Läckande vattentank på en Plåtis

Tråd startad i 'Vatten o Avlopp' av Frontside, 24 April 2018.

  1. Frontside

    Frontside HBK Intresserad

    Inlägg:
    11
    Kommun:
    Varberg
    Hemsida:
    Upptäckte att vattentanken läcker när jag fyllde på den nu efter vintern.
    Det droppar rejält under bilen ur avtappningsröret.
    Ventilen måste ha frusit sönder då det fanns lite vatten kvar i botten på tanken.
    Hittade några plastdetaljer på botten av tanken, se bild.
    Det är väldigt trångt och dålig sikt ner i tanken, se bild.
    Känner inte bottenventilen med handen så jag vet inte vart den sitter eller hur den ser ut.
    Tips mottages på hur jag kan nå ventilen samt vilken typ det är och
    vart jag kan köpa en ny någonstans.
    Vattentanken sitter under kylskåpet så det verkar som om man får riva
    större delen av inredningen för att nå tanken.
    Vilket jag inte vågar ge mig på
    Bilen är en Pössl Globe Car från 2003.
    Stort tack för alla tips, är nybliven husbilsägare.
     

    Bifogade filer:

  2. Leifw

    Leifw HBK Medlem

    Inlägg:
    2,249
    Kommun:
    Finland
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    2215
    Ser ut att vara delar av bottenventil de kan gå sönder när man öppnar. Ingen dyr sak lönar sig att köpa en i reserv. Troligen samma i alla plåtisar och andra bilar.
     
    Frontside gillar detta.
  3. skiren

    skiren HBK Medlem

    Inlägg:
    19
    Kommun:
    Mönsterås
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    9409
    Här kommer ett sent inlägg, men vill ändå tips om en alternativ lösning!
    När vår Bavaria Camp (plåtis) var ny så råkade vi köra lite för fort över ett fartgupp.
    Då började färskvattentanken att läcka eftersom det gjorda hålet i plåten var lite för litet och en slangklämma fastnade på kanten då själva vattentanken försökte röra på sig vertikalt. Resultatet blev trasiga plastgängor i anslutningen. Vi upptäckte läckan omedelbart så det blev inga vattenskador. Kontaktade tillverkaren och de ville skicka nya delar men jag löste det på ett helt annat sätt!
    Alla hål i botten av vattentanken, genomföringar, yttre delar (frostrisk) utgör ju en potential risk och felkälla. Så jag tätade istället det befintliga hålet i vattentanken med riktiga mässingsdetaljer. Det hade säker gått bra med ordentligt limmade plastdelar men jag valde metalldelar. Även hålet i plåten tätades med rostfri plåt och bult fullkletad med Sikaflex.
    Istället så tömmer jag nu tanken genom en förmonterad plastslang som sitter fast i botten av tanken och som i andra änden sitter fast men demonterbar i tanklocket. Längden på slangen är så lång så när jag vill tömma färskvattentanken så lossar jag slangen från tanklocket, drar ut den och suger tills den fylls med vatten, sedan är det bara att släppa ner den 10-20 cm över backen så fixar naturlagarna en tömning.
    Jag använder en slang med ca 8 mm innerdiameter så det tar ju ett tag innan tanken är tom - men hur ofta har man bråttom då man tömmer färskvattentanken?
    Med min lösning blir det alltid kvar några mm vatten på botten i tanken så inför vinterförvaring så öppnar jag den stora inspektionsöppningen i toppen och rengör samt torkar tanken riktigt torr.
    Hoppas tipset kommer till användning!
    Uno
     
    EssoJ, brogu och bosse b gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.