• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Låst bakhjul

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag har en EuraMobil med tandemaxel & den har stått sedan nyår, När jag skulle flytta den idag upptäckte jag att främre bakhjulet på höger sida låst sig. Den har inte stått med handbromsen dragen, bara 1'an ilagd. Min misstanke är att bromsbackarna ligger väldigt nära trumman & att väta gjort att det rostat mellan bromsbandet & trumman. Finns det något knep att fixa detta utan att plocka isär det hela?
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Har råkat ut för detta också. Då var det båda bakhjulen på Fiatchassiet.
De satt helt fast. Försökte backa loss bromsarna men det hjälpte inte.
Lyfte då upp hjulen en bra bit och grävde ur en liten grop under.
Sedan pallrade jag upp ett par plankbitar i en kraftig lutning (bakåt) och sänkte ner hjulen igen.
Därefter slog jag med en slägga och en träkloss på däcken, alltså på gummit för att inte skada fälgarna.

Rätt som det var så släppte låsningen på det hjulet jag just bankade på och strax efter så släppte det andra hjulet också....

Vet inte om det är liknande bromsar på en alko-boggie men kanske det kan vara värt att prova.

Lycka till! /Roy
 

Krulle

HBK Intresserad
Inlägg
104
Kommun
Oskarshamn
Har varit med om detta på en personbil. Genom ett hål i fälgen håller man en metallstång mot trumman och knackar lite med en slägghammare. Det behövs i regel inte så mycket kraft för att banden ska lossna från trumman.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Eller om man kommer åt, så några slag med tyngre hammare på skölden på baksidan.
Du vet, rätt långt ut där de där tre glidstödytorna för backarna finns som skall ha lite kopparpasta för att vara hala. Då rör sig beläggen lite i sidled och brukar lossna.
Funkar även där med en metallstång mellan för att komma åt och träffa bättre

M.v.h. JANKRO.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
ALKO enytter Fiat orginale bromser bak. Og ja det er ikke unormalt med dette problemet - har selv hatt det på en 1999 årgang med ALKO tandemaksler.
 
Toppen