• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Länsförsäkringar ändrar villkor för husbil

J

Jarn

Guest
Jag har haft anledning att titta lite i de nya försäkringsvillkoren från Länsförsäkringar, Motorfordon MF 57, 2016-01-01 och har upptäckt två ändringar jämfört med förra utgåvan och som kan ha betydelse för vissa husbilsägare.
Jag vet att de olika LF bolagen i Sverige kan ha olika priser m.m. men när det gäller villkoren så är de enhetliga eftersom samtliga bolag står på sista sidan.

1. Boende i husbil vid avställning.
Förra året stod jag avställd 5 veckorpå en camping i Italien och hade då fått skriftligt på att det gick bra och att avställningsförsäkringen gällde utan inskränkning. Det stod inget om det i villkoren.
Nu står det i villkoren att avställningsförsäkring inte gäller om man bor i bilen.

2. Särskild självrisk maskinskada för import.
Tidigare var det en extra självrisk 5000:- på direktimporterade bilar avseende maskinförsäkringsdelen, om de inte importerats fabriksnya.
Nu står där inget om det.
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Sv: Länsförsäkringar ändrar villkor för husbil

Hm....
Skickat frågor om detta till mit LF bolag.
Använder ju den avställda bilen som gäststuga på tomten ibland....
Funkat fint förut.
Verkar onödigt med trafikförsäkring och vägskatt hemma på tomten.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Länsförsäkringar ändrar villkor för husbil

Det är mängder med skador på husbilar , försäkringarna går inte ihop.
Det finns brandrisk och yttre skaderisk mm även på en camping.
 

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Sv: Länsförsäkringar ändrar villkor för husbil

Kan bara konstatera att försäkringarna skenat iväg, ringde både Folksam och LF idag.
Vår husbil har gått upp från 5500 till över 9000kr i år hos Folksam. Utan HBK rabatt skulle det bli en bit över 10000kr.

Kollade också LF där skulle det kosta en bit över 10000kr.

Att man har 44 skadefria år verkar inte påverka premien....

Jag frågade båda bolagen om det går att ställa av när man bor i husbilen som t.ex. i Spanien över vintern, båda bolagen svarade att bilen måste vara påställd, alltså måste vi betala både försäkring och fordonskatt när vi står uppställda i utlandet.
 

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Sv: Länsförsäkringar ändrar villkor för husbil

Tack Rolandh! Efter ditt inlägg kollade jag med LF Bergslagen och deras produktansvarige sa att det aldrig försäkringsmässigt gått att bo i bilen vid avställning, bara att det blivit tydligare nu.
I fjol kollade en kompis som har LF med sitt bolag och dom sa okey att stå avställd i Spanien vilket säljaren också sa åt mig på frågan om avställningen Bra att frågan kom upp, det är lurigt på något sätt.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Länsförsäkringar ändrar villkor för husbil

Ja samtidigt undrar jag om de menar att bilen inte får vara avställd hos Transportstyrelsen, eller de menar att man inte får bo där om man har avställningsförsäkring.
Jag tycker att det borde gå att bo i bilen om den är helförsäkrad men avställd hos Transportstyrelsen.
Märkligt att de kan ha som krav att den skall vara påställd för att bo i den när man inte rör sig ur fläcken. Viktiga ur deras synpunkt måste ju vara att man försäkringsmässigt gör rätt för sig.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Länsförsäkringar ändrar villkor för husbil

Tack Rolandh! Efter ditt inlägg kollade jag med LF Bergslagen och deras produktansvarige sa att det aldrig försäkringsmässigt gått att bo i bilen vid avställning, bara att det blivit tydligare nu.
I fjol kollade en kompis som har LF med sitt bolag och dom sa okey att stå avställd i Spanien vilket säljaren också sa åt mig på frågan om avställningen Bra att frågan kom upp, det är lurigt på något sätt.

Jag skulle tro att de som hanterar husbilsförsäkringar på bolagen inte är speciellt bevandrade i frågan, därav alla spretiga svar & besked. Enda sättet att få klarhet är att säljarna visar vad dom stöder sina uttalande på med något skrivet från bolagets sida. LF är ju ett försäkringsbolag med flera underavdelningar i varje län & att det skulle skilja i premier & villkor mellan dessa är lite besynnerligt.

Bennie
 

boerse

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
9486
Medlemskap
2024
Sv: Länsförsäkringar ändrar villkor för husbil

Du nämner att vi har rabatt hos LF. Hur går det till? någons spec kod?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Länsförsäkringar ändrar villkor för husbil

LF är ju ett försäkringsbolag med flera underavdelningar i varje län & att det skulle skilja i premier & villkor mellan dessa är lite besynnerligt.

Bennie
-----------------------------------------------------
Hejsan Bennsan, när det gäller Länsförsäkringar så är det inte alls omöjligt.

Jag var delvis ansvarig för en tråd med många upprörda känslor för X? år sedan. Jag ringde mitt bolag i länsförsäkringar och fick reda på att de just infört endast självrisk på glasskada, och skrev om det här. Andra kollade i sina län och det fanns ingen samordning alls på glasförsäkringen.
Det var bara angående glasförsäkringen det gällde då.
Det visade sig att en del län hade bara självrisken på 1500:- och inget mer.
Andra län hade självrisken plus vissa (rätt höga) procent av rutans kostnad.
Det blev ett hiskeligt liv med mail och förfrågningar och länsbolagen blev visst hänvisade att läsa på våra sidor.
Jag tror det slutade med bara självrisk hos alla län :p:.......... Förklaringen var då något åt hållet att de kunde hade lite olika lokala regler.

M.v.h. JANKRO.
 

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Sv: Länsförsäkringar ändrar villkor för husbil

Hej igen,
har varit i kontakt med Folksam igen då jag ska ställa på husbilen i veckan, den nya premien utan rabatter är 11791kr!!!!

Jag frågade vad höjningen beror på, och EN av anledningarna är att det är fler och fler som ställer av och på flera gånger under året.

Jag sa till honom att det kommer att bli ännu mera sånt nu när det blivit så mycket dyrare, så det gagnar varken husbilägare eller försäkringsbolag.

Det man diskuterar på Folksam just nu är, som när jag åkte motorcykel, då kunde man ha en årlig försäkring som inte var avställningsbar men med ett betydligt lägre årspris, detta alternativ skulle gynna de som t.ex. är i Spanien på vintern och har bilen påställd året om.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Länsförsäkringar ändrar villkor för husbil

Detta är ingen dum tanke, har själv 3st. MC som har samma premie på/avställda, ställer inte av dem på vintern.

MEN, skatt på mc är ju bara ett hundra kr.

Samma idé på husbil med hög skatt blir nog svårlöst :(
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Länsförsäkringar ändrar villkor för husbil

Det var väl bara att förvänta att Folkskam skulle vara först ut med detta. Det gäller ju att vara prisledande.

Bennie
 

Solviva

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Piteå
HBK-Nr
7744
Medlemskap
2024
Sv: Länsförsäkringar ändrar villkor för husbil

Fick offert från Folksam idag och priset skulle bli 5087 på helårsbasis. LF ville ha 5422. Över 11000 kr, då måste det vara en stooor husbil, eller.....?
/Bengan
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Länsförsäkringar ändrar villkor för husbil

Beror även på mycket annat som t.ex.

Adress
Ålder
Kön (ja faktiskt)
Självrisk
m.m.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Länsförsäkringar ändrar villkor för husbil

Detta är ingen dum tanke, har själv 3st. MC som har samma premie på/avställda, ställer inte av dem på vintern.

MEN, skatt på mc är ju bara ett hundra kr.

Samma idé på husbil med hög skatt blir nog svårlöst :(
-------------------------------------------
Man kanske kan få bra rabatt på bilskatten också om man lovar att inte regga av bilen :D:D:D. Eller??? :rolleyes:.

M.v.h. JANKRO.
 

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Sv: Länsförsäkringar ändrar villkor för husbil

Bengan)
Faktum är det är en mindre husbil än tidigare och samma märke, min handläggare var också förvånad över skillnaden på gamla för 5500kr till den nya på 11791kr brutto, som sedan blev 9433kr med rabatter, han trodde det dels kunde bero på att det är en ny 2016...... som gör höjningen så stor...
personligen tycker jag man borde få en bra rabatt när man har 44 skadefri år, det har ju inte kostat bolaget något, och dom har fått en hel del premie pengar av mig genom åren, men icke....

//Bosse
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Sv: Länsförsäkringar ändrar villkor för husbil

Det skrivs mycket om Folksam i denna tråden. Jag tycker nog att det finns bättre bolag och många med mig. Hälsningar Göran Hellman
 

Bilagor

  • CCI20160301_00000.jpg
    CCI20160301_00000.jpg
    909,3 KB · Visningar: 101

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Länsförsäkringar ändrar villkor för husbil

Det kanske vore dags att till alla försäkringsbolag ställa en förfrågan om rabatter & förmåner för HBK's medlemmar. Folksam som är en del av Cooperationen har en väldig förmåga att nästla sig in (ex.vis tvångstecknade hemförsäkringar) & få kunder även om man inte är speciellt billig på sina försäkringar. Låt bolagen förstå att vi idag är en ganska stor skara & icke att förakta som kunder. Jag är övertygad att det finns de bolag som kommer med bättre bud än Folksam.

Bennie
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Länsförsäkringar ändrar villkor för husbil

Bengan)
Faktum är det är en mindre husbil än tidigare och samma märke, min handläggare var också förvånad över skillnaden på gamla för 5500kr till den nya på 11791kr brutto, som sedan blev 9433kr med rabatter, han trodde det dels kunde bero på att det är en ny 2016...... som gör höjningen så stor...
personligen tycker jag man borde få en bra rabatt när man har 44 skadefri år, det har ju inte kostat bolaget något, och dom har fått en hel del premie pengar av mig genom åren, men icke....

//Bosse

Det kanske är stor skillnad i ålder och därigenom värde på bilen som gör att premien gått upp?
 
Toppen