Motor Läckage diesel Ducato 2,8 2004

Tråd startad i 'Husbilsdoktorn' av Gustav_H78, 9 April 2019.

  1. Gustav_H78

    Gustav_H78 HBK Medlem

    Inlägg:
    29
    Kommun:
    Lerum
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    27426
    Hej!

    Nyligen köpt en Hymer B 614 baserad på FIAT Ducato med 2,8l motorn på 128 hästkrafter. Bilen är från 2004 och har gått 8500 mil.

    Har bara kört den ca 45 mil än så länge, dvs från firman och hem.

    Idag när jag skulle flytta den så upptäckte jag en del dieseldroppar från husbilen. Körde en kort vända och när jag kom tillbaka så var det spår bort från platsen där bilen hade stått. Dock inga droppar med bilen stående på tomgång.

    Stängde av och kröp under för att kolla närmre. Ser att oljefiltret är söligt. Känner på det och det är inte motorolja vilket man kunde förvänta sig. Kändes och luktade mer som diesel. Nu till mina frågor.

    Sitter dieselpumpen ovanför oljefiltret? Vart sitter dieselfiltret?

    Ska serva bilen i helgen och ska ta mig en närmre titt då. Har garanti på bilen men firman är som sagt 45 mil bort, så är det enkelt fixat så gör jag det själv.

    Någon som känner till sprängskisser eller verkstadsmanual till Ducato 2,8 2004?

    Tack på förhand!
     
  2. gunnaro

    gunnaro HBK Medlem

    Inlägg:
    51
    Kommun:
    Årjäng
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    6766
    Det är filtret som läcker det ska dras mycket hårt när man byter, Jag har fått bakläxa vid bilprovningen på det två gånger
     
  3. lars o margareta

    lars o margareta HBK Medlem

    Inlägg:
    1,319
    Kommun:
    Hudiksvall
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    6977
    Dieselfiltret sitter på torpedväggen mot hytten högt upp ses bäst uppifrån,om du byter filter köp ett komplett filterhus ( engångs) lite dyrare men du slipper arbetskostnaden, o läckagerisker,
     
  4. KarinoBengt

    KarinoBengt HBK Medlem

    Inlägg:
    458
    Kommun:
    Mariestad
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    2025
    Ring till firman som du köpte bilen av! Har du garanti så kanske de skickar dig till en firma som kan åtgärda bilen. Börjar du själv o misslyckats så är det svårare att diskutera garanti, när man varit på bilen på egen hand.
     
  5. Gustav_H78

    Gustav_H78 HBK Medlem

    Inlägg:
    29
    Kommun:
    Lerum
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    27426
    Kan diesel komma från dieselfiltret till oljefiltret? Torpedväggen är ganska långt ifrån oljefiltret.
     
  6. Gustav_H78

    Gustav_H78 HBK Medlem

    Inlägg:
    29
    Kommun:
    Lerum
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    27426
    Till att börja med, tack för alla svar!

    Har som sagt var en Hymer B 614 2004 och åtkomligheten är inte hundraprocentig. Hur mycket måste man plocka av för att öka åtkomligheten? Eller tar man det mesta underifrån?

    Ang garantin vill jag först se var läckaget kommer ifrån innan jag ringer firman. Problemet är att de ligger en bra bit bort och att de bara ersätter halva summan för garantijobb om man inte kör bilen till dem. Är inte helt ohändig så är det mindre jobb kan jag lika gärna göra det själv. Det är ingen rymdraket jag ska skruva på ;)
     
  7. lars o margareta

    lars o margareta HBK Medlem

    Inlägg:
    1,319
    Kommun:
    Hudiksvall
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    6977
    jaha , då får du börja med att´torka ren så att du kan hitta läckan,,lägg en ren trasa under filtret så se dur om det är problemet,
     
  8. tor-ake

    tor-ake HBK Intresserad

    Inlägg:
    148
    Kommun:
    Österåker
    Jag antar att det är samma typ av plastlock med flänsar som på min bil (2,3 multijet 2009), vad skall man använda för att dra åt filterlocket? Förstått att det finns ett specialverktyg för detta, men finns det något hemmapatent man kan använda typ en oljefilternyckel och gaffatejp?
     
  9. Gustav_H78

    Gustav_H78 HBK Medlem

    Inlägg:
    29
    Kommun:
    Lerum
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    27426
    Ska se till att hitta bränslefiltret först ;)

    Ska beväpna mig med trasa och Bräkleen och att göra rent i motorrummet så vi kan se var det läcker.
     
  10. Mats S

    Mats S HBK Medlem

    Inlägg:
    285
    Kommun:
    Älvkarleby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1474
    2009 är en helt annan motorgeneration än 2004 så det är mycket möjligt att det ser helt annorlunda ut. På min 2,8/2005 var både oljefilter och dieselfilter engångs metallfilter, alltså inte en lös insats i en burk. Utförandet har bytts minst en gång på den motorserien så det vara olika filtermodeller på olika bilar. Urklipp från MANN filterkatalog:

    upload_2019-4-10_21-58-31.png
     
    Krister Ursula 18 gillar detta.
  11. Jolie

    Jolie HBK Medlem

    Inlägg:
    118
    Kommun:
    Nyköping
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    24753
    Hittade en översiktsbild av bränslesystemet för en 2,8 liters motor med common rail insprutning.
    Insprutningssystemet finns på bilar till och med 2002 års modell. Tror inte att det ändrats så mycket på nästkommande modell då det är samma motor.

    /Jan-Olov
     

    Bifogade filer:

  12. Gustav_H78

    Gustav_H78 HBK Medlem

    Inlägg:
    29
    Kommun:
    Lerum
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    27426
    Tack för översikten
     
  13. Gustav_H78

    Gustav_H78 HBK Medlem

    Inlägg:
    29
    Kommun:
    Lerum
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    27426
    Ska ta mig en närmare titt på lördag, men eftersom att dropparna jag hittade var vid motoroljefiltret så verkar det nästan som att det är vid högtryckspumpen det läcker. Å andra sidan kan diesel rinna lång väg utmed rör och slangar så det kanske letar sig till det filtret och droppar där. Såg ju inget läckage med motorn på tomgång och inga driftsproblem på motorn så pumpen borde inte läcka i högtrysckdelen åtminstone.

    Har beställt motorolja, växellådsolja och alla filter och tänkte byta i helgen.
     
  14. Östersjön

    Östersjön HBK Medlem

    Inlägg:
    26
    Kommun:
    Vellinge
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    1132
    Hej vi hade en LMC årsmodell 2007 med en 2,3l (tror jag) motor. Den läckte diesel vid en dålig svets i högtrycksdelen vid en av spridarna. Verkstaden hade svårt att hitta felet.
     
  15. Gustav_H78

    Gustav_H78 HBK Medlem

    Inlägg:
    29
    Kommun:
    Lerum
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    27426
    Hej!

    Kröp under bilen idag och tittade även övanifrån. Hittade bränslefiltret, det sitter ca 1,5 meter från oljefiltret som är kladdigt, med diesel. Så det är inte bränslefiltret som läcker. Det är förresten ett engångsfilter för den som är intresserad.

    Tog ett par bilder med mobilen för att enklare kunna se. Ska lossa turboslangar mm i helgen för att kunna se och torka rent för att se VAR det läcker. Det verkar komma från regionen runt bränslepumpen tyvärr. Se inringat område. Bilden är tagen underifrån och uppåt. I det inringade området är det droppar av diesel som hänger.

    ducatodiesel.JPG
     
  16. Gustav_H78

    Gustav_H78 HBK Medlem

    Inlägg:
    29
    Kommun:
    Lerum
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    27426
    Hej!

    Gjorde service på bilen idag och forksade lite mer i läckaget. När jag startade bilen i morse och körde till garaget så droppade det ganska friskt från området inringat på bilden. Eftersom det sitter en massa intercoolerslangar mm i vägen ovanifrån så är det omöjligt att se varifrån det läcker uppifrån. Dock så upphör droppandet efter bara någon minut. Väl framme vid garaget efter två mils körning med motorn på tomgång så droppar det inte en droppe.

    Tog loss intercoolerslangarna för bättre åtkomst. Misstänker först någon av slangarna med slangklämma, men de är torra och sitter stenhårt. Men en av slangarna med snabbkoppling såg misstänkt blöt och kladdig ut. Tog loss den, gjorde rent och kände om den låste, vilket den gjorde. Rengjorde pump mm med Bräkleen och kopplade ihop allt. Tillbaka med intercoolerslangar och startade bilen. Inget dropp. Efter oljeservice startades bilen ett antal gånger för att kolla oljenivå mm och inget droppande än. Återstår att se om det löste problemet. Slangen som jag tror läckte går mellan pump och filter.
     
    Göte J, Stig och STANTON gillar detta.
  17. mattsson81

    mattsson81 HBK Medlem

    Inlägg:
    119
    Kommun:
    Tingsryd
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    18019
    Ang bränslefilter till 2.8 JTD 2002-2006 så finns det 2 olika en med vattenfoltör och en utan i Knecht mahle språk KC140 utan flottör KC195 med flottör. båda innehåller samma filterinsats. Original sitter det puruflux filter på bilar med vattensensor den får man flytta över om man köper ett mahle kc195. man kan snåla å köra kc140 men då mister man funktionen med vatten indikator.

    angående ditt läkage så är det inga släng klämmor på bränsleledningarna original. den slangklämman som är inringad är till vacumpumpen som sköter bromsservon.
    Snabbkopplingarna som du pratar om har o-ringar som möjligen skulle kunna läcka med ålder.
    Gör som du var inne på och plocka bort intercooler slangarna så ser man bättre sedan blåser du rent allt med Bromsrengöring.
    Låt torka !
    sedan slå på tändning då ska tankpumpen gå å trycksvärta systemet ca 20sek läcker det då så bör du se det tydligt.
    original sitter en täckkåpa över spridarna ta bort den så ser du bättre.
    Läcker det inte då så be en vän starta motorn så du kan inspektera medan den går. bra belysning viktigt.
     
  18. Gustav_H78

    Gustav_H78 HBK Medlem

    Inlägg:
    29
    Kommun:
    Lerum
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    27426
    Ja, troligtvis en oring som halkat snett. Läckte som sagt inget de gånger jag provkörde efter kollen. Läcker det igen får man byta slang eller bara oringen.

    Det läcker inte från spridarna. Där är det snustorrt.
     
    bosse b gillar detta.
  19. Gustav_H78

    Gustav_H78 HBK Medlem

    Inlägg:
    29
    Kommun:
    Lerum
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    27426
    Fortfarande snustorrt runt bränslepumpen. Skönt.
     
    Lasseboy, STANTON och bosse b gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.