• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lämplig domkraft

IngridO

HBK Medlem
Inlägg
308
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
4492
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,3 M-Jet / 148 Hk
Årsmodell Chassie: 2012
Husbilsfabrikat: Hymer
Husbilsmodell: Tramp 674
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2012
Ämnesområde: Karosseri/Chassi
Hej alla! Tänkte investera i en garagedomkraft till husbilen att ha för däckbyte Hemmavid.Men hur mycket skall den klara att lyfta? Kan någon rekommendera någon modell ,den får helst inte kosta mer än 1500 kr.
Min bil väger runt 3500 kg,och har en totalvikt på 4250 kg.
Hoppas att någon kan tipsa mig om en lämplig.
 
F

F.d. 53012

Guest
Satsa på något med kvalitet svårt med 1500:- som gräns det som är viktigt är hydralen och dom o-ringar som bör vara av god kvalitet har en domkraft sedan 30 år och den är outslitlig köpte en till för att kunna hela bilen. Märke Danska Compac. Tips köp en begagnad av större modell på Blocket.
 

Bernt-00

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
14075
Medlemskap
2022
Man lyfter ju inte hela bilen med en domkraft så det räcker med en 2 ton för att lyfta ett hjul. Jag har två domkrafter om man ska lyfta fram eller bak samtidigt. Man får ju inte glömma bort att ställa under pallbockar av upplyft fordon. Det bästa och säkraste är ju en fordonslyft men en sådan är dyr och alla har ju inte plats för en sådan. /Bernt
 

gnillib65

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
SVEDALA
HBK-Nr
11353
Medlemskap
2024
Jag köpte en på Jula för 3 år sedan, den har fungerat perfekt så här långt. Just denna model finns inte längre, men väl en mycket snarlik som klarar 3 ton. Pris 799 kr.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
peter nilsson skrev:
Kolla att du får in domkraften. Har testat flera men dom går inte in under framvagnen. Men jag har en äldre bil från 1993
Ha det

Hej
Jag har en Ducato -91 med AL-KO chassie. I instruktionsboken står det att man INTE skall lyfta i framvagnen utan på avsedda ställen i chassiet. Jag har en 10 år gammal domkraft (2 ton) som idag kostar 179:- http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/garage/lyftdon/domkrafter/garagedomkraft-601029/ & den fungerar utmärkt.

Bennie
 
Toppen