• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lås till frys (Dometic 190l) fastnat

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Hej!

Är på resande fot när låset till frysfackat (Dometic 190l, årmodell 2015) helt plötsligt fastnar i stängt (låst) läge.

Någon som har erfarenhet av detta problem och förslag på lösning?

Givetvis har vi mat i frysen också. Som tur är funkar i alla fall kylan som den skall.MVH!

MVH!
Niklas
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Lås till frys (Dometic 190l) fastnat

Hej!

Är på resande fot när låset till frysfackat (Dometic 190l, årmodell 2015) helt plötsligt fastnar i stängt (låst) läge.

Någon som har erfarenhet av detta problem och förslag på lösning?

Givetvis har vi mat i frysen också. Som tur är funkar i alla fall kylan som den skall.MVH!

MVH!
Niklas

Ett flertal gånger har detta inträffat.
Lossa skruven som håller skjutreglaget med en stjärnmejsel och se till att låsblecket kommer i rätt läge och skruva fast skjutreglaget igen.
Alt 2, Om inte detta fungerar, skruva loss hela skjutreglaget och tag bort låsblecket. Nu går det att stänga frysens lucka men den förblir oreglad. Kanske du kan sätta en tidning mellan luckan och övrig inredning för att ändå hålla den på plats. Fixa det mer permanent då du kommer hem.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Lås till frys (Dometic 190l) fastnat

Ett flertal gånger har detta inträffat.
Lossa skruven som håller skjutreglaget med en stjärnmejsel och se till att låsblecket kommer i rätt läge och skruva fast skjutreglaget igen.
Alt 2, Om inte detta fungerar, skruva loss hela skjutreglaget och tag bort låsblecket. Nu går det att stänga frysens lucka men den förblir oreglad. Kanske du kan sätta en tidning mellan luckan och övrig inredning för att ändå hålla den på plats. Fixa det mer permanent då du kommer hem.

Tack för tipsen. Skall se om jag hittar några skruvar, de är väl dolda.
Är dock lite osäker på om vi har samma kyl/frys som du menar (se bilder).
Just nu är dessutom frysfacket i stängt läge och jag vet inte riktigt hur jag skall få lyft kroken som låser luckan så det går att öppna den?

Bilderna är därför tagna på dörren till kylen. Men låsanordningen till frysdörren ser identisk ut, förutom att den lyckan är mindre och ledstängerna inuti dörren mellan spärren/kroken och upplåsningsknappen är kortare.

Mvh!
Niklas
 

Bilagor

  • 20170803_065739.jpg
    20170803_065739.jpg
    1,9 MB · Visningar: 37
  • 20170803_065749.jpg
    20170803_065749.jpg
    1,8 MB · Visningar: 35
  • 20170803_065805.jpg
    20170803_065805.jpg
    794,3 KB · Visningar: 36

Mårten&Marre

FD HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
16620
Medlemskap
2022
Sv: Lås till frys (Dometic 190l) fastnat

Hänt mig ett antal gånger,tror det blir is i låset. jag brukar pressa dörren uppåt så får jag upp den när detta händer.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Lås till frys (Dometic 190l) fastnat

Hänt mig ett antal gånger,tror det blir is i låset. jag brukar pressa dörren uppåt så får jag upp den när detta händer.

Inte helt omöjligt för vi har aldrig använt frysen så mycket när det är varmt som nu. Fick upp dörren genom att, som du skriver, trycka den uppåt igår em. Men försökte senare igår kväll utan att då lyckas.

Mvh!
// Niklas
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
573
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Lås till frys (Dometic 190l) fastnat

Hej.
Som det är sagt, det bildas is i låset och då är det näst intill omöjligt att öppna. När det händer oss tar jag frugans hårfön och värmer på dörren mitt för låset till dess isen smälter. Värm försiktigt med låg värme så inte plastlisten tar skada. När man får upp dörren så brukar jag fortsätta att värma på insidan av dörren/låset så att all is smälter.

Mvh / Roland
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Lås till frys (Dometic 190l) fastnat

Fick bruka mycket våld, även efter att ha värmt med hårfön, för att få upp luckan. Nog var där is i låset allt. TACK!

Men problemet kvarstår för även efter att låset tinats upp helt rör sig inte låshaken alls när vi trycker på knappen som skall lyfta upp haken.

Jag ser inte hur jag skall få isär låsmekanismen i dörren så jag kan se vad som är fel. Någon som gjort detta tidigare och kan tipsa?

Mvh!
Niklas
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Lås till frys (Dometic 190l) fastnat

Det finns ju något som heter "Frame heating" och som skall användas vid varmt och fuktigt väder när det bildas vattendroppar. Jag tror att den värmer upp skåpväggen för att få bort fukten/dropparna. Kanske också kan ta bort is vid låset? Har dock aldrig riktigt förstått vad den gör för nytta. Kanske någon annan som vet.

Hälsar Kjell
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
573
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Lås till frys (Dometic 190l) fastnat

Hej.
Den vertikala listen på låssidan av dörren kan tas bort, den sitter enbart snäppt fast. När den är borta kan du ta bort frontskivan och då ser du hur knappen påverkar låset via en plaststång. Den kan ha deformerats om du har använt för mycket våld. Se bif. länk till en bild, det är visserligen kyl-dörren men konstruktionen är densamma.

Mvh / Roland

http://www.husbilsklubben.se/forums...87-97-dometic_rmd8505_9105705004_38797_11.png
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Lås till frys (Dometic 190l) fastnat

Hej.
Den vertikala listen på låssidan av dörren kan tas bort, den sitter enbart snäppt fast. När den är borta kan du ta bort frontskivan och då ser du hur knappen påverkar låset via en plaststång. Den kan ha deformerats om du har använt för mycket våld. Se bif. länk till en bild, det är visserligen kyl-dörren men konstruktionen är densamma.

Mvh / Roland

http://www.husbilsklubben.se/forums...87-97-dometic_rmd8505_9105705004_38797_11.png

Fick plockat isär dörren nu ikväll. Uppbyggnaden stämmer med din beskrivning. Snacka om dinkitoys. På tok för stort spel mellan låshaken och väggarna i utrymmet där plaststången löper.
Stången var hel men hade hamnat vid sidan om låshaken. Så det var bara att pilla ner stången så den hamnade på rätt ställe så funkar det igen. Men problemet kommer ju att återkomma. Får se hur jag skall lösa det på sikt.

Tack för all feedback från ALLA hjälpsamma individer på detta forum!
 

hymer 690

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10718
Medlemskap
2024
Sv: Lås till frys (Dometic 190l) fastnat

Dometec har en ny likadan men bättre isolerad låsanannodning. Man tar bort yttre plastfolien o sen skruvar man bort låset. till det nya. väldigt lätt att byta. sen har jag inte haft några problem. när min hade fryset fast tog jag bort plastfolien sen värmde jag låset utefrån med hårtork.
 
Toppen