• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lägga in Icon i KML/KMZ fil

Nissed

HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
3732
Medlemskap
2024
Finns det någon i Forumet som vet hur man får ihop iconen med själva POI, d.v.s så att iconen följer med när man lägger in POI i som i mitt fall Locus Maps.
Problemet jag har är att jag, i min platta, har offline kartorna på SD kort enligt anvisning från Locus och själva programmet i enhetens minne. Men det spelar ingen roll var jag försöker lägga mappen med iconerna, programmet hittar dom inte. På telefonen som har större internminne, ligger allt på enhetens minne och då finns mappen "iconer" i programmappen och det fungerar,
Tänkte då att det var bättre att få allt i en fil, som i Hbk's fil, kmz fil.
Hoppas någon har en lösning

Nisse D
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Lägga in Icon i KML/KMZ fil

Jag har för mig att du kan lägga din .kml-fil tillsammans med din ikon som skall ha samma namn som .kml, men med ändelsen bmp (möjligt att .jpg funkar också). dvs; exempel.kml och exempel.bmp i samma mapp.

Sedan zippar du ihop den filen till "exempel.zip". och slutligen så byter du ändelsen från exempel.zip till exempel.kmz.

Denna fil kan du ladda upp till Locus.

//Stefan
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Lägga in Icon i KML/KMZ fil

I de flesta KMZ/KML-filerna i min filsamling är ikonerna inbyggda.
Följ instruktionerna i detta inlägg:

http://www.husbilsklubben.se/forums/t84415-8/#post694438

Om du går in i filsamlingen enligt detta inlägg finns ett stort antal filer till Locus Map och POI Viewer.

Den andra varianten är att lägga till ikoner direkt i Locus Map;
Som exempel, i denna fil finns ett antal ikoner (du kan fylla på den med egna om du önskar):

Visa bilaga Icon_pack.zip

Den lägger du in i Locus Map's mapp Icons.
Kör du Android lägger du den i Locusmappen i Enhetslagringen (sdcard enhetsminne, inte det externa sdkortet), alltså zip-filen exakt som den är:

Screenshot_20170425-162133.png

Starta Locus Map och ta upp POI, välj din POI-fil, se till att markera alla synliga genom att klicka på Show all (klicka på "ögat" längst ner på skärmen):

Screenshot_20170425-162708.png

Klicka sedan på skiftnyckeln i menyn längst ner, därefter på pil uppåt och därefter välj Change icons:

Screenshot_20170425-163035.png

Här kan du välja med hjälp av den lilla blå nedåtpilen vilken typ av ikoner du vill ha (i min platta får jag upp valen Locus (points), Garmin och Icon_pack).
Välj Icon_pack för en del kända ikoner och kanske dina egna tillagda:

Screenshot_20170425-163309.png

Du kan även ändra huvudikonen för din POI-fil.
Klicka på de tre punkterna till höger om POI namnet, vält Edit, klicka på ikonen så får du upp samma ikonval som i dialogen ovan.
 
Toppen