• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Läckage från tappkran på färskvattentank

sundbergr

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Gävle
HBK-Nr
6755
Medlemskap
2028
Får se om detta blir rätt? Skulle behöva lite hjälp av erfarna, duktiga medlemmar i klubben.

Har fått ett problem med att det kommer upp vatten från tappkranen på den nedre vattentanken som ligger i golvet. Det är i den kran som man kan snabbtömma tankarna. Vattnet läcker ut om den övre tanken är fylld som ligger under sängen. Det blir då tryck i den undre och vattnet kommer upp vid själva ratten och det hamnar mellan golven i bodelen. Just nu så kan jag inte ha fullt med färskvatten med mig.


Finns det reservdelar för dessa kranar och går de att byta? Eller kan det vara någon form av packning som man kan byta?


Är det någon som har haft liknande problem och hur har ni löst detta?


Tacksam för tips.

Roffe
 

sundbergr

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Gävle
HBK-Nr
6755
Medlemskap
2028
Hej Krister!
Om du tittar på detta igen så har jag någon fråga till dig.
Vad hade du för verktyg att skruva med?
Når muttern med handen och skruvar den med fingrarna och det känns som den sitter stumt.
Vet du dimensionen på muttern.
Har inte testat med att fylla vatten igen eftersom att det känns osäkert när jag inte kunde rubba muttern som jag uppfattar det. Se först om det finns ett lämpligt verktyg för detta.
//Roffe
 

Vergusta

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Ronneby
HBK-Nr
14879
Medlemskap
2025
Hej, jag har precis haft liknande fel. Precis under ratten där centrumpinnen går ner till tanken, så ser du förmodligen en vit rund "hatt" och om den av ngn anledning har tappat sitt klämfäste mot tankgenomföringen, så läcker det då övertanken är fylld. Ta två don (själv använde jag två skedars handtag) och pressa försiktigt runt på den vita ringen genom rattens hål, så att den kommer ner i sitt hållspår. Om du har samma problem som jag hade så hjälpte det och den håller nu övertanken vatten. Lycka till.
 

sundbergr

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Gävle
HBK-Nr
6755
Medlemskap
2028
Tack för tipset Vergusta. Lägger till en bild nu som visar själva kranen på tanken. Menar du den "hatt som den Röda pilen pekar på? Vattnet kommer upp där den Blå pilen pekar i själva "skålen" under ratten som jag skruvat bort på fotot. Har blivit lite rost runt vredet.
Försöka att trycka ner "hatten", får se vad som händer.
//Roffe
 

Bilagor

  • tömmningskran.jpg
    tömmningskran.jpg
    2,6 MB · Visningar: 116

Vergusta

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Ronneby
HBK-Nr
14879
Medlemskap
2025
Hej, jo jag tror att problemet sitter i tätningen mellan kran och nedgående vridstång. Min ser lite annorlunda ut men vattnet kom samma väg. Kan ha berott på att jag hade för högt tryck vid påfyllning och att luften inte kom ur tanken, med påföljd att tätningen poppade. Sök och i skall finna. Lycka till igen
Uffe
 

sundbergr

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Gävle
HBK-Nr
6755
Medlemskap
2028
Tack för alla tips, Tyvärr så har jag inte fått bukt med problemet. Får ta mig en funderare till att hitta en lösning, annars så får jag kontakta en verkstad för att få hjälp med att lösa det.
Tack alla för ert engagemang.
//Roffe
 
Toppen