• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lätt att bli lurad på eBay.... eBays system hjälper

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Säkert handla många här på Hbk på eBay... lätt att hitta vad man behöver och ibland också till lägre priser... Jag köpte i juni en ny Inverter (1500-3000w ren sinus) då min inverter slutade att fungera.
I går så slutade också den nya att fungera, så jag öppnade ett retur ärende på eBay (Tyskland)
Jag får ett mail av säljaren där de ger mig en retur adress i Kina.:eek:(köpt från Tyskland).. och så stänger de ner retur ärendet på eBay :eek:
När jag handlar så är jag noga med att jag köper inom Eu för att slippa all besvär ett köp utanför eu kan medföra.... Så därför var jag väldigt noga med att se vart produkten levererades ifrån och det var Berlin Tyskland... så jag köpte invertern...
Nu känner jag mig väldigt lurad och det värsta av allt är att Ebay accepterar dessa felaktiga informationer...
Och min monye back garanti eBay gäller ju bara i 30 dagar.... och på paypal kan man bara få ersättning om man inte fått varan eller om man får felaktig varor.. så nu har säljarna tillsammans med eBay hittat ett system där ingen av dem behöver ta sitt ansvar i affärer på eBay.. och som köpare så har din konsumenträttighet krympt till nästan ingenting.... tydligen kommer det framöver att vara såhär .... och när du får problem med varan så finns ingen konsument rätt längre...som du kan använda dig av..:swoon:


stängt returen på eBay.jpg
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
PayPal är lika dana. Köpte en rakapparat på en annons i FB. Betalade med PP och skulle få återbetalt beloppet ich fick inga varor. Anmälde det till PP fick 20 dgr på mig att kontakta säljaren. Sa till PP att någon address till säljaren fanns inte att skriva till. Meddelade PP men dom avslutade då ärendet.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Så uppfattar jag också att handlarna gör allt för att ”smita ifrån ansvaret”, men, men, vä den som ger sig (det har du Peter lärt oss, haha).

Köpte 2 par ECO sandaler till Marianne för ca 900:- paret på nätet (Kina) och fick 2 par Adidas sandaler. Försökte få tag på säljaren, men ack nej, min betalning slussades vidare till ett bulvanföretag som inte ville befatta sig med produktfrågor.

Nästa instans blev SEB’s f.d. VISA avdelning (numera Master Card) som jag betalar en avgift för att nyttja deras tjänster. Efter att ha förklarat vad som hänt fick jag tillbaka hela summan utan att behöva skicka tillbaka Adidas sandaler. Leverantören hörde inte av sig heller, säkerligen för att produkten var småpotatis för dom. Hittade också en tulldeklaration att ett par sandaler värderades till 16€, hallo @&*#/%!!!

Handlade nyligen lite från Holland där det visade sig att varan skickades från ett icke EU land. Åkte på både VAT (moms) kostnad och PostNord avgift vilket kostade mer än själva varan. Bara att skylla sig själv när man (jag) blir gniden och vill spara (omfördela) några slantar..
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Har också handlat på Ebay i 10 år och har aldrig haft problem med leveranser eller vissa reklamationer. leverantörerna på Ebay är nog väldigt radda om ett dåligt rykte Mina nya problemen har uppkommit genom att handla på annonser i FB
och betala med PP
Skall sluta med detta
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Någonstans måste ju de som säljer varor till underpriser ta igen sina pengar och då finns det inte mycket annat att ta till än ingen service och garantiåtgärder.
Skall man köpa billigt så är det nog köp och släng och axeptera det som gäller
 
F

F.d. 53814

Guest
Köpte ett batteri till datorn från UK. Firman var kinesisk. Batteriet var defekt, fick ett nytt utan att skicka tillbaka det första. Skrev i omdömet att jag fått ett defekt men att det ordnat sig efter rätt många veckor. Då fick jag erbjudande att få tillbaka 5£ om jag ändrade mitt omdöme till mer positivt. Nä!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det som jag se är ett stort problem i dag med att handla via nätet och då framförallt på eBay... Det är att eBay har öppnat "en dörr" för den som vill undgå dina konsument rättigheter inom Eu...
Jag har ringt o pratat med konsument Eu nu ett par ggr.... de sista två samtalen var i dag, i första samtal informerar de mig, att om jag köper som jag nu gjorde så är det mitt ansvar när jag väljer att köpa utanför Eu (vare sig jag visste att det var utanför Eu eller inte)....
Så jag satte mig för att läsa lagen :swoon: och ganska snart står det ..... om du köper en vara inom Eu..... alltså då spelar det ingen roll vart firman befinner sig, dina rättigheter som konsument i Eu gäller... så jag ringde dem igen... och tur var så fick jag prata med samma person.... jag berättar bl.a ... kommer du ihåg att du sa till mig om jag gör ett köp i Eu och firman befinner sig utanför Eu, så gäller inte lagen inom Eu... jodå, det stämmer svara de.... hur kommer det sig då när jag läser lagen på er hemsida att där står något helt annat.... där står klart och tydligt.... om jag handlar en vara inom Eu..... Efter lite fundering så svara de .... Ja.! det stämmer faktiskt ... men du måste förstå att vi här har inga möjligheter att kontakta företag utanför Eu... men det är rätt som du säger har du handlat inom Eu så gäller den lagen oavsett vilket land företaget befinner sig i....
Så nu rekommenderar de mig att kontakta allmänna reklamations nämnden för att göra en anmälan om vilseledande marknadsföring.... som sagt man skall inte ge sig i första ronden.... sen vet jag att det kan bli såhär.... även om du vinner så är det inte säkert att du få någon glädje av det... men du får säkert ett stiligt papper som säger att du har rätt....:twitcy:

Jag har också skrivit till eBay och paypal om just denna typ av marknadsföring.... men än inte fått något svar, deras svar kan vara väldigt intressanta för vi får inte glömma att tack vare eBay´s och paypal´s godkännande av denna typ av marknadsföring så är de delaktiga i "brottet", så länge de tillåter denna typ av marknadsföring.....
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu hittar jag något intressant om marknadsföring om E-handel inom Eu.... där står bla. såhär....
så nu gäller det att få tag på denna "ram"... och läsa vidare :swoon:

EUR-Lex - 32000L0031 - SV

(7) För att garantera rättssäkerhet och konsumenternas förtroende måste detta direktiv fastställa en tydlig allmän ram som omfattar vissa rättsliga aspekter på den elektroniska handeln på den inre marknaden.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Här kommer lite mer som är väldigt intressant..:twitcy: när jag var i kontakt med konsument Eu... så verkade det som att de har missat något.... den höga nivån av skydd..... för de gav ju mig först helt fel information... Jag skall se till att de har lite att göra imorgon när de kommer till jobbet..:twitcy:..

(10) De åtgärder som föreskrivs i detta direktiv begränsas i enlighet med proportionalitetsprincipen till vad som är strikt nödvändigt för att den inre marknaden skall fungera väl. Där det är nödvändigt att agera på gemenskapsnivå och för att garantera ett område där det verkligen inte finns några inre gränser för den elektroniska handeln, måste direktivet säkerställa en hög nivå av skydd för mål av allmänt intresse, i synnerhet skydd av minderåriga och den mänskliga värdigheten, konsumentskydd och skydd av folkhälsan. I enlighet med artikel 152 i fördraget är skydd av folkhälsan en viktig del av gemenskapens övriga politik.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det Hollendska bolaget som skickade varor från Guernsey gjorde rätt för sig, bad om ursäkt och laddade mitt konto med diff pengar (efter att jag meddelade om att ta upp ämnet i sociala medier, ett litet ”ge tillbaka” pga massa förlorad tid & pengar). Jag förklarade att det inte är sjysst att ta upp order i Holland, skicka vidare (som mellanhand) till andra leverantörer och låta kunden stå för kalaset! Den typ av beställningar kan man göra själv utan deras inblandning...

Men det finns även sjyssta företag, t.ex. när jag beställde min kamera från England. Kameran levererades från Hong Kong via det Engelska lagret och kostade inget x-tra. Jag tror att jag tjänade ca 4 000:- kronor på den ”affären” och att det inte var några fel på kameran. Sjysst hanterat av det Engelska bolaget, där vill man handla gärna även i fortsättningen.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Läser man detta då kan man ju nu undra varför konsument Eu försökte lägga över ansvaret på köparen, har de egentligen haft tillsyn över tidigare nämnt typ av marknadsföring på eBay.... just nu känns det som att de inte har gjort vad de är ålagda att göra.... men men vi får se vart det slutar när jag är färdig....

tur att jag inte blir så varm av att sitta här (i Slovenien) och skriva på datorn, för just nu har vi +33 i H-bilen.... båda hundar sover bort sig i värmen .... jag önskade också att jag kunde göra så...

(22) Tillsyn över informationssamhällets tjänster bör ske vid verksamhetens källa för att se till att allmänintressets syften verkligen skyddas. Det är därför nödvändigt att se till att behörig myndighet svarar för detta skydd inte bara för medborgarna i det egna landet utan för alla medborgare i gemenskapen. För att det ömsesidiga förtroendet mellan medlemsstaterna skall stärkas är det väsentligt att detta ansvar hos den medlemsstat där tjänsterna har sitt ursprung klart fastslås. För att friheten att tillhandahålla tjänster och rättssäkerheten för leverantörer och mottagare av tjänster verkligen skall tryggas bör informationssamhällets tjänster i princip vara underkastade rätten i den medlemsstat där tjänsteleverantören är etablerad.
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Om du betalat med Visa/Mastercard & co (vilket du även kan ha gjort via PayPal) så kan du bestrida betalningen hos Visa. Du får då tillbaka dina pengar direkt och när utredningstiden är klar får du antingen behålla pengarna eller betala in dem på nytt. Det har fungerat klockrent de gånger jag behövt gå den vägen men det kan eventuellt skilja mellan olika situationer, beroende på vad som hänt. När jag fick problem med köp på mitt Coop MedMera MasterCard kontaktade jag Coop och fick en blankett för anmälan till Visa. I ett fall svarade inte säljaren och jag fick då pengarna tillbaka. Jag utgår från att säljaren sedan måste betala tillbaka till Visa och kanske även riskerar sitt tillstånd att ta betalt med kreditkort. I ett annat fall råkade jag ut för kortbedrägeri och blev av med ca 8 000 kr innan kreditgränsen nåddes. Efter polisanmälan och anmälan till Visa fick jag pengarna tillbaka.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det Hollendska bolaget som skickade varor från Guernsey gjorde rätt för sig, bad om ursäkt och laddade mitt konto med diff pengar (efter att jag meddelade om att ta upp ämnet i sociala medier, ett litet ”ge tillbaka” pga massa förlorad tid & pengar). Jag förklarade att det inte är sjysst att ta upp order i Holland, skicka vidare (som mellanhand) till andra leverantörer och låta kunden stå för kalaset! Den typ av beställningar kan man göra själv utan deras inblandning...

Men det finns även sjyssta företag, t.ex. när jag beställde min kamera från England. Kameran levererades från Hong Kong via det Engelska lagret och kostade inget x-tra. Jag tror att jag tjänade ca 4 000:- kronor på den ”affären” och att det inte var några fel på kameran. Sjysst hanterat av det Engelska bolaget, där vill man handla gärna även i fortsättningen.

Klart det finns bra företag.... och dåliga som "rider " på de som är ärliga.... skall man säkerställa en rättssäkerhet så måste man titta på det som fungerar dåligt :eek:.....
Tänk dig själv om vi skulle kvalitetssäkra en bil.... och bara tog upp det som redan fungerar.... rapporten hade ju varit "snygg" men för kunden blir kvalitén inte bättre....:(

Jag har också många bra köp på eBay... även många dåliga, en gång köpte jag en helt ny utombordare fick den aldrig.... men som tur var så fick jag efter en kamp tillbaka varje krona....

Det jag mest är irriterad på är ju eBay som har öppnat "dörren" för dåliga säljare utan att de sen tar sitt ansvar.... En sak som jag har kämpat en längre tid för hos eBay det är att även en köpare skall kunna ta bort visningen av produkter från en säljare som köparen absolut inte vill handla av.... men hitintills utan resultat... men men skam den som ger sig..... som flickan sa när hon försökte med en banan som var för mjuk :twitcy:....
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Läser man första stycket så tycker jag att man kan påstå att eBay bidrar till att den inhemska konkurrensen i Eu snedvrid när eBay släpper in utländska företag på sin webbsida....
Klart det påverka hela Eu´s konkurrens när eBay släpper in Kinesiska företag som dumpar priserna och inte behöver ta sitt fulla ansvar i sina affärer...

(40) Både befintliga och framväxande skillnader i medlemsstaternas lagstiftning och rättspraxis avseende ansvar för tjänsteleverantörer som agerar mellanhänder hindrar en inre marknad från att fungera smidigt, särskilt genom att utvecklingen av gränsöverskridande tjänster hämmas och genom att konkurrensen snedvrids. Tjänsteleverantörerna har i vissa fall skyldighet att förebygga eller stoppa olaglig verksamhet. Detta direktiv bör utgöra en tillämplig grund vid utarbetande av snabba och tillförlitliga förfaranden som syftar till att avlägsna olaglig information och göra den oåtkomlig. Sådana mekanismer skulle kunna bygga på frivilliga överenskommelser mellan alla berörda parter och bör uppmuntras av medlemsstaterna. Alla som deltar i att tillhandahålla informationssamhällets tjänster har intresse av att anta och genomföra sådana förfaranden. Detta direktivs bestämmelser om ansvar bör inte hindra de berörda parterna från att utveckla och använda tekniska system för skydd och identifiering samt övervakningsinstrument som möjliggörs med digital teknik, inom de gränser som uppställs i direktiv 95/46/EG och 97/66/EG.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Haha.... sen läser jag detta..... detta fråntar helt ebay´s ansvar.:swoon:....eller inte för även eBay måste göra sitt "system" utefter de regler som gäller Eu konsument... men men vi får se som sagt...

(42) De undantag från ansvar som fastställs enligt detta direktiv omfattar endast fall när tjänsteleverantörens verksamhet är begränsad till den tekniska processen att driva och erbjuda tillgång till ett kommunikationsnät där information som görs tillgänglig av tredje part vidarebefordras eller tillfälligt lagras, i uteslutande syfte att göra överföringen effektivare. Verksamheten är av rent teknisk, automatisk och passiv natur, vilket innebär att tjänsteleverantören varken har kännedom om eller kontroll över vidarebefordrad eller lagrad information.

(43) En tjänsteleverantör kan utnyttja undantagen för enbart vidarebefordran och för cachning när han på intet sätt befattar sig med den vidarebefordrade informationen. Detta kräver bland annat att han inte ändrar den information han vidarebefordrar. Detta krav omfattar inte manipulationer av teknisk natur under vidarebefordran, eftersom dessa inte ändrar den vidarebefordrade informationens integritet.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
hittade detta på nätet ... visserligen från 2015... men säkert aktuellt i dag också....

Amazon och Ebay ansvariga för miljarder i obetald moms

Amazon och Ebay ansvariga för miljarder i obetald moms
Internationellt
2015-11-09 15:41

Marknadsplatser kan hållas ansvariga för säljarnas momsflykt om de inte kontrollerar sina säljare tillräckligt noga.

Amazon, och andra nätjättar med dem, har varit i ropet tidigare när det gäller skatteflykt. I fjol hamnade man återigen under lupp när EU-kommissionen inledde en fördjupad granskning av Luxemburgs lättnader i bolagsskatten för Amazon.

Det senare ledde till att Amazon nu börjat betala skatt i ett antal utvalda europeiska länder men skatteproblemen verkar inte vilja inte ta slut för e-handelsjätten.

Nu meddelar brittiska BBC att Amazon, men även andra marknadsplatser som Ebay, kan hållas ansvariga om de inte tillräckligt noga kontrollerar säljare som använder sig av deras marknadsplatser för att slippa betala moms.

Enligt Rita de la Feria, professor i skatterätt vid Durham University, kan Amazon, Ebay och andra marknadsplatser hållas solidariskt ansvariga för all obetald moms som en felande säljare lyckas smita undan.

Något som innebär att marknadsplatser i princip bör agera kontrollanter och är skyldiga till att övervaka sina säljare.

– Om du är medveten om att ett bedrägeri begås är du skyldig. Du är även ansvarig om du borde ha vetat om att ett bedrägeri begåtts, säger Rita de la Feria.
Vill se systematiska förändringar
Bara i Storbritannien ska det vara stora summor det rör sig om och enligt Paul Miloseski-Reid, e-handelschef för brittiska Trading Standards, kan det röra sig om 2 miljarder pund som går förlorade varje år. Siffror som man baserat på en analys av ett tusental säljare.


Han konstaterar också att marknadsplatserna måste agera snabbt för att stoppa skattesmitarna. Bland annat genom att kolla säljarnas momsregistreringsnummer mot den europeiska databasen. Något som inte alltid verkar ske.

– Det har snackats om att man ska ta itu med säljare som anger falska momsregistreringsnummer eller inte har sitt momsregistreringsnummer registrerat i systemet. Det är nu 2015 och problemen kvarstår, säger Paul Miloseski-Reid.
Han skulle därför vilja vilja se mer systematiska förändringar och mer omfattande kontroller av momsregistreringsnummer som gör det omöjligt för företag som inte är korrekt momsregistrerade att sälja på en marknadsplats.

Bidrar till oschysst konkurrens
Både Amazon och Ebay säger att man gör sitt yttersta och att man samarbetar med HMRC, den brittiska skatte- och tullmyndigheten, för att komma till rätta med problemet.

– Ebay påminner alla användare om deras rättsliga skyldigheter. Om det skulle visa sig att en säljare bryter mot de brittiska momsreglerna kommer vi att samarbeta med HMRC i samtliga fall, säger en talesperson för Ebay.
Även Amazon säger att man gör vad man kan för att dra sitt strå till stacken men påpekar samtidigt att säljarna själva har ett visst ansvar.

– Vi erbjuder olika verktyg och information för att hjälpa säljare följa de regler som finns men vi har inte befogenhet att titta genom deras skatteangelägenheter. Naturligtvis samarbetar vi även med HMRC, något vi är skyldiga till enligt lag, säger en talesperson för Amazon.
Men de åtgärder som vidtagits är inte nog enligt flera brittiska återförsäljare. Enligt Joe Mullins, chef för e-handelsföretaget Safield Distribution, drabbas de hårt av den oschyssta konkurrens som uppstår när säljare kringgår momsen och kan sälja samma produkter till ett betydligt lägre pris.

– Vi trodde på en betydligt större tillväxt i år än vad vi har sett hittills. Om det fortsätter som det gjort de kommande åren kommer vi att behöva leta jobb på annat håll, säger Joe Mullins.
 
Toppen