• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Läsvärd artikel om 1 000 % överlast!

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Nja, kollade dessa bestämmelser för några år sedan (antar att det inte ändrats sedan dess) och det är snårigt.
Med B-kort så får man dra släpet i exemplet ovan, men om man lägger på så lite som en paket spik på släpet så går man efter totalvikten.
Med C-kort däremot räknas släpet alltid efter aktuell bruttovikt. Kan tyvärr inte hitta var detta står nedskrivet.
Skulle nog säga att det inte stämmer.
du har en bil som får dra 1000kg på B-kort och 2000kg på BE och ett släp som tomt väger 500kg och vid maxlast 1100kg.
Då får du inte ens dra det tomt på B-kort....
Dock är det ok på BE och troligen på utökat B (beror på om totalvikten på bil+släp ligger över eller under 4250kg).
Om du har samma dragvikter på bilen som ovan men släpet har en totalvikt på 3000kg men vid körning är tomt och väger 500kg så får du dra det med BE.
Reglerna har sett lika ut de senaste åren.
B= släpets + bilens totalvikt(enl. reg.bevis) får inte överstiga 3500kg
B96= släpets + bilens totalvikt(enl. reg.bevis) får inte överstiga 4250kg
BE= släpets + bilens totalvikt(enl. reg.bevis) får inte överstiga 7000kg (max 3,5t bil och 3,5t släp)
Det finns en övergångsregel (likt den på B-kort) som innebär att släpet får väga hur mycket som helst om kortet är taget före 2013.
Så gammalt BE-kort kommer man långt på....
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Om den inte är registrerad, då är den s.k. efterfordon. Men jag tror att det fortfarande är 30Km/tim som gäller?
Stämmer. Har du ett efterfordon t.ex. manskapsbod så behöver den inte besiktigas men bara framföras i 30km/h.
Har pratat med många som trott att man, bara för att man kör i 30km/h, kan dra ett registrerat släp som är mycket tyngre än vad ens körkort tillåter :). Så är dock inte fallet.

Dock pratade jag en gång med Volvo om dragvikter.
Om du har ett efterfordon som väger mer än vad din bil får dra (enl. reg.bevis) så kan du få dra det ändå om du inte överskrider den konstruktiva vikten för draget/bilen.
Denna vikt är ju då givetvis olika från bil till bil men normalt är 25-50% över dragvikten ( enl. Volvo).
Men det gäller endast efterfordon. Skulle du försöka detsamma med ett registrerat släp är det övervikt.
 
Toppen