Löst Läcka i Dielselsystemet

Tråd startad i 'Husbilsdoktorn' av Baikal22, 21 Juli 2018.

  1. Baikal22

    Baikal22 HBK Medlem

    Inlägg:
    102
    Kommun:
    Staffanstorp
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    23031
    Hej alla kloka!

    Jag har råkat ut för ett irriterande problem. Jag har en läcka någonstans mellan tank och dieselpump.
    När bilen har stått ca 1 vecka så har dieseln i ledningen åkt tillbaks till tanken. När jag provar att starta så knattrar den glatt igång men lägger av efter ca 30 sekunder.
    För att få igång den igen måste jag avlufta bränslesystemet.

    Hur går man tillväga för att hitta stället där tjuvluften dras in?

    -jag har bytt bränslefilter
    -jag har ryckt och dragit i mycket när jag bytte kamrem

    Mvh Peter
     
  2. chiva

    chiva HBK Medlem

    Inlägg:
    99
    Kommun:
    Hässleholm
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    16188
    Hej, jag tänker att om det skulle läcka in luft nånstans så skulle väl där också läcka ut diesel när du kör, men kanske det finns en backventil nånstans som inte fungerar. Hade samma problem men det var en gammal Lt-31, monterade en ny backventil på gummislangen innan pumpen.
     
    Baikal22 gillar detta.
  3. Baikal22

    Baikal22 HBK Medlem

    Inlägg:
    102
    Kommun:
    Staffanstorp
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    23031
    Hej Chiva,
    Om jag har förstått saken rätt så blir det inget övertryck i bränslesystemet på denna typ av Dieselbilar. (bortsett från efter insprutningspumpen)
    Det finns ingen tankpump utan den enda pumpen är den till insprutningen. Det gör att det konstant finns ett undertryck i systemet mellan pumpen och tank eftersom gravitationen vill att dieseln ska tillbaks till tanken.

    Det kan mycket väl vara en backventil som krånglar. Jag ska kicka vidare på det. Tackar för tipset.

    Mvh Peter
     
  4. Baikal22

    Baikal22 HBK Medlem

    Inlägg:
    102
    Kommun:
    Staffanstorp
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    23031
    Nu är det "Löst" tror jag.
    Jag spände alla slangklämmor jag kom åt på bränsleslangarna fram till pumpen. Nu klarar bilen 1 veckas stillestånd utan problem.
    Måste ha varit så att när jag bytte kamrem, där jag var nödgad till att lossa ett motorfäste som satt i "sandwich" med dieselförvärmaren så drog jag lite väl i slangarna så att tjyvläckan uppstod.

    Mvh Peter
     
    Göte J och turbin gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.