode - billigste variant, gjerne i 3 mm kapsling med ben.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tack för ännu mer bra info..... Nu är det så att jag har lite 3mm dioder och även 5mm...
Men eftersom jag inte just nu kan tillverka de SMD led-flöten som jag hade tänkt mig så fick jag improvisera.... jag hittade lite emballage material av avlånga "plast tuber" som är genomskinliga... så jag tog ett litet 1220 knappbatteri som är på 3V och kopplade benen från en 3mm blå diod och sen löddade jag fast ben på SMD dioden kopplade den också till en 1220 batteri....och fäste allt sen på en bit tejp.... sen satte jag fast de på plast tuberna och kopplade ett klipps i nedre änden av tuben.... plötsligt hade jag ett par fina lysande flöte (som lyser skapt i många tim)..... Tack vare tejpen så blir också konstruktionen helt vattentätt och när jag har fiskat färdigt för dagen så drar jag bara av tejpen och dioden släcks, och är klar att använda en annan fiske dag....
ni ser skillnaden mellan SMD och 3 mm Dioden.... konstigt nog så lyser SDM:en kraftigare... och drar mindre ström :eek:....... men i kväll är havet väldigt lugnt så det blir till att fiska efter kalamari :)

IMG_0486.JPG
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Blå diode er normalt svak i forhold til forbruk. Rød eller grønn gir mer lys, og hvit er noe helt annet - en svak uv diode med fluoriserende belegg.
 
Toppen