• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Låsproblem

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej....

Jag har fått problem med låset till bodelen, försöker jag öppna med nycklen så snurrar den bara runt, låsstången följer inte med runt (slitage). Så jag har särat på låset och tagit ut låscylindern... men nu får jag inte ut cylindern ur cylinderhållaren, jag antar att det är en såkallad tryck cylinder (den trycks in i hållaren och så vrider man om med nycklen så är den fixerad) så nu undrar jag om där finns någon här på Hbk. som vet hur jag kan få ut cylindern, utan att använda vinkelslipen :twitcy: eller annan våld.... tusen tack på förhand

Kram Wovi & Peter
 

Bilagor

  • P1040752.JPG
    P1040752.JPG
    280,3 KB · Visningar: 37

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Lås problem

Tusen tack för era snabba svar :wub:..... Nu inser jag att det går inte att "öppna" enheten med ordinarie nyckel :swoon:... så vad gör man då???.... jo man tar andra nycklar och provar om någon av dem är en "speciell nyckel".... och vips så får jag upp den :swoon: ..... nyckel enheten altså:twitcy:

Kram Wovi & Peter
 

Bilagor

  • P1040755.JPG
    P1040755.JPG
    403,9 KB · Visningar: 60
  • P1040756.JPG
    P1040756.JPG
    464,1 KB · Visningar: 71
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Lås problem

Cylinderen ser ut som en standard for bildører, de fleste låssmeder kan skaffe en ny som passer og om du tar kontakt med Hobby så kan de sende deg en som bruker den nøkkel du har. Mange låssmeder kan bygge om en ny cylinder til din gamle nøkkel.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Lås problem

Hej du och alla andra som är upplåsta mot Hbk...

Byggs Hobby's lås i Kina???:)
Eller hela bilen kanske???:D.... Njaaa.... men mycket av HOBBY kavliten har samma känsla som om det vore tillverkat i Kina :twitcy:....

Ingen idé du frågar här! Bättre vi frågar dig om vi har låsproblem!!!... Tjjaa... sitter jag upplåst med ett problem..... så brukar jag såsmåningom låsa upp det :swoon:......
Vad har du för bakgrund?;).... Tyst... du får inte nu avslöja mig nu som kassaskåptjuven som klarade alla lås...:twitcy:

Bra gjort! Julian
.... Tack kompis :yes:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Lås problem

Cylinderen ser ut som en standard for bildører, de fleste låssmeder kan skaffe en ny som passer og om du tar kontakt med Hobby så kan de sende deg en som bruker den nøkkel du har. Mange låssmeder kan bygge om en ny cylinder til din gamle nøkkel.

Tack Knut..!

Själva cylinden och nyckel fungera bra. Det är "arme" som sitter bak på cylindern som har slitis sönder. (se bild) Tack för tippset om HOBBY, hittar jag ingen annan lösning så är HOBBY sista utvägen och det kommer säkert att kosta mig "skjorta":twitcy:
Kan också säga att jag har försökt med lokala låsshopar (här på Kreta har jag inte hört talas om låssmed... än) de tittar på enheten och kliar sig i huvudet, för de har nog aldrig sett denna typ av lås:swoon:
 

Bilagor

  • Låsarm.jpg
    Låsarm.jpg
    26,3 KB · Visningar: 19

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Låsproblem

Sorry jeg studerte ikke bildene godt nok. Den delen er bunnen på huset for cylinderen og neppe tilgjengelig løst. Mener å huske at den lille metalbiten egentlig sitter fast i cylinderen.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Låsproblem

Kan du inte borra ett passande hål i cylindern där den avbrutna biten suttit. Sedan slår du in ett spännstift (rörstift) i hålet.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Låsproblem

Sorry jeg studerte ikke bildene godt nok. Den delen er bunnen på huset for cylinderen og neppe tilgjengelig løst. Mener å huske at den lille metalbiten egentlig sitter fast i cylinderen.

och

Kan du inte borra ett passande hål i cylindern där den avbrutna biten suttit. Sedan slår du in ett spännstift (rörstift) i hålet.


//W
On the road again
Goin' places that I've never been
Seein' things that I may never see again
And I can't wait to get on the road again

Willie Nelson
:music-icon::music-icon:

Hej och No problem Knut... den "delen" sitter i botten på cylinderhuset (ett extra hus som är runt låscylindern) och följer inte med ut om du drar ut cylindern... tar du bort klippset som sitter runt denna del så kan du ta ut delen samma väg som du tog ut cylinder.... den är lätt att ta ut, se bara till så du inte tappar o-ringen som sitter löst i botten av enheten...

Hej Willie.. det hade varit en bra idé ... jag har själv inte tänkt så långt men fick ett privat mail om just detta.... nu när jag har studerat delen lite mer noga så ser jag att den är väldig sliten:mad: .... och det värsta av allt är att den är gjort i någon typ härdad lättmetal:mad: så det går inte ens att svetsa i den för att göra en ny skåra (med en fräs):mad:... och att borra i den som du föreslog ser också riskabelt ut för det är inte mycket material för ett borr eller helst en fräs att jobba i:mad:, stor risk för genombrytning...tyvärr så är nog den enda alternativet köpa en ny:yes:.... men vart jag kan köpa denna del är kanske mer jobb att ta reda på än om det hade gått att laga den.:swoon:..
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Låsproblem

Nu ger jag upp.... alla H-bilsföretag (från Grekland till Sverige) som jag har varit i kontakt med säger att jag måste köpa ett komplett dörr lås, inte bara cylindern och vad där sitter på den utan hela låsmekanismen också:swoon:... tänk ifall det var samma system till en bostad då hade du varit nödvändig att köpa kistan cylindern trycken och vad där mer behövs för att du skall kunna låsa om dig:swoon:bara för att låstappen som sitter bak på cylindern är utsliten..... så jag la några tim på eBay och hittade detta....

REPLACEMENT BARREL & KEYS WD, WEST ALLOY MOTORHOME CARAVAN DOOR LOCK SPARES | eBay

nu är det inte exakt det samma som jag behöver med jag har mätt och mätt och mätt och tror nu att jag kan få det att fungera tillsammans med de gamla delarna.... så jag kommer att lämna en rapport framöver om jag kan låsa om mig. :twitcy:..... hörde bl.a med Zampetas (ett H-bils företag i Thessaloníki som jag känner sen flera år tillbaka) de berättade för mig att HOBBY sa att de måste köpa en sådan "speciel nyckel" av dem för att ta ut cylindern ... till en kostnad av 40.-€ :swoon: när jag berättade att jag kan sälja en kopia av min scooter nyckel till Zampetas för 2.5.-€ så tyckte de att det var dåligt gjort av HOBBY.... och det tycker jag också att det är dåligt gjort av HOBBY... visserligen kostade min scooter 13000.-Skr i Grekland ifall ni hellre vill gå den vägen :twitcy:
 

Bilagor

  • s-l1600.jpg
    s-l1600.jpg
    349,4 KB · Visningar: 11
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Låsproblem

Såna där huvudnycklar ska ju passa överallt så man kan ju inte använda alla spärrfunktioner som egentligen finns på nyckeln och risken är då att det går att använda en annan nyckel.
Hade en kompis med en dyr merca som låste in nyckeln jag testade med lite olika nycklar jag råkade ha med mej och en låste upp dörren.
En annan kompis kunde jag t.o.m. starta motorn och parkera om bilen för.
Men det var innan det fanns elektronik men husbilar är väl inte så avancerade i bodelen.:msn_fingerscrossed:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Låsproblem

Såna där huvudnycklar ska ju passa överallt så man kan ju inte använda alla spärrfunktioner som egentligen finns på nyckeln och risken är då att det går att använda en annan nyckel.
Hade en kompis med en dyr merca som låste in nyckeln jag testade med lite olika nycklar jag råkade ha med mej och en låste upp dörren.
En annan kompis kunde jag t.o.m. starta motorn och parkera om bilen för.
Men det var innan det fanns elektronik men husbilar är väl inte så avancerade i bodelen.:msn_fingerscrossed:

Hej..! Det var nog Gud´s mening att scooternycklen kunde låsa upp spärren på denna cylinder, jag provade på de andra låsen (4st) som nyckeln går till.... men där kunde jag inte få ut cylindern.. :wideeyed: ... Men för ett par år sedan i Monemvasia så hade min vän låst bilen (Suzuki) och glömt nycklarna inne i bilen.... jag provade då med olika nycklar och även denna gång fick jag upp dörren med en scooternyckel :swoon:(min gamla scooter)... så vist är det som du säger att om man har tur så funkar en annan nyckel.... så ge aldrig upp om ni låser er ute....
 
Toppen