• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Länsstyrelsen säger nej - förbjudet att filma med drönare

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Länsstyrelsen säger nej - förbjudet att filma med drönare

Knepigt ämne!

Jag kommer att tänka på hur det var i bilismens barndom. I England var det inte tillåtet att färdas i självgående vagnar utan att det gick en man med röd vaningsflagg framför automobilen.

Det är många storheter inblandade här. Privatlivets helgd kanske stjälper det hela men jag tror inte det blir så. Det finns redan nu regler om detta (antar jag) och då saknar det väl betydelse om du kränker dina medmänniskors privatliv från flygplan, helikopter, ballong, hustak, drönare eller på något annat mer eller mindre fiffigt sätt.

Jappe
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Länsstyrelsen säger nej - förbjudet att filma med drönare

Jag kommer att tänka på hur det var i bilismens barndom.

Liknelsen är relevant så tillika att i början var där rena vilda västern, inga körkortskrav fanns, ingen utbildning krävdes och inga trafikregler hade hunnit utformas i takt med utvecklingen. Citerar: 1916 kom de första lagkraven på vad en förare av motorfordon skulle kunna, men endast kunskap om fordonet och de fåtal trafikregler som fanns krävdes. 1923 ökade kraven på föraren, numera skulle man även vara en god förare samt vara väl förtrogen med fordonet. Först 1948 ställdes kraven på körskicklighet, vana att framföra fordon, försiktighet och förmåga att undvika olyckor. 1958 gjorde beteendet sin entré i körkortskraven, men inte i någon nämnvärd utsträckning, utan körskickligheten dominerade fortfarande. 1962 var det dags för nästa förändring, nämligen att det var viktigt att föraren förstod trafikreglerna och inte bara kunde dem utantill.

Allteftersom drönare blir allt vanligare, mer avancerade och var mans egendom så ökar också kravet på ansvar för hur de används.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Länsstyrelsen säger nej - förbjudet att filma med drönare

Men se upp för våra övervakare
som gör våra hjärnor slakare
de vet mer än vad vi gör
från bidevind till slör
blir ofta resultatet
ajöss spektaklet
som roade oss
ett tag gunås
.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Länsstyrelsen säger nej - förbjudet att filma med drönare

Amerikanska Federal Aviation Administration (FAA) har nyligen meddelat att man godkänner kommersiella flygningar med drönare som har förhandsgodkännande (?) samt fritidsflygningar som håller sig under 120 meter och 8 km från flygplatser.

Kanske ett rättesnöre även för svenska förhållanden?
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Länsstyrelsen säger nej - förbjudet att filma med drönare

Det är nog svårt att se några detaljer på flera hundra meters höjd.
Peeping Tom använder nog hellre handhållen kamera, den väcker mindre uppståndelse.

Halvnaken kvinna ofredad av drönare | Kvällsposten

safe_image.php
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Länsstyrelsen säger nej - förbjudet att filma med drönare

Jag som husägare Hur långt upp respektive ner äger jag min tomt. Finns det normer för det ?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Länsstyrelsen säger nej - förbjudet att filma med drönare

Om man känner sig kränkt av en dylik tingest så skulle det vara tillåtet att skjuta ner skiten. Mitt privatliv är mitt & som det låter privat & det skall folk ge f-n i. Det är mycket illa om man godkände användning av drönare hur som helst & att vem som helst fick äga en sådan. Man får ju inte sätta upp kamerabevakning hur som helst så varför skall man tillåta drönare som är bestyckade med kamera för det är ju det enda en sådan kan användas till, flyga runt & filma. Det blir ju ett himla liv om myndigheter börjar filma eller avlyssna telefontrafik eller spionerar i människors e-post så varför är det inte lika illa när det gäller fotografering med drönare?

Bennie
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Länsstyrelsen säger nej - förbjudet att filma med drönare

Varför inte skjuta piloten så slipper du problemet för alltid!

Väldigt intelligent. Med tanke på din kommentar så kanske du har en drönare & tillhör dom som inkräktar på andras privatliv. :D

Bennie
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Länsstyrelsen säger nej - förbjudet att filma med drönare

Väldigt intelligent. Med tanke på din kommentar så kanske du har en drönare & tillhör dom som inkräktar på andras privatliv. :D

Bennie

Svaret är lika intelligent som ditt förslag att skjuta ned drönare!
Hur vill du behandla fotografer som råkar fånga dig på bild från ögonhöjd?
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Länsstyrelsen säger nej - förbjudet att filma med drönare

Svaret är lika intelligent som ditt förslag att skjuta ned drönare!
Hur vill du behandla fotografer som råkar fånga dig på bild från ögonhöjd?

Om de smyger omkring hemma på min privata tomt oinbjudna och tar bilder på min solbadande fru/dotter på min insynskyddade tomt eller balkong precis som drönaren gör så kan de räkna med samma behandling, varför skulle där vara skillnad? Intrånget i privatlivet är lika grovt oavsett om kameran är handhållen eller fjärrstyrd. Kommer att försäkra mig om att inga bilder finns kvar innan överlämnadet sker till polisen. Frågor på det?
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Länsstyrelsen säger nej - förbjudet att filma med drönare

Vem skulle göra sig omaket att smygfotografera våra fruar vare sig det är från drönare eller smygandes på tomten?

De bilderna är nog ganska svårsålda.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Länsstyrelsen säger nej - förbjudet att filma med drönare

Världen är full av människor som är avvikande. Fönstertittare har du väl hört talas om? Om dom står där själva eller använder en drönare är väl sak samma.

Bennie
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Länsstyrelsen säger nej - förbjudet att filma med drönare

Vem skulle göra sig omaket att smygfotografera våra fruar vare sig det är från drönare eller smygandes på tomten?
De bilderna är nog ganska svårsålda.
Låter du Lisa läsa detta?:D
Vad säger hon?
Fast Stina skulle nog säga: "Jaså du vill se? Då skall jag visa dig, så du ser ordentligt! Ditt j-vla ålerens!"
(Nej, Stina läser aldrig här!)
Julian
 
Toppen