• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Låsproblem Dethleffs

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Låsproblem Dethleffs

Mine tips gjelder både bo og bildører på husbiler. Mesteparten benytter samme type cylinder med tynne skiver som går in i spor på ene siden når det ikke er noen nøkkel inne og på begge siden med feil nøkkel. Rett nøkkel og cylineren er uten utspring og kan dreies - noen cylinder har en tapp slik at den kan kun trekkes ut med nøkkelen i en spesiell posisjon andre henger kun i en oring slik Hasse beskrev.
 

anjohn

FD HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2023
Sv: Låsproblem Dethleffs

Mitt problem är att cylindern följer med för lätt ut, när jag låser och drar ut nyckeln. Är det någon som har tips på vad jag kan göra för att få den att stanna kvar? (Dethleffs/Hartaldörr)
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.157
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Låsproblem Dethleffs

Nu var det inte förardörren utan bodelsdörren om du läser Knuts inlägg
så kanske du förstår.
HaDe Hasse

Eftersom jag har jag en integrerad husbil så är det samma låskonstruktion på både förardörr och bodelsdörr, så när det gäller låscylindern infästning är det ingen skillnad. Vad jag är inne på är ju också det som Knut skriver, det vill säga att vid demontering utifrån kan skador göras i låscylindern, vilket inte är önskvärt om felet består i det som jag relaterade till i mitt förra inlägg.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Låsproblem Dethleffs

anjoh se om det ikke sitter en oring på cylinderen, bytt denne så biter den seg bedre fast.
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Låsproblem Dethleffs

Mitt problem är att cylindern följer med för lätt ut, när jag låser och drar ut nyckeln. Är det någon som har tips på vad jag kan göra för att få den att stanna kvar? (Dethleffs/Hartaldörr)

Hejsan det problemet hade jag också på min dörr när den var ny(-12) Det som service verkstaden gjorde var att beställa ny låscylinder, efter det har den hållits in, (visserligen bytte jag jag hela handtaget på -14)
Ha de Paffw
 

mauricio

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
UpplandsVäsby
HBK-Nr
4540
Medlemskap
2024
Sv: Låsproblem Dethleffs

Hej Jag har problem med en Mc Louis för två månader sedan. Den är förfarande i verkstad, Delen är den minsta delen av bodels lås. Autohalen i Sverige kan inte hitta något svar.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Låsproblem Dethleffs

Enligt dethleffs så ska låsen smörjas med WD40 eller 5/ 56 ,alltså återförsäljarens service mekaniker

Sten O Anette
Hbk 6655
Börjar man smörja med WD40 5-56 så får man räkna med att fortsätta med det då dessa oljor (om man nu kan kalla dom för oljor) sköljer ren låsen precis som låsupptinings vätskorna gör och all ev olja åker ut.

Ett sätt som fungerar bra tycker jag är att öppna låsluckan med en tandpetare tex och sedan trycka in hjullagerfett, låset blir lite segare pga konsistensen men fungerar å andra sidan.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Låsproblem Dethleffs

Våpenolje eller symaskinolje er og brukbare oljer for låser. Henger i mye bedre enn de ekstreme tynnoljene WD40 og 556, disse kan en benytte for å skylle ut skitt før en fyller på med en olje som blir i cylinderen uten å herde.
 
Toppen