• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Länsförsäkringar skärper villkoren

J

Jarn

Guest
I de nya villkoren som börjar gälla 2018, Länsförsäkringar MF 59, där står att man nu tar ut en extra självrisk förutom den vanliga på vagnskadan, om man lånar ut bilen, oavsett vem det är, om de ej är bokförda på samma adress.
Så att låna ut den till en släkting eller barn måste göras med detta i åtanke.
Man får också bara låna ut den utan att ta emot ersättning.

Hur gör man om man tänker sälja bilen privat och någon vill provköra den.?

"Försäkringen gäller med en extra självrisk på 10.000 kronor vid vagnskada om det var en annan förare än du som framförde husbilen. Gäller inte om den andra föraren är registrerad på samma folkbokföringsadress som du.
Anställd hos försäkringstagaren likställs med förare som är folkbokförd på samma adress."
 
J

Jarn

Guest
Dessa villkor MF 59 är gemensamma för samtliga Länsförsäkringar bolag enligt sista sidan och de extra 10.000:- i självrisk är nytt för 2018.
 

Bilagor

  • MF59.pdf
    154,1 KB · Visningar: 27

Hyttebacken

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
22559
Medlemskap
2024
Är det flera bolag som har detta tillägget på självrisken?
Var det så redan förra året på Länsförsäkringar?
 

ThomasElisabet

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Borås
HBK-Nr
1803
Medlemskap
2024
Vill minnas att de frågade en gång om någon annan skulle låna den, barn tex, då blev det direkt en högre premie, dock ingen extra självrisk. De skulle ändra det systemet vet jag. Till detta tydligen
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Fick detta med handlingarna till min HB. Är det något som känns igen? Måste erkänna att jag känner mig lite utpekad.

/M


fullsizeoutput_dcd.jpeg
 
R

RobbeS

Guest
Det där är väl inget nytt. Försäkringsbolagen via sin gemensamma organisation larmtjänst har länge haft ett register med försäkringärenden på specifika fordon. Önskar att det varit offentligt så man kunde kontrollera om fordonet varit krockat då man ska köpa en begagnad bil.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Har varit så i flera år. Det var en av anledningarna att jag flyttade alla försäkringar till CaravanClub. LF fungerar ju inte alls för oss som kör med en ”gladbo” eller som de negativa säger...en särbo
 
Toppen