• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Läcka från takräcke?

K

kimse944

Guest
I samband med att jag installerade en usb laddare bak i bilen i helgen passade på att testa för fukt och fick högre värden (16% jmf med 0-6% övriga bilen) vid ett ställe som ligger rakt under fästet för takräcket. Billig mätare så det går nog inte att lita på % talen men indikationen räcker gott för att oroa mig..

Jag vill givetvis börja med att täta den ev läckan och funderar på vad jag ska täta med? Har nyligen införskaffat Sikaflex 291i samt Tec7 (har även sikaflex 292 från förra året) för att förbättra några utvändiga fogar. Kan dessa funka även för denna typ av tätning? Det som sitter verkar ganska hårt så jag funderar på om det är butyl eller liknande..

Sen en annan fundering. Vi har aldrig använt takräcket under de två år vi haft bilen. Mest pga att vi redan är uppe och nosar på max last... Så fyller takräcket egentligen någon funktion eller kan man lämna in bilen och få detta borttaget och tätat snyggt och ordentligt (samtliga hål). De kilo detta skulle "lätta" tar jag tacksamt emot men vill ju inte påverka värdet på bilen om jag vill byta in den om några år.

bild på fästet för takräcket.


Kim
 

Bilagor

  • 20170625_220840.jpg
    20170625_220840.jpg
    1,3 MB · Visningar: 12

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Läcka från takräcke?

Ser ut som gammel sikaflex. Den blir stenhård.

Jeg ville plukket av rekket og tettet hullene med et de mange pu-stoffene du har. Men for å være sikker på godt feste ville jeg brukt en aktivator først og laget et tynnt lag med pu rundt hullene og med pent utjamnede kanter.
 
Toppen