• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Länsförsäkringar:NEJ TACK !!!!!

Niclas & Pia

HBK Medlem
Inlägg
332
Kommun
Borås
HBK-Nr
5365
Medlemskap
2024
Märklig policy Länsförsäkringar har. Ringde för att få prisuppgift på en husbil vi är spekulanter på. Döm om min förvåning när deras krav för att försäkra husbilen var att boendet var tvunget att försäkras hos dom också annars gick det inte....Varför: jo, bilen är importerad :mad::mad:....märkliga regler


//Niclas
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: Länsförsäkringar:NEJ TACK !!!!!

Hur fasen kan det stämma ??? De där tvivlar jag på . ring ytterligare en gång , kanske första dan på jobbet för Killen/tjejen.:confused:
 

Niclas & Pia

HBK Medlem
Inlägg
332
Kommun
Borås
HBK-Nr
5365
Medlemskap
2024
Sv: Länsförsäkringar:NEJ TACK !!!!!

Sådana var deras regler sa han när jag reagerade..

//Niclas
 

Stengränd

HBK Medlem
Inlägg
2.333
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11570
Medlemskap
2024
Sv: Länsförsäkringar:NEJ TACK !!!!!

Prata med någon kunnig person, en anledningen till flera försäkringar skulle vara att Du får större rabatt, annars????
 

Niclas & Pia

HBK Medlem
Inlägg
332
Kommun
Borås
HBK-Nr
5365
Medlemskap
2024
Sv: Länsförsäkringar:NEJ TACK !!!!!

Det var inte rabatten som var problemet. Reglerna gällde för att bilen var importerad. Vi kom inte till prisuppgift ens. Han slog in bilnumret och sa att den var importerad och då gick det bara att försäkra om man även tog en husförsäkring

//Niclas
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Länsförsäkringar:NEJ TACK !!!!!

Jag har importerat min husbil och jag har Länsförsäkringar.Det har aldrig varit några problem.Ring igen.Dom hade nog en dålig dag.Och förresten är inte nästan alla husbilar importerade :) Sen vill dom naturligtvis att man skall samla alla sina försäkringar där.
//Lars
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Länsförsäkringar:NEJ TACK !!!!!

Dom har olika regler i olika länsbolag och ändå är dom så omtyckta och älskade, kul med denna notis för importerade bilar gillar dom inte eller reparerar dom inte dessa bilar med originaldelar.
 

Niclas & Pia

HBK Medlem
Inlägg
332
Kommun
Borås
HBK-Nr
5365
Medlemskap
2024
Sv: Länsförsäkringar:NEJ TACK !!!!!

Lite märkligt även med IF... vår gamla bil kunde man på hemsidan slå in sitt regnr och fick ett pris, men när jag knappade in regnumret på objektet vi är intresserade av kom det upp att bilen är importerad och man var tvungen att ringa för att få pris....importerad för 2 år sedan...

//Niclas
 
Senast ändrad:

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Länsförsäkringar:NEJ TACK !!!!!

Underligt, den flesta bilarna i Sverige är importerade men då går det genom en grossist. De kanske inte förstår det. Vi har Folksam å där är det inga problem.
 

Nisse och Nana

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024
Sv: Länsförsäkringar:NEJ TACK !!!!!

Som Jaktfalken säger: Det är olika för olika Länsförsäkringar i länen, baserat på egen erfarenhet kan jag bara säga: Länsförsäkringar Skåne, jag älskar er. Länsförsäkringar Värmland; Hua mej! Ja, så olika kan de var!

Hälsningar,
Nisse
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Länsförsäkringar:NEJ TACK !!!!!

Tänk vilka olika erfarenheter vi har, min är;

Länsförsäkringar Skåne Hua mej, vilken katastrof, där får det inte hända något alls...
Länsförsäkringar Värmland, bara tummen upp, kanon service vid skador och allt...
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Länsförsäkringar:NEJ TACK !!!!!

Man kan uppleva LF olika beroende var man bor det är helt naturligt. Vad som gäller är hur mycket import som sker inom länet och länsbolagets ekonomi. Naturligt med personer och inte robotar så är det med lokala bolag som inte styrs från det som är så naturligt numer att det utgår som på Jesus tid "Dikret" från övermakten (08)
 
F

F.d. 53081

Guest
Sv: Länsförsäkringar:NEJ TACK !!!!!

Har bara bra erfarenhet av LF- Västernorrland.
Maskinskada på privatimporterad, självrisk 3000 kr - 1000 kr självriskreducering som Guldkund. Alltså 2000 kr inklusive bärgning.
Vindruta, självrisk 1500 Kr.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Länsförsäkringar:NEJ TACK !!!!!

Blev inlägg i fel tråd?

//Tommy
 
Senast ändrad:

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Länsförsäkringar:NEJ TACK !!!!!

Hos Länsförsäkringar Dalarna har du en förhöjd självrisk på maskinskada på 5000:-.
Jag har alla andra försäkringar hos dom men husbilen ville dom inte ha (privatimport -12). Flyttade över till Dina när husbilen fyllde två år (garanti slut).

Peter :)
 

björns

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
1458
Medlemskap
2024
Sv: Länsförsäkringar:NEJ TACK !!!!!

Att tänka på att någon annan ej får köra HB som inte står reg på hemadressen. Får teckna en tilläggsförsäkring pris ca 2000kr / Björn
 

Wicke 48

FD HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
15288
Medlemskap
2023
Sv: Länsförsäkringar:NEJ TACK !!!!!

Jag och min fru hämtade vår första husbil i Tyskland 31 mars i år. Det blev en Dethleffs Magic Editon. Vi har under många år varit helkunder hos Länsförsäkringar i Västernorrland, så vi började med att köpa en försäkring för införsel för 2036 kr som gällde i en månad. När jag senare kontaktade dom igen för att teckna en helförsäkring på vår pärla som är årsmodell 2013 och rullat endast 2300 mil, så fick jag beskedet att självrisken på maskinskadan skulle bli 3000 + 5000 extra för att vi hämtat bilen själva i Tyskland. När jag sen tittade lite extra på villkor och innehåll i deras försäkring och jämförde med bl.a. Folksam, så blev det enkelt att ta beslutet att inte längre vara Länsförsäkringar trogen trots det lägre priset :)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Länsförsäkringar:NEJ TACK !!!!!

Det skulle vara intressant att få reda på exakt vad det är som får Länsförsäkringar att särbehandla just privatimporterade husbilar.
Är det riktig statistik på en kraftigt förhöjd skaderisk och kostnad eller är det kanske bara påtryckningar från andra grupper?
 
F

F.d. 4556

Guest
Sv: Länsförsäkringar:NEJ TACK !!!!!

Har Länsförsäkringar Skåne, haft ett par stora skador vilket medfört bl a byte av golf o vägg samt byte av hel yttersida, stora reparationer båda som kostade en hel del. Fick verkligen perfekt hjälp av Länsförsäkringar Skåne. Alltså ingen skugga på dem

Kenneth
 
J

Jarn

Guest
Sv: Länsförsäkringar:NEJ TACK !!!!!

För några år sedan skrev jag till Länsförsäkringar Skåne och frågade efter deras motivering till varför de lade på en extra självrisk på en direktimporterad husbil.
Svaret jag fick då var att direktimporterade bilar oftare anmäldes som skadade.
När jag frågade mer om den statistiken då visade sig att det var från slutet av 90 talet och avsåg förhöjd skadefrekvens på direktimporterade Audi, BMW och Mercedes.
Jag ifrågasatte då vad det hade med dagens husbilsimport att göra och fick bara det korta svaret att det var den enda statistik de hade att gå efter.....
 
Toppen