• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Länsförsäkringar "straffar" direktimporterade

F

F.d. 8332

Guest
Sv: Länsförsäkringar "straffar" direktimporterade

Enligt mail idag från LF Östergötland tas fortfarande den förhöjda självrisken för maskinskada på 5000 kr ut. Ersättning för maskinskada för utrustning i bodelen förekommer inte enligt mailet.
Enligt uppgift från Dina kommer de att ha en tilläggsförsäkring för maskinskada i bodelen fom 1 april. Någon kostnad för den kunde de inte lämna ännu.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Länsförsäkringar "straffar" direktimporterade

Eftersom ingen från Länsförsäkringar kom tillbaka till mig som lovat, med svar på min fråga i inlägg # 1, så ringde jag upp dem idag.
Personen jag talade med höll med om att i mitt exempel i frågan, så var ju skaderisken mycket större på den s.k. svensksålda husbilen.
Därför kunde han inte heller förklara varför denna extra självrisk på 5.000:- skulle utgå på import.
Han bara konstaterade att så är det.
Att självrisken på glas skulle ändras så man tog bort procentsatsen, visste han inte något om.

Han bekräftade också att de försäkringsvillkor, som gäller och bl.a. finns på nätet, de är samma för alla olika LF bolag i Sverige. Därav att alla adresserna står på sista sidan.

Så olika villkor finns inte, däremot kan de olika bolagen ha olika prissättningar, kampanjer m.m.

Jag har villaförsäkring, bilförsäkring x2, MC försäkring, husbilsförsäkring, pensionsförsäkring,
kapitalförsäkring, tjänstepension, villalån,aktiedepå, och fondsparande hos LF idag och
kallas förmånskund, men personen jag talade med tyckte inte det gjorde något om jag lämnar LF.

Så nu får man väl kolla upp om någon annan vill ha mig som kund. Jag är beredd att betala lite mer för att få det skydd jag vill ha på försäkringarna.
Jag tycker absolut att alla som har direktimporterade bilar bör tänka efter en gång till om man har rätt bolag.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Länsförsäkringar "straffar" direktimporterade

Konstigt. Jag skall få skriftligt på att det gäller i mitt LF.
 

Erik & Anna-Stina

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Varberg
HBK-Nr
6883
Medlemskap
2025
Sv: Länsförsäkringar "straffar" direktimporterade

Självrisken på framrutan är hos LF 1500 kr sedan förra året, jag kollade upp detta förra året å LF var klart billigast för min bil, en Dethleff i 7150.

Vänlig hälsning Erik
 

Juhani & Leila

HBK Medlem
Inlägg
303
Kommun
Storfors
HBK-Nr
10084
Medlemskap
2024
Sv: Länsförsäkringar "straffar" direktimporterade

Hur skiljer villkoren för skada under vinterförvaring mellan de olika bolagen?
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Länsförsäkringar "straffar" direktimporterade

Hej! Såg att någon tyckte att maskinskada var osannolik, vår motor rasade förra året i en 2008 euramobil. Något år innan hade vi skrivit till Dina försäkringar på förfallodagen, att vi inte ville fortsätta pga importbilar missgynnades. Fick ett mycket vänligt svar tillbaka, att dom tyckte det var synd, önskade oss lycka till och skulle ta ärendet uppåt. Dom återkom halvår ca senare och skrev att dom inte längre hade kvar delen på importerade. Förfallodagen på dåvarande försäkring bytte vi till dom. Efter motorhaveriet som beräknades till ca 6000€ på den tyska verkstaden, fick vi tips på forumet att det borde finnas maskinskadeförsäkring. Ringde och visst det var så! Hade då betalat in över 2000€ för att dom skulle påbörja arbetet. Skicka bara kvitto på summan sa damen, be dom sedan fakturera resten, ta kvitto på reskostnaden ner så fixar vi det! Verkstaden vägrade fakturera, så då vidarebefodrade vi räkningen, varpå Dina Försäkringar satte in pengarna i förväg! Bättre bolag än så går knappast att få, håller med inlägget att gärna betala lite mer (dom är inte speciellt dyra heller!) för att få hjälp när det väl händer. En riktig solskenshistoria i ett annars ganska dystert ämne!

Mvh Marita
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Länsförsäkringar "straffar" direktimporterade

Självrisken på framrutan är hos LF 1500 kr sedan förra året, jag kollade upp detta förra året å LF var klart billigast för min bil, en Dethleff i 7150.

Vänlig hälsning Erik

Läser följande i LF Skånes beskrivning av sina villkor

Glas
Du får betalt för glasrutor (inte strålkastarglas) som genombrutits,
spräckts eller krossats, till exempel genom stenskott eller
skadegörelse.
Självrisken är 35 procent av kostnaderna, lägst 1 000 kronor.
Om du väljer att reparera i stället för att byta ruta, är självrisken 200 kronor. Glasskador vid trafikolycka ersätts inte ur glasförsäkringen


http://www.lansforsakringar.se/priv...on_Husvagn_husbilsforsakring_Skane_korr01.pdf

Märkligt att de inte ändrat i sin marknadsföring om de ändrat i sin praxis. Här kanske det ligger en gravad hund?
 
J

Jarn

Guest
Sv: Länsförsäkringar "straffar" direktimporterade

Hej Kalleiviken, den "gravade hunden" är tydligen klar nu....

Enligt denna information har nu Länsförsäkringar ändrat sin självrisk på glas till fast summa 1500:- från den 1:a april, som andra också tidigare påpekat.

Självrisken för husvagn är 35 procent av kostnaderna, lägst
1 000 kronor och för husbil en fast självrisk på 1500 kronor. Om
du väljer att reparera i stället för att byta ruta, är självrisken 200

kronor. Glasskador vid trafikolycka ersätts inte ur glasförsäkringen.

http://www.lansforsakringar.se/priv...tion_Husvagn_husbilsforsakring_SKANE_webb.pdf
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Länsförsäkringar "straffar" direktimporterade

Straffar LF fortfarande direktimporterade bilar?
 

Lars Brandström

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
3455
Medlemskap
2024
Sv: Länsförsäkringar "straffar" direktimporterade

Ja ,
saxat från 2014 års villkor
"För direktimporterad personbil, lätt lastbil
och husbil gäller en extra självrisk på 5 000 kronor "

Hälsningar Lars
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Länsförsäkringar "straffar" direktimporterade

Tur att bilen har fabriksgarant. Förra bilen hade tre maskinskador varav två EGR ventiler. Självrisk 3x3000 kr. skulle blivit 15000 dyrare med LF , blir till att byta bolag.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Länsförsäkringar "straffar" direktimporterade

Ja ,
saxat från 2014 års villkor
"För direktimporterad personbil, lätt lastbil
och husbil gäller en extra självrisk på 5 000 kronor "

Hälsningar Lars

En viktig punkt som du glömde ta med som står där i villkoret:
Den extra självrisken tas inte ut om bilen importerats fabriksny eller som
flyttgods.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Länsförsäkringar "straffar" direktimporterade

Data krångel
 
Toppen