• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Läckande avloppsrör

F

F.d. 55287

Guest
Hur tänker man när man monterar ihop avloppsrör på detta sättet.
Som bilden visar har den gråa slangen satts in i det svarta avloppsröret, likandant är det längre ner(syns inte på bilden) fast tvärtom,alltså den grå är påträdd på det svarta röret. Kan ju inte annat bli att det droppar vatten när de är insatta åt fel håll.
Detta upptäcktes då maken skruvade bort alla plastkåpr som finns under handfatet, såg att det låg vatten på innergolvet och att rören var blöta.
Hur hade sett ut om något år kan man tänka.
Så nu blir det en resa till husbilsförsäljaren som får åtgärda detta, vi hade själva kunna fixa till det men då det är så trångt och svårt att komma åt får de stå för det tråkiga arbetet.
Tanken som nu kommer , hur ser de övriga rören ut.:confused::confused::confused::confused::confused:

Hälsningar
Kaj o Leena
 

Bilagor

  • 100_0168.jpg
    100_0168.jpg
    405,5 KB · Visningar: 19
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Läckande avloppsrör

Hej,

Ibland undrar man över hur korkade husbilsnissarna kan vara.??
Har man haft bilen upp o ned när man kopplat ihop slangarna kan man undra ?

Ser att det är en Knaus. Det gör det hela ännu mer osannolikt. Är inte märket en kvalitetsprodukt, månntro.

Borde vi inte köra igång en tråd som visar korkade konstruktioner ??

Om det är en garantiåtgärd o bilen är köpt av en svensk handlare, så glöm inte bort att ni skall erhålla ersättning för era kostnader och ev. inkomstförlust, i samband med reparationen. Allt enligt konsumenköplagen.

Lycka till

DS
 
Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Läckande avloppsrör

En konstruktionmiss är det nog inte.Inte så till vida att konstruktören/produktutveckaren valt utförandet. Snarare kan det vara så att slang med rätt dimension som går utanpå rörvinkeln tagit slut och produktonstempot har varit för högt så att det inte fanns tid att vänta in leverans av slang med rätt dimension. I stället tog man vad som fanns bara för att kunna få ut bilarna till köparna i tid. Rent slarv och kanske ett logistikproblem.

I dessa tider av stort köpsug funkar det kanske. Vinstmarginalen är antagligen så stor att kostnaden på eftermarknaden täcks in.
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Läckande avloppsrör

jag kollade på våran Fiat 07, i rännan under framrutan som lutar till höger framifrån sett, (sitter ett avlopp i högerkant som leder ut vatten som rinner längs med framrutan) den rännan är i 2 delar, skarv på mitten och där ligger överlappet åt fel håll.
 
F

F.d. 55287

Guest
Sv: Läckande avloppsrör

Hej!
Vi tror också att det är så att de tagit vad som fanns tills hands bara för att få iväg bilen i tid utan att bry sig om följderna. Detta visar på att det inte är fel att gå igenom sin bil just för att komma på sådana här missar.

Ja det vore kul, som Hundvakten lägger som förslag, att ha en tråd om korkade konstuktioner.
Det finns säkert en massa lustiga konstigheter som man gjort bara för att få iväg bilar i tid.

Vi har redan haft kontakt med försäljaren om detta och givetvis kräver vi kompensation, bukar aldrig vara något problem.
Kaj o Leena
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Läckande avloppsrör

Här hade man också brått, 2 av dom 4 nipplarna var inte åtskruvade, vilket gjorde att det läckte.
Nu upptäckte jag det i tid så ingen skada skedd, men det känns inte bra att det är så på en ny bil.

Kran.jpg
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Läckande avloppsrör

Lägg in varje enskilt fel med de uppgifter som efterfrågas i Husbilsdoktorn.
Det är just för detta ändamål som husbilsdoktorn är tänkt.
Då kan vi senare sortera fram på Chassie,Fabrikat typ osv för att ha som påtryckningsmedel på Leverantörer och tillverkare.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Läckande avloppsrör

Är ni förvånade? Har ni varit inne och tittat på min ”Min husbil” tror ni att det bara är min bil det är fel på och jag har haft otur. Nej då troligtvis inte, hela branschen har problem. Själva konstruktionen är det nog inget fel på, i mitt fall så är de flesta fall relaterade till slutmonteringen. Har varit nere i Isny och tittat på fabriken och sett slutmonteringen som sker i dålig belysning och av dåligt motiverade fabriksarbetare (min bedömning). En tråd med korkade konstruktioner och fel skulle nog bli längre än På spåret av farbror claes.
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Läckande avloppsrör

Hej.

Jag har idag hämtat hem min bil efter en garantireparation.
En läckande vattenkoppling som var sneddragen från fabrik...

Det skulle finnas ett regelverk som beskriver för husbilstillverkaren hur en husbil ska byggas.
Följer tillverkaren dessa anvisningar skulle husbilen få en godkännandeskylt som skulle vara status i branchen.

Man kan kanske också tänka sig att någon oberoende organisation testade husbilar och de fick stjärnor beroende på vilken kvalité husbilen har...

Några tankar som kanske kan bli verklighet när husbilsmarknaden växer.

/Knausen
 
Toppen