• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Läckage under vattenblandarna

chiphanson

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Varberg
HBK-Nr
16040
Medlemskap
2024
Vänner, jag skulle ta husbilen i drift i dag men när jag fyller på vatten och startar pumpen för att få upp trycket läcker det vatten under båda blandarna, kök och toa. Jag har har inte gjort något mer än tömt och öppnat alla ventiler och kranar sedan i höstas. Är det någon som har några bra tips?
 

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: Läckage unde vattenblandarna

Ja rätt så säkert som ovan säger, var med om det på första husbilen innan jag började använda tryckluft för att få kranar och slangar tomma på vatten, sitter vanligtvis en röd och en blå plastslanganslutning som skjuter ur kranen när vattnet blir till is..
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Läckage unde vattenblandarna

Hej
Jag har haft samma problem. På min bil var det rostfria slangklämmor utan justermöjligheter. Jag tog bort dessa och monterade riktiga slangklämmor, värmde slangen lite försiktigt med en fön. Därefter var det inga problem att dra tills det blev tätt.
Mvh. Klas
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Läckage unde vattenblandarna

Hej.
För vår del var det en spricka i den röda anslutningsnippeln som orsakade läckaget. Sprickan hade nog uppstått redan vid montaget då man pressade på slangklämman vid fabriken.

Vi hade sporadisk funnit vatten i översta kökslådan och trodde förts att vi spillt vatten genom gångjärnshålen ovanpå. När vi var i Spanien blev läget akut och vi var tvungna att stänga av vattnet.

Hopplöst att med enkla verktyg få loss slangklämmorna, de måste klippas sönder för att få loss. Naturligtvis råkade jag då förstöra den blå nippeln samtidigt.

Lösa nipplar fick jag inte tag på men väl en likadan blandare men med skillnaden att den har fast monterade korta, mjuka anslutningsslangar försedda med nipplar i ändarna. Dessa anslöt jag då på de befintliga slangarna. Det var en mycket bättre lösning eftersom belastningen på anslutningarna då kunde elimineras.

Slangklämmor är ett kapitel för sig. För det första, så är det galenskap av tillverkaren att använda maskinpressade slangklämmor. Förr eller senare behöver man lossa på en slang och då skall man naturligtvis kunna skruva loss den - rätta mig om jag har fel...

För det andra, så skall man använda slangklämmor som klämmer jämnt runt slangen. "Vanliga" slangklämmor i små storlekar börjar i allmänhet med tiden orsaka läckage bakom skruven.

Rekommenderar dessa miniklämmor:
Miniklämmor - CLAS OHLSON | Clas Ohlson

MVH / Thomas Eriksson

PS: Frågan var förstås om du skall lämna in den på verkstad. Byta kranar kan man med normal händighet nog göra själv. Det är dock lite bökigt. Frågan är ju dessutom om kranarna och/eller något annat frusit sönder. De flesta krantyperna finns i Kamas sortiment och dom har även reservdelar.
 

Bilagor

  • IMG_1972.JPG
    IMG_1972.JPG
    733,6 KB · Visningar: 54
Senast ändrad:

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Sv: Läckage unde vattenblandarna

På min Adria hade slangarna hoppat ur från kranen troligtvis pga lite vatten kvar. Slangarna har snabbkoppling så det var bara att trycka dit dom igen.
 

Gunilla & Bernt

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Håbo
HBK-Nr
1262
Medlemskap
2021
Sv: Läckage unde vattenblandarna

Förmodligen måste du trycka slangarna på plats igen och spärra dem igen med en skjutbar låsbricka som sitter där. Har spåret skadats, så får man vrida slangen 90 grader.

Hälsningar
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Läckage unde vattenblandarna

Ja rätt så säkert som ovan säger, var med om det på första husbilen innan jag började använda tryckluft för att få kranar och slangar tomma på vatten, sitter vanligtvis en röd och en blå plastslanganslutning som skjuter ur kranen när vattnet blir till is..

Vad använder du för att få till denna tryckluft? En kompressor? Finns det portabla/batteridrivna kompressorer som klarar detta? Själv har jag provat det "norska ballong-tricket" men jag tror inte att ballongen klarade av att skapa ett tillräckligt stort lufttryck för att få bort allt vatten. Märkligt att efter så många år, och så många sönderfrusna kranar, så har branschen ingen användarvänlig lösning på detta. USELT! (Bossings säger t ex att de byter 150 sönderfrusna kranar om året. Och detta är bara EN firma).
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Läckage unde vattenblandarna

Den röda spricker alltid först vid frost. (Syrefattigare vatten)

Jag öppnar allt kranar och vattenventiler - sen blåser jag med munnen i duschslangen tills det är "fritt blås". Skruvar av duschmunstycket såklart.
 

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: Läckage unde vattenblandarna

Vad använder du för att få till denna tryckluft? En kompressor? Finns det portabla/batteridrivna kompressorer som klarar detta? Själv har jag provat det "norska ballong-tricket" men jag tror inte att ballongen klarade av att skapa ett tillräckligt stort lufttryck för att få bort allt vatten. Märkligt att efter så många år, och så många sönderfrusna kranar, så har branschen ingen användarvänlig lösning på detta. USELT! (Bossings säger t ex att de byter 150 sönderfrusna kranar om året. Och detta är bara EN firma).

Hallå

Jag har en medelstor verkstadskompressor på jobbet med lång slang och blåsmunstycke som jag drar ut på gården när det är dags, får ut ett par liter vatten utöver självtryckstömningen som blir normalt, blåser i både kök, badrum samt duschmunstycket..
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Sv: Läckage under vattenblandarna

Hej
jag använder en handpump för luftmadrasser och lite slang.En fotpump för uppblåsbara båtar eller sängar skulle vara effektivare.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Läckage under vattenblandarna

Om man har tillgång till en våtdammsugare eller en grovisburk, kan man suga ut vattnet. Jag får ut närmare en liter med min grovisburk (eftersom vattnet samlas i burken så vet jag det säkert - ingen gissning).
Jag inbillar mig att det är effektivare att suga åt "rätt" håll jämfört med att blåsa mot ev backventiler.
 

Lasse Musik

FD HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Ringarum
HBK-Nr
6740
Medlemskap
2021
Sv: Läckage under vattenblandarna

Jag tror att förutom att försöka tömma alla slangar så gått det går på hösten ska man lämna alla kranar i öppet läge. Då har ev kvarvarande vatten någon stans att ta vägen vid expansionen som uppstår vid frysning.:music-icon:
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Läckage under vattenblandarna

Jag som trodde att de öppna kranar gjorde att luft kom in "bakvägen", så att eventuellt kvarvarande vatten kunde rinna ut på den lägsta punkten. (Motverkar "pipett-effekten".)
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Läckage under vattenblandarna

Jag tror att förutom att försöka tömma alla slangar så gått det går på hösten ska man lämna alla kranar i öppet läge. Då har ev kvarvarande vatten någon stans att ta vägen vid expansionen som uppstår vid frysning.:music-icon:

Har gjort detta, men det verkar inte hjälpa i mitt fall.
Nåja, nu har jag köpt en kompressor och blåst av bara f-n.
Nu skall det väl funka hoppas jag.
 
Toppen