• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

läckage i toan

F

F.d. 50741

Guest
hejsan, hoppas på att få råd från någon smart gubbe/gumma. Jag har bytt ut alla gummipacknigar på toa kassetten, och då jag fyller den med vatten och skakar om så läcker det inte någonstans. MEN, isatt och använd, så har det ändå läckt ut i det utrymmet den sitter. Det är inte kul, men vet inte vad mer jag kan göra ? tar med tacksamhet emot förslag.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: läckage i toan

En liten problem har du bara, om man ser det ur "båthorizont". I båtar som står på sommarhettan kan avluftningen till skittanken bli tilltäppt med resultatet att det byggs enorm tryck i tanken och till slut hoppar någon av slangarna ur och minst halva innehållet sprutas på väggarna. Så där lagom skojigt där städningen måste pågå i hamnen med många åskådare...

Nåväll, även små lägage bör åtgärdas. Förmodligen läcker spolfunktionen någonstans vid slanganslutningen? Gör så här. Rengör och torka allting riktigt noga och placera sedan exempelvis hushållspapper runtom. Du kan vira lite runt misstänkta slangar också. Sedan lossas du göra dina behov, men bara lossas ;). Kolla sedan var pappret blev fuktigt. Där i närheten har du läckan.
Jag hade en riktigt "lömskt" läcka i min Arca. Allt var hur tätt som helst, men när frugan skulle sitta och göra nummer 1 så läckte den. "kärringpiss" luktar nästan som honung kan man tycka, men irriterande var det. Frugan har ingen humor heller när det gäller hennes piss, då jag försökte gissa - efter tre resultatlösa läck undersökningar - att måhända är vätskan frätande och går på någon vänster sätt genom plasten. Felet var att de hade gjort rören från toan till tanken med svetsade skarvar och när någon satte sig på byttan så gav den efter lite vilket den stela rören inte gjorde, och då blev det en spricka i ett av skarvarna och där läckte det. Omöjligt att se det, om inte någon satt på byttan...
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: läckage i toan

Hej, jag har nånstans här i forumet läst om att tanken kan hamna lite för lågt och då tätar inte gummipackningen som den ska när man tryckt in kassetten, det kan ha varit Anders Bohman som skrev om det men jag är inte helt säker.
Lösningen vill jag minnas var ett par lager tejp i golvet som gör att tanken kommer nån millimeter högre upp och gör att gummipackningen trycks hårdare mot sin tätningsyta.
Själv har jag bytt ut avluftningsgrejen på min kassett, men jag hade inte riktigt samma symptom som dig då min tank läckte när man bar den, inte när den var på plats.

mvh jocke
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: läckage i toan

Spola lite vatten när den är stängd. Är vattnet inte kvar efter något dygn så har nog Sjöbergs fel dykt upp.

Själva hade vi problem med att tanken läckte trodde vi. Men det visade sig att vi var lite för snabba med att stänga locket efter spolningen. Efter vi väntade att det runnit klart har vi inte haft några problem.:oops:
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: läckage i toan

Innan man tar ut kassetten får man öppna 0ch stänga luckan mellan toasits och kassetten för att tömma och dom sista dropparna. Om inte far det ner och lägger sig i botten.
//Arne B
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50741

Guest
Sv: läckage i toan

Tack alla snälla som hjälpt och gett mig råd. Ett mycket enkelt problem som nu är fixat. Höjde kassetten lite med silvertejp, och jag har tydligen använt toan fel hela tiden. Fick rådet att öppna hålet först, och inte som jag gjort pinkat, spolat ner papper. Jag fick för mig att allt halkade ner i hålet lättare om allt var blött. Ja se vilket tok ...........tusen tack igen:yes:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: läckage i toan

Hejsan, eftersom det hjälpte med att höja kassetten så var det säkert lite dålig anliggning mellan packningen och toans plana del som ligger an mot just packningen.
Det du även kan kolla om du inte redan gjort det är just den ytan nere på toaletten (runt under kanten så att säga vid hålet) när kassetten är utdragen.
Den ytan alltså som tätar mot gummipackningen. Det kan finnas hårda avlagringar på den ytan så det är lite "skrovligt" :p: där som försvårar tätningen för gummit. Men höjningen av kassetten skall du naturligtvis behålla i alla fall.

(Stavningskontrollen godkände "skrovligt" utan protest :D.)

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 50741

Guest
Sv: läckage i toan

en annan gubbe gav mig rådet att skippa silvertejpen och lägga dit en plexiglas skiva, och den iden gillar jag eftersom jag är en som vill skrubba rent överallt, och silvertejp är ju skrovlig :poch blir säkert fort "geggig":rolleyes:.............allt väl å solen skiner
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: läckage i toan

Hej svejs
Skönt att börjar skönja problemet!
Detta med silvertejp eller liknande får du se som en undersökning och jag misstänker att gör du bara riktigt rent på anliggningsytorna och låter gummit på kasseten få en chans att vara i det "fria" så att packningen återtar sin naturliga form då och då så kanske du inte behöver nån höjning!

Detta med att vara på toan med öppen eller stängd lucka är det nog många uppfattningar om, fast man kör sitt eget race om det funkar bäst!
 
Toppen