• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Länsförsäkringar "straffar" direktimporterade

J

Jarn

Guest
Fabriksgarantin på min direktimporterade husbil går snart ut och jag har därför börjat undersöka det finstilta på försäkringarna.
Snabbt ser man att LF tar ut en extra självrisk på 5.000:- på maskinskadedelen, vilket inte Folksam eller Caravan Clubs försäkring gör.
Tänkte då byta bolag, men blir som många andra fundersam på prissättningen.
HBKs Folksam skulle kosta mig 7.391:- inkl allt
Motsvarande hos CC kostar 6.900:-
Hos LF betalar jag 4.000:- då ingår ej assistans eller maskinskada på bodelen, samt som sagt 5.000:- extra självrisk för maskinskada på bilen.

Tänker nog avsluta LF försäkringen och välja ett av de dyrare, då man ju får mer för pengarna.
I en annan tråd sägs det ju att man ibland får bättre pris på Folksam om man har tur o får tag i rätt person, så jag får ringa en gång till....

Har sänt detta mail till Länsförsäkringar och bett om en förklaring. De lovade svar inom ett dygn, men inte helt oväntat har jag inte fått något svar ännu.

"
Då fabriksgarantin på min husbil går ut om någon månad, så ser jag nu över försäkringsalternativen.
Jag har den idag försäkrad hos er i Länsförsäkringar Skåne (f.n. avställd).
Bilen är direktimporterad av mig själv då den var 6 månader och hade då gått 600 mil.
Jag köpte den av en större auktoriserad handlare och första ägare var den 75-åriga grundaren och ägaren av firman, därav också en rikhaltig extrautrustning.

För denna bil får jag en extra ”straff självrisk” på maskinskadedelen hos er på LF med 5.000:-

Om jag t.ex i stället haft en ”svensksåld” husbil som är 7 år gammal och gått 6.000 mil och dessutom varit hyrbil de första tre åren samt sedan haft 4 olika ägare.
Då har jag inte denna extra självrisk ??

Skulle vilja höra er motivering för denna, i mina öron, mycket märkliga prissättning?
Vilket av ovanstående exempel har högst skaderisk för er?
Dessutom strider det ju mot en av grundtankarna med EU, avseende fri rörlighet av
arbete och tjänster över gränserna.

Tacksam för svar inom kort.

PS. Till hösten kommer jag i samma situation avseende min personbil.
 
F

F.d. 25142

Guest
Sv: Länsförsäkringar "straffar" direktimporterade

Har du kollat med Dina Försäkringar?
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Länsförsäkringar "straffar" direktimporterade

Ska bli spännande att läsa svaret om du får något.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.671
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Länsförsäkringar "straffar" direktimporterade

Med tanke på att sannolikheten av en makinskada är mycket låg, har du ju sparat in den högre självrisken på mindre än två år om du behåller din nuvarande försäkring?! :) Sedan är det ju ren besparing? :)
 
J

Jarn

Guest
Sv: Länsförsäkringar "straffar" direktimporterade

Med tanke på att sannolikheten av en makinskada är mycket låg, har du ju sparat in den högre självrisken på mindre än två år om du behåller din nuvarande försäkring?! :) Sedan är det ju ren besparing? :)

Jo, jag har lekt lite med tanken, är ju dessutom s.k. förmånskund.

Samtidigt tycker jag detta är ett fult och omotiverat sätt av LF att tjäna extra pengar.
Dessutom kan de inte erbjuda assistansförsäkring, ej heller försäkring för maskinerna i bodelen och sist men inte minst, jag har en rejäl självrisk på min stora framruta.

Eftersom jag inte har bilen inregistrerad hela året, så blir ju inte mellanskillnaden så stor som årspremierna visar.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Länsförsäkringar "straffar" direktimporterade

Jo, jag har lekt lite med tanken, är ju dessutom s.k. förmånskund.

Samtidigt tycker jag detta är ett fult och omotiverat sätt av LF att tjäna extra pengar.
Dessutom kan de inte erbjuda assistansförsäkring, ej heller försäkring för maskinerna i bodelen och sist men inte minst, jag har en rejäl självrisk på min stora framruta.

Eftersom jag inte har bilen inregistrerad hela året, så blir ju inte mellanskillnaden så stor som årspremierna visar.

Enligt uppgift från LF i Jönköpings län, ändrar de till 1500 kr på glas fr.o.m. 1/4, den uppgiften fick jag när jag kollade premier för någon vecka sedan.

//Tommy
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Länsförsäkringar "straffar" direktimporterade

hej ! finns ju fler förs.bol än ovan nämnda ! varför ringa ? idag kan man teckna förs
hos de allra flesta bolag på webben dir plus att du får rabatt ! plus att du ser direkt vad din förs kommer att kosta dig ? lycka till i jakten kör hårt öka sedan :music-icon:
 
F

F.d. 25047

Guest
Sv: Länsförsäkringar "straffar" direktimporterade

Använder IF som bolag till min direktimporterade LMC, känner inte igen era prisuppgifter och undantag.
Ta en kontakt det kanske lönar sig, finns en kombination med Volvia.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Länsförsäkringar "straffar" direktimporterade

Använder IF som bolag till min direktimporterade LMC, känner inte igen era prisuppgifter och undantag.
Ta en kontakt det kanske lönar sig, finns en kombination med Volvia.

Skall kolla med If också, men det står under maskinskada:
"Direktimporterad husbil har dubbel självrisk"
Dessutom är det 1000:- fast plus 20%. Kan bli dyrt om automatlådan rasar....
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Länsförsäkringar "straffar" direktimporterade

Dom måste väl få in böterna för den oordning i LF Bank som Finansinspektionen tilldömde dom på 10 miljoner. Ja det är olika verksamhetsgrenar men det brukar dom inte ta så hårt på vid offertläggning och det lustiga är att dom är utnämda till årets bank.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Länsförsäkringar "straffar" direktimporterade

Har nu läst på deras villkor om maskinskada:

"Försäkringen gäller inte för bil som importerats eller införts begagnad
till Sverige."

Den begränsningen togs bort 1 april 2011. Så kolla du med dem igen.

//Stefan
 
F

F.d. 30024

Guest
Sv: Länsförsäkringar "straffar" direktimporterade

Har en direktimporterad Burstner ( Fiat 3,0 maxi) mod 2009. På denna relativt nya bil ( 2000 mil) pajade den s.k. bodycomputern i somras. Drygt 15 000 kr med arbete. Självrisken hos LF blev 8000 kr. ( 3000+5000). Hade inte uppmärksammat denna inskränkning i villkoren. Fortsatte att försäkra i LF " av gammal vana" och god tro. Var då heller inte medlem i HB klubben vilken numera är min viktigaste informationskälla, helt fantastiskt!
Efter denna lätt störande erfarenhet sade jag upp min försäkring och tecknade en hos Caravan Club, Codan fors. Ingen extra självrisk för direktimport samt försäkring även på bodelen. Detta trots att jag är helkund ( "guldkund") hos LF även vad gäller bank. Visserligen dyrare än LF men eftersom bilen är avställd nästan halva året så blir det inte så mycket skillnad som det först verkar. Jag är helhärsken på LF för detta sätt att straffa direktimport. En bil från en ansedd handlare i Tyskland är ofta i mycket fint skick. Tyskarna har råd att ta väl hand om sina HB vad det verkar, min var i absolut nyskick när jag köpte den förra våren.
 

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022
Sv: Länsförsäkringar "straffar" direktimporterade

Gjorde som du gjort 2010 och fick svaret från LF Skåne:

"Denna extra självrisk gäller för samtliga direktimporterade personbilar, lätta lastbilar och husbilar, inget undantag. Vi kan alltså inte ändra vårt villkor i ditt fall."

Blev byte till Folksam/HBK som kostade ungefär lika mycket (oxå förmånskund i LF). 2011 tvingades jag byta motorstyrningskortet, maskinskademomentet kickade in och jag betalade 2000 i självrisk isf 8000 om jag haft LF.
 
Senast ändrad:
I

Ixeofors

Guest
Sv: Länsförsäkringar "straffar" direktimporterade

Har man rabatt hos Folksam som HBK medlem?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Länsförsäkringar "straffar" direktimporterade

Fick detta svar idag från länsförsäkringar.


Hej
Den extra självrisken som gällde importerade fordon är numera borttagen.

Med vänlig hälsning

-------- Gäller Länsförsäkringar i Gävleborg.
 
Senast redigerad av en moderator:
J

Jarn

Guest
Sv: Länsförsäkringar "straffar" direktimporterade

Fick detta svar idag från länsförsäkringar.


Hej
Den extra självrisken som gällde importerade fordon är numera borttagen.

Gäller Länsförsäkringar i Gävleborg.

Det låter ju jättebra. tror du man kan få det skriftligt, för det står ju i deras senaste villkor att de har en extra självrisk och det är ju dit de brukar hänvisa till vid skada?

Själv har jag inte efter mer än en veckas väntande fått något svar.
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Länsförsäkringar "straffar" direktimporterade

Enligt uppgift från LF i Norrköping så är de olika LF bolagen i olika län/platser egna bolag med ibland olika villkor. Pratade idag med LF och de svarar att självrisken är förhöjd med 5000 kr vid maskinskada.
Jag har jämfört med Caravan och då ingår det inte försäkring på bodelen i LF ej heller vägassistans (alltså om jag får punktering, så får jag hjälp hos Caravan)
För mig skiljer de olika försäkringar ca 900 kr på helår (Caravan dyrare), men jag tycker det uppväger mervärdet hos Caravan
Lenmar
 
Toppen