• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Läckande vattentank

F

F.d. 53284

Guest
Jag har en tre år gammal Pössle med 100 liters vattentank. Den har börjat läcka
lite grann.
Har någon ett tips vad göra? Måste man demontera hela tanken?
 

Anita Anka

FD HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
942
Medlemskap
2022
Sv: Läckande vattentank

Hej, har du lyft bort allt ovanpå (typ sängar m.m) tanken och kollat att det röda locket sitter rakt och är åtskruvat ordentligt!?
Vi har haft läckande tank och blött golv när vi har gjort ren tanken och inte skruvat åt ordentligt. Det är lätt att få locket lite snett och då skvimpar det ut när man kör.
Hälsning Anita (Pösselägare)
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Läckande vattentank

Kan det vara något "slice" som lagt sig i själva ventilen och då stänger den inte ordentligt? Ofta man ser exempelvis plastgrader som lossnar efter en tid och ställer till det. Om det är något sådant, så hjälper det att spola och samtidigt "motionera" ventilen....
 

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Inlägg
763
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2024
Sv: Läckande vattentank

Jag monterade en kulventil 30-9797(Clas) då kan man ha kran öppen,och behöver ej lyfta hela sängen när jag skall tömma tanken.
Skruva ur röret som sticker ut under bilen,montera en bussningar 3/4"-1/2"
Typ gardena,på den kulventilen:
 

thandersson

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Västervik
HBK-Nr
2157
Medlemskap
2024
Sv: Läckande vattentank

Monterade en 90 graders krök i röret som sticker ut från tanken, så i med ett kopparrör ut till en kulventil strax innanför karossidan. Hur enkelt som helst att sedan tömma tanken. Dessutom håller den tätt när den är stängd.
/Thomas
 
Toppen