• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Läckage bränslefilter

F

F.d. 29908

Guest
Har en Adriatik 650 SP Fiat Ducato 2.3 som jag nyss servat, och upptäckte att den läcker diesel från bränslefiltret som byttes på servicen. Åkte tillbaka men efter rentorkning och provkörning på tomgång så var det torrt och fint. Men nu när jag kom hem så var filtret återigen fuktat på utsidan.

Någon som har koll på vad man bör kolla? fastsättning av filtrethuset, kan man dra det hårt?

Finns det något att kolla med snabbkopplingarna på filterhuset där slangarna är infästa?
 
Lösning
F
Sv: Läckage bränslefilter

Felet dom gör och inte smörjer oringen drar du åt en oring torr blir den tunnare någon stans och läcker. Jag fettar in oringen drar åt för hand har aldrig läckt på dom bilar jag bytt på.
Janne.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Läckage bränslefilter

Är det fuktigt så bör du nog åka tillbaka och be att dom får göra om det och byta tätningarna för det skall ju inte läcka varken på tomgång eller under färd , dom kan ju änvänt dom gamla packningarna .

Säg till dom : Gör om gör rätt :)
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Läckage bränslefilter

Filterringen följer med filtret, orkar inte åka tillbaka. Har varit dit en vända och då var det ju torrt.
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Läckage bränslefilter

Så där nu var läckaget fixat, och locket skulle dras åt av bara utav den. Snackade med en mek hos Fiat verkstan, och citerar honom "Brukar skita i att byta bränslefiltret för dom är så svåra att få täta" :). Känns ju tryggt att veta, -NOT!. Men fick i alla fall tipset att ta en skruvmejsel och knacka fast locket på filterhuset.

Men meken på verkstaden som gjorde jobbet på vår bil, tog lös hela filterhuset och drog ihop filtret i ett städ. Sedan monterde han tillbaka allt och tätt blev det.
 
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Läckage bränslefilter

Det tycker jag låter som riktigt dåligt mekande, om man måste dra åt den sortens komponenter på det sättet är det något annat som är fel. Kanske packningen som inte är bytt, eller fel packning. Sådana problem skall inte lösas med våld! :confused:
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Läckage bränslefilter

Det var rätt packning, var på en FIAT verkstad och tillbehörsbutik och kollade själv. Så packningen var både bytt och det var rätt packning, däremot så sa meken på FIAT verkstaden att diesel gör att plasten blir kärv, och gängen är svår att dra åt. Man tror att man har dragit den betydligt hårdare än man gjort.

Tror inte att jag tvivlar på vad som säga på en verkstad som servar massvis med Ducatos, men känns onekligen lite oroande att man "skiter" i att byta bara för att det är svårt att få tätt.
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Läckage bränslefilter

Föreslog det men dom sa att man inte skulle använda smörjmedel på gängan, utan bara dra åt den ordentligt. Nu drog meken som gjorde det på vår bil bara åt den med handen, men placeringen av filtret gjorde att det är mycket svårt att komma åt och kunna dra den vettigt.

Så det var ju helt rätt av honom att ta loss hela filterhuset och dra den för hand, istället för att som meken på FIAT verkstaden sa, ta en skruvmejsel och knacka fast locket. Eller ännu värre att låta bli att byta. Tänkte att det kanske är bra om andra får upp ögonen för detta problem, och kanske gör en markering på filterhuset inför service för att förvissa sig om att dom inte fuskar för att göra det enkelt för sig.

Punkt, nu är detta kommenterat färdigt från min sida.....
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
457
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sv: Läckage bränslefilter

Väcker tråden till liv igen.

Hur vanligt är det med läckage på bränslefiltret på Fiat 2,3 130 ?

Bytte bränslefilter på servicen hösten 2013, körde sedan bilen hela 2014 utan problem, men på den första rundan för att par veckor sedan upptäckte jag när vi stannade 20 mil senare att det luktade diesel.
Det visade sig att det läckte så pass mycket att hela vänstra sidan av karossen var indrypt i olja! (Senare vid tankning gick det i ca 30 liter mer än det borde…)

Efter lite googlande kom jag och en hjälpsam man vi träffade, fram till att vi skulle prova att dra åt filterlocket genom att försiktigt dra åt locket genom att ”knacka runt” den.
Torkade rent runt filtret så mycket det gick, och körde ytterligare ca 30 mil den helgen utan att det gick att konstatera mer läckage.

Väl hemma tvättade jag av filtret och runt det med avfettning och lät den sedan gå på tomgång en kvart.
Kunde känna att det blev aningen fuktigt i underkanten locket.

Så nu är frågan, ska man våga dra åt den lite till eller ska jag lämna in den för filter och packningsbyte?

Fler som har råkat ut för detta förutom trådstartaren?
 
T

Torbil 09

Guest
Sv: Läckage bränslefilter

Det bästa är att demontera hela filterhållaren. Men behöver en specialtång till slangkopplingarna är ändå svåra att lossa.Vid montering andvänd lite motorolja på gängorna dra till ordentligt.Bytte själv filtret på plats höll tätt ett halvår o började sedan läcka.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Läckage bränslefilter

Ska byta bränslefilter på min 2.3 -12,läst om problemen med filterhållare,men har upptäckt att min bil har ett slutet filter dvs. Man byter hela paketet,har Fiat ändrat konstruktion?
Filtret kostar runt 1000kr men går att köpa på nätet för 400-500kr ,skiljer det något i kvalite tro?
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Sv: Läckage bränslefilter

Vi råkade ut för läckande bränslefilter på en Fiat 3,0 motor årsmod. 2010.
Vi hade tur som fann en verkstad i Arboga som kunde ta Husbilen akut.


Verkstan demonterade hela filterhållaren för att göra en en ordentlig koll
och bytte filter och O-ring.
Låsringen med gänga var mycket hårt dragen och fick knackas loss.
Strålkastarinsatsen måste tas bort för att komma åt bra.

Killen på verkstan drog först låsringen ganska hårt med ett verktyg och fortfarande ett litet läckage med den nya O-ringen.
Han ringde en kollega som varnade för att dra för hårt så ny montering och endast dragning med full handkraft... endast 30 Nm.
Viktigt att smörja plastgängan i låstringen... plast mot plast kärvar och ger inget jämt drag.
Nu blev det helt tätt efter provkörning någon mil.

Men nästa dag började det läcka igen. Det känns inte bra att behöva byta hela filterhållaren när det in finns några synliga skador.

Filterhållaren består ju av en kopp och ett lock (grönt) som pressas samman med en gängad låsring. Vissa säger att låsringen skall dras hårt och andra säger att ringen skall dras för hand. Oberoende hur man gör kan man få ett läckage.
I vårt fall ökade ett litet läckage när ringen drogs till ytterligare.

Googlar man på detta problem så inser man snabbt att konstruktionen är inte bra.


Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -
 

Bilagor

  • Bränslefilter.JPG
    Bränslefilter.JPG
    30,2 KB · Visningar: 78
Senast ändrad:

klas Andersson

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
13911
Medlemskap
2024
Sv: Läckage bränslefilter

Hej vi var ute i helgen och husbilen har gått mycket bra när vi kom till Arboga tittade jag i backspegeln då var det vit rök bakom husbilen vi stannade och kontrollerade och då sprutade det disel mellan muttern och huset vi fick ta oss till Västerås på morgonen kunde jag få loss muttern så jag kunde kontrollera packningen så vred jag packningen ett halvt varv och skruvade på muttern igen och det var tätt sen stannade jag och kontrolerade och det var bra /H klas
 
Senast ändrad:

klas Andersson

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
13911
Medlemskap
2024
Sv: Läckage bränslefilter

Det är en planpackning av ca 1 mm gummi det går inte att få bort filterinnsatsen och packningen som den sitter dom skriver att man ska ta bort höger strålkastare det stämmer nog så det är lite mer jobb än man tror H/ klas
 
Toppen