Läckande thetford

Tråd startad i 'Vatten o Avlopp' av JohanL, 2 Januari 2019.

1. JohanL

JohanL HBK Intresserad

Kommun:
    Jönköping
    Hej, vår Thetford 260 har börjat läcka när den står på högkant ( när vi rullar iväg den för tömning) och är full. Vätskan trycker ut det stora locket och skapar en läckande glipa. Är det bara att byta packningen eller måste vi byta hela kassetten?

2. surtecruisers

surtecruisers HBK Medlem

Kommun:
    Kungälv
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    4687
    hej ! skulle tro att det är packningen som behöver bytas ! det är viktigt att man smörjer den med typ matolja så att den inte torkar ut för då uppstår det läckande som du beskriver ? har själv samma symtom och våran är endast 21 mån gammal ! finns video på thetford hur man byter ! lycka till !

3. coe

coe HBK Medlem

Kommun:
    Norrköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3052
    Ett tråkigare alternativ är att hela anordningen för att stänga bladet håller på att lossna.
    En vridarm för bladet/locket löper på en plastskena inuti tanken. Den är formad så att bladet till sist lyfts upp någon mm för att sluta tätt. Hela anordningen är fäst i tre löjligt klena plasttappar. Det är gott om utrymme, så de borde var mycket grövre för att hålla bättre. Ofta går någon eller några plasttappar av och då viker sig allt lite åt sidan när man stänger. Resultatet är att det inte tätar ordentligt.
    Skruva av hela delen där mekanismen sitter för att kontrollera om det är problemet. Om det är så illa kan du beställa en ny del med hela mekanismen. När jag kollade för något år sedan låg de på drygt 700 kr på eBay.
    Behöver du köpa ny tank är det oftast billigare att köpa ett set med tank och toasits än att köpa bara tanken.
    När jag hade problemet monterade jag ett par genomgående tunna bultar för att tillfälligt lösa problemet. Eftersom det fungerat över ett år har jag ännu inte köpt nytt.

kenjon och Arne44 gillar detta.
  4. Frank N

Frank N HBK Medlem

Kommun:
    Krokom
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    24176
    Prova smörj in packningen med siliconfett. Det funkade på vår tank.

5. Håkan

Håkan HBK Hedersmedlem

Kommun:
    Lidköping
    Medlemskap:
    2041
    HBK-Nr:
    1
    Jag tryckte in en pvc-slang runt om i spåret i packningen. Köpt på Biltema och jag tror den var 8-10 mm. Tätar mycket bättre.

surtecruisers gillar detta.
  6. JohanL

JohanL HBK Intresserad

Kommun:
    Jönköping
    Hej alla, tack för alla svar. Det var som Coe befarade. 2 flärpar på insidan av locket hade gått av. jag får köpa ett nytt lock helt enkelt. Tack igen

7. leri

leri HBK Medlem

Kommun:
    Ekerö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25482
    Ewa & Jocke, kenjon och Marianne & Ranko gillar detta.
  8. Marianne & Ranko

Marianne & Ranko HBK Medlem

Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2025
    HBK-Nr:
    12537
    Fresh up är billigare än att köpa endast kasett. Vi köpte fresh upp OCH packning till den gamla kaseten + silikon sprey och nu har vi 2 st. fullt fungerande kasetter! Känns bra att kunna byta när som...

PS. Passa på och rensa det lilla filtret (nät) som sitter under toan. Se hela förfarandet på Youtube! DS.

Senast ändrad: 13 Januari 2019
    Bennsan gillar detta.
  9. JohanL

JohanL HBK Intresserad

Kommun:
    Jönköping
    Hej, vilket filter är det måntro? Vad skall jag söka på på youtube? tack.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.