• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lämplig inverter för fast installation?

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025
Har funderat klart angående inverter. Tycker egen ”lina” med två 230v-uttag räcker. Ett uttag i sovrummet där långbäddarna finns och ett uttag vid matbordet.

”Linan” blir separerad från det övriga systemet då jag inte vet vilka kablar som går till vilka funktioner. Det blir för laddare till eltandborstar, kaffebryggare, dammsugare (850W), datorer och annat mindre strömkrävande som kopplas in på dessa uttag.

Tänkte mig en ren sinuskurva för att inte förstöra vår elektronik.

Har kikat på nätet och via detta forum hittat en ”kina-grej”. Vad tror ni om det här?

3000w 1500 Watt 12v 230v Pure Sine Wave Inverter Power Converter Inverter | eBay

Något annat bättre tips?
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej j.berggren, förlåt min fråga men vad är det för grej du använder, jag själv använder ansiktmask för oregelbunden hjärtverksamhet, jag har en inverter på 1000 men den piper o blinkar efter 5 timmar ,vågar inte använda grejorna risk för skada på maskmaskinen Med vänlig hälsning suned.onsdag varmt.
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
hej j.berggren, förlåt min fråga men vad är det för grej du använder, jag själv använder ansiktmask för oregelbunden hjärtverksamhet, jag har en inverter på 1000 men den piper o blinkar efter 5 timmar ,vågar inte använda grejorna risk för skada på maskmaskinen Med vänlig hälsning suned.onsdag varmt.
Min CPAP heter AirSense 10 och drar 3,75 A och 24 V.
Har du kollat ingående spänning till Invertern när den ”piper”?
 

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025
Ge inte upp. Du är välkommen på forumet.

Ok. Läste ditt och andras inlägg inkl moderators/administratörs privata meddelande. Vill inte känna att jag tränger mig på. Detta är ett husbilsforum och det inser jag sedan tidigare.

Det har varit jätteintressant att läsa om era lösningar på era problem! Och många problem är likartade, oavsett om vi har husbil eller husvagn. Vad jag förstår har många av er husbilsägare haft husvagn förut, men av olika anledningar bytt till husbil.

Notera att jag använder ordbruket ni och jag/vi. Det är så jag tolkar situationen.. Men jag tycker de flesta av er är så gulliga och hjälpsamma!! Det har varit intressant att läsa om era lösningar!

Jag funderar på en husbil faktiskt. Ringde en kompis i förrgår som jag kallar för ”Bosse husbil”. Lärde känna honom och hans hund för 3-4 år sedan på Öland. Nu ska han sälja sin husbil till sin bror pga sjukdom med löfte om att få låna den vid behov. Hade jag köpt den hade Bosse också fått låna den av mig, utan ersättning, då han ville. Tyvärr gick det tillfälle mig förbit :-(

EDIT;
Problemet med min husvagn är att jag köpte den för ca 40tusen under marknadspris. Ska jag då sälja den och tjäna pengar på den, pengar som min kompis egentligen skulle haft!? Det är ett dilemma för mig.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Ok. Läste ditt och andras inlägg inkl moderators/administratörs privata meddelande. Vill inte känna att jag tränger mig på. Detta är ett husbilsforum och det inser jag sedan tidigare.

Det har varit jätteintressant att läsa om era lösningar på era problem! Och många problem är likartade, oavsett om vi har husbil eller husvagn. Vad jag förstår har många av er husbilsägare haft husvagn förut, men av olika anledningar bytt till husbil.

Notera att jag använder ordbruket ni och jag/vi. Det är så jag tolkar situationen.. Men jag tycker de flesta av er är så gulliga och hjälpsamma!! Det har varit intressant att läsa om era lösningar!

Jag funderar på en husbil faktiskt. Ringde en kompis i förrgår som jag kallar för ”Bosse husbil”. Lärde känna honom och hans hund för 3-4 år sedan på Öland. Nu ska han sälja sin husbil till sin bror pga sjukdom med löfte om att få låna den vid behov. Hade jag köpt den hade Bosse också fått låna den av mig, utan ersättning, då han ville. Tyvärr gick det tillfälle mig förbit :-(

Om du blir medlem i HBK, kan du ta del av allt som finns skrivit på forumet, rabatter, artiklar osv. Första året kostar 250, sedan 100/år. Du är välkommen. Kanske detta inspirerar dej att köpa husbil.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.580
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
När du är inloggad gå in på din profil genom att klicka högst uppe till höger på rutan med ditt namn.
Gå in på "Din profilsida", längst ner står medlemsåret, OCR- och bankgiro-nr som du skall använda.

Välkommen!
 

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025
När du är inloggad gå in på din profil genom att klicka högst uppe till höger på rutan med ditt namn.
Gå in på "Din profilsida", längst ner står medlemsåret, OCR- och bankgiro-nr som du skall använda.

Välkommen!

Om du blir medlem i HBK, kan du ta del av allt som finns skrivit på forumet, rabatter, artiklar osv. Första året kostar 250, sedan 100/år. Du är välkommen. Kanske detta inspirerar dej att köpa husbil.

Det var lite trixigt med min lilla telefon. Missade att OCR fanns en bra bit ner. Såg det i morse och nu är det ordnat! :)
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
Uj, 90 W, det var mycket. Värmer den också? Måste den göra det? Kan man i så fall sänka effekten på värmen något?
Hej, har mätt upp förbrukningen på min AirSense 10. Med min inställning (den pumpar på med ett tryck som varierar efter behov).

CPAP förbrukning på 230 AC

Vid användning. Upp till 14 W

Max flöde (mask ej ansluten till ansiktet) = 41W

//Jörgen
 

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Funderar på att instalera en inverter på 1800watt med nätprioritering. Dock är det rätt dyrt att få installation gjord. Vill inte "leka" elektriker. Tips på var detta kan göras till en vettig penning ?
 

Joth

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Linköping
HBK-Nr
28738
Medlemskap
2025
Funderar på att instalera en inverter på 1800watt med nätprioritering. Dock är det rätt dyrt att få installation gjord. Vill inte "leka" elektriker. Tips på var detta kan göras till en vettig penning ?
Hemma på garage uppfarten tex.
Hör med din lokala elektriker, antar att fritidsfordoms återförsäljare saltar en del på dylik installation.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Enklest er det om du monterer nye uttak, å gå inn i eksisterende opplegg krever endel tankegang. Lader og kylskåp skal ikke via inverter, et stort frågetekn om bodels AC da den krever større inverter. I praksis må en dele mellom stikk og faste installasjoner hvis en vil legge eksisterende stikk på inverteren - den klart mest elegante løsningen.

Selv fikk jeg montert noen nye uttak som gikk via inverter. At jeg og fikk laget det slik at jeg kunne koble utenom inverter om jeg fant jeg trengte å gjøre dette. Enhver lokal elektriker vil uten videre kunne legge opp med nye uttak.
 

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Enl en husbils leverantör kostar det 24000kr. Då har man 230 V i alla 230v utag med perfekt sinuskurva+nätprio..Tar tydligen 6h installationsarbeter. El bör en elektriker utföra, och inte en lekman.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Inverteren koster under 10 000 kronor fra Kama Fritid og de er ikke et billig sted. Øvrig material når er skal koble inn i eksisterende nett under 2000 så de regner 2000 kr timen og romslig tid på jobben. Om en vet hvor en skal koble forenkler det jobben.
 
Toppen