• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kyrkogårdsparkeringar

F

F.d. 6185

Guest
Funderade vid en liten tripp i våras på alla kyrkor vi har i vårt fina land.
Tänk om Svenska kyrkan sålde ett årskort med ett litet kontrollmärke för framrutan som gav dej möjligheten att övernatta till en liten kostnad på alla kyrkoparkeringar i hela Sverige (förutom på söndagar då det säkert är fullt av andra bilar)
Det finns ju färskvatten och säkert lite ström till dom som har det behovet.
Och det är inte ofta man hittar gasglada 18åringar med volvos på dessa ställen.

Är detta nogot som redan vart uppe på forumet eller e det e dum ide :rolleyes:
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

Från Falkenbergs kommun

Fakta. Kommunen bestämmer campingförbud
Falkenbergs kommuns lokala ordningsföreskrifter anger var det råder campingförbud. Förbudet gäller all slags camping och då menas övernattning.

Offentliga platser som har campingförbud under sommaren är bland annat kyrkogårdar, Ugglarps havsbad, stränderna vid Hansagårds camping och Ringsegård samt badplatsen vid Hjärtaredssjön.
I Ullared råder totalt campingförbud på samtliga offentliga platser.
I övrigt gäller samma parkeringsregler för husbilar som för vanliga personbilar. En husbil får alltså parkeras enligt allmänna parkeringsregler så länge det inte finns någon förbudsskylt. Därför kan en husbil i praktiken övernatta på en parkering.
Trots Allemansrättens stycke om fri övernattning, gäller det inte fordon. Där sätter terrängkörningslagen stopp för campandet. Men eftersom husbilar får parkeras som personbilar, kan dessa parkeras på enskilda vägar som saknar förbudsskyltar mot motortrafik.
 
F

F.d. 29979

Guest
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

Från Falkenbergs kommun

Fakta. Kommunen bestämmer campingförbud
Falkenbergs kommuns lokala ordningsföreskrifter anger var det råder campingförbud. Förbudet gäller all slags camping och då menas övernattning.

Offentliga platser som har campingförbud under sommaren är bland annat kyrkogårdar, Ugglarps havsbad, stränderna vid Hansagårds camping och Ringsegård samt badplatsen vid Hjärtaredssjön.
I Ullared råder totalt campingförbud på samtliga offentliga platser.
I övrigt gäller samma parkeringsregler för husbilar som för vanliga personbilar. En husbil får alltså parkeras enligt allmänna parkeringsregler så länge det inte finns någon förbudsskylt. Därför kan en husbil i praktiken övernatta på en parkering.
Trots Allemansrättens stycke om fri övernattning, gäller det inte fordon. Där sätter terrängkörningslagen stopp för campandet. Men eftersom husbilar får parkeras som personbilar, kan dessa parkeras på enskilda vägar som saknar förbudsskyltar mot motortrafik.

Till att börja med:
Om nån väcker mig mitt i natten och frågar om jag campar, vem f-n ska bevisa att jag övernattat eller sovit?
Jag har parkerat och tittar på film! Vänligen stör ej!

Vad gäller övernattning på kyrkogårdsparkeringar är detta en höjdare. Det har jag gjort flera gånger.
Lugnt område och oftast tillgång till toalett. P 24-timmar.

Jag förstår inte varför det är ett problem att det står en husbil helt stilla på en parkering....?

Vad gäller enskilda vägar är dessa inte allmänna. Där är det väghållaren som bestämmer. Detta regelverk är lite mer komplicerat och kräver nog en egen tråd.
 
Senast redigerad av en moderator:

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

Till att börja med:
Om nån väcker mig mitt i natten och frågar om jag campar, vem f-n ska bevisa att jag övernattat eller sovit?
Jag har parkerat och tittar på film! Vänligen stör ej!

Vad gäller övernattning på kyrkogårdsparkeringar är detta en höjdare. Det har jag gjort flera gånger.
Lugnt område och oftast tillgång till toalett.

Jag förstår inte varför det är ett problem att det står en husbil helt stilla på en parkering....?

Om nån väcker dig mitt i natten o ställer den frågan, så tycker i varje fall jag att detta bör betraktas som ofredande, vilket är straffbart.
Om denna någon på något sätt försöker att öppna dörren eller tränga sig in, så begår denna någon hemfridsbrott, enl polis som vi varit i kontakt med.
Enl denna polis betraktas nämligen husbilen i det läget som ert hem.

Hejs
Claes 105
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

Larwin Skjut inte mig. Jag har inga aspekter på att man står på kyrkogårdar. Jag bara noterade i pressen att det var så. Själv är jag ateist så det blir kvasi o stå där så jag står på golfbanor där är man välkommen :p
 
F

F.d. 29979

Guest
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

Hahaha...
Du är benådad!
Vill du ha en kopp kaffe...?
Skämt och sido. Det är just begreppet "camping" jag tycker att vi husbilslivsälskare ska ta ur vår mun för alltid.
Vi "campar" inte, vi övernattar i våra fordon. Det är inte camping. Vi parkerar ett stort fordon på en yta som är tillåten för parkering. Vad jag gör i mitt fordon angår bara mig!
Reglerna om camping omfattar inte oss vill jag hävda.
(Campar man om man sover i en fritidsbåt eller om man tar dygnsvila i en lastbil? Om jag kör av på en rastplats och sover ett par timmar i bilen, campar jag då?)

Personligen tycker jag att vi husbilsälskare ska vända på hela debatten och slå tillbaka och slåss för de rättigheter vi faktiskt har!

Clas 105:
Du har helt rätt.
Din husbil betraktas juridiskt som bostad och uppfyller alla de rättigheter till integritet som det innebär!
 
F

F.d. 6185

Guest
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

Funderade vid en liten tripp i våras på alla kyrkor vi har i vårt fina land.
Tänk om Svenska kyrkan sålde ett årskort med ett litet kontrollmärke för framrutan som gav dej möjligheten att övernatta till en liten kostnad på alla kyrkoparkeringar i hela Sverige (förutom på söndagar då det säkert är fullt av andra bilar)
Det finns ju färskvatten och säkert lite ström till dom som har det behovet.
Och det är inte ofta man hittar gasglada 18åringar med volvos på dessa ställen.

Är detta något som redan vart uppe på forumet eller e det e dum ide????? :wink:

ställer frågan igen för jag söker ett svar på den å inte massa annat :music-icon:
men det kanske bara är jag som tycker att de e bra om man pröjsar nån krona eller fler för parkering med vatten ev, ström och på vissa ställen toa..
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

Funderade vid en liten tripp i våras på alla kyrkor vi har i vårt fina land.
Tänk om Svenska kyrkan sålde ett årskort med ett litet kontrollmärke för framrutan som gav dej möjligheten att övernatta till en liten kostnad på alla kyrkoparkeringar i hela Sverige (förutom på söndagar då det säkert är fullt av andra bilar)
Det finns ju färskvatten och säkert lite ström till dom som har det behovet.
Och det är inte ofta man hittar gasglada 18åringar med volvos på dessa ställen.

Är detta något som redan vart uppe på forumet eller e det e dum ide????? :wink:

ställer frågan igen för jag söker ett svar på den å inte massa annat :music-icon:
men det kanske bara är jag som tycker att de e bra om man pröjsar nån krona eller fler för parkering med vatten ev, ström och på vissa ställen toa..
Förslaget är väldigt bra, men det finns ett krux, nedskräpning. Vi har en biltvätt i Uddevalla och vi plockar en sopsäck med skräp varje dag, för att det ska se rent och fräscht ut. Det kommer förmodligen att bli likadant här. Nästan alla sköter sig exemplariskt men så kommer dt vissa som inte borde tillhöra människosläktet, som sprider sikten runt sig, bildäck, sängar o gud vet vad.
Uno
 
G

GunDogs

Guest
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

Det är med kyrkogårdar som med de flesta campingar – mest långliggare. :wink:

Skämt åsido, vi har övernattat ett par gånger på P-platser i anslutning till kyrkogårdar och det har gått bra.
Man får vara lite diskret och inte dra uppmärksamheten till sig.
Det finns folk som är lite känsliga och kan ta illa upp för att de tycker att man stör gravfriden.
Husbilen uppfattas tyvärr av många som ett slags nöjesfordon och inte ett transportmedel.

Jag har väldigt svårt att tänka mig att kyrkan skulle gilla idén med en organiserad parkeringsverksamhet.
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

Var försiktig med vattenposter på kyrkogårdar. Ibland använder man vatten ur egen brunn på kyrkogården istället för kommunalt vatten eftersom det enbart är tänkt att användas som bevattning av blommor och planteringar.
EssoJ
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

Hahaha...
Du är benådad!
Vill du ha en kopp kaffe...?
Skämt och sido. Det är just begreppet "camping" jag tycker att vi husbilslivsälskare ska ta ur vår mun för alltid.
Vi "campar" inte, vi övernattar i våra fordon. Det är inte camping. Vi parkerar ett stort fordon på en yta som är tillåten för parkering. Vad jag gör i mitt fordon angår bara mig!
Reglerna om camping omfattar inte oss vill jag hävda.
(Campar man om man sover i en fritidsbåt eller om man tar dygnsvila i en lastbil? Om jag kör av på en rastplats och sover ett par timmar i bilen, campar jag då?)

Personligen tycker jag att vi husbilsälskare ska vända på hela debatten och slå tillbaka och slåss för de rättigheter vi faktiskt har!

Clas 105:
Du har helt rätt.
Din husbil betraktas juridiskt som bostad och uppfyller alla de rättigheter till integritet som det innebär!

Helt rätt, Camping är en numera förlegad benämning på tält"camping" på särskilt iordningsställda platser d.v.s "Campingar".! troligen från -40, -50 tal. Vi som numera övergått till husbilar har fordon som parkerar på parkeringsplats eller varhelst det är tillåtet.. som vilket fordon somhelst, vilket vi def. inte ska be om ursäkt för.. Vi ska inte vika oss för juridiskt okunniga gatu-chefer som tror vi campar med en husbil om vi parkerar t.ex i Handelshamnen i Karlskrona.. Tycker inte vi ska försöka köpa oss fria, typ "Vi betalar gärna" gör vi det, då skulle ju alla som parkerar som vi, betala extra för utsikt eller lugn.
Är det avgiftsbelagd parkering betalar vi, annars inte om inte extra service ingår..
Börjar vi köpa oss fria alt. muta gatucheferna svänger aldrig frågan från camping med husbil till parkering med husbil då cementerar vi bara nuvarande tok-begrepp som fuskcamare etc. På torget i Karlskrona finns 4 gratis platser för turistbussar.. camping.? Knappast.. även om chafförerna både sover och äter i bussarna.
Det är där någonstanns vi får börja.. Inte kräva gratisplatser kanske men däremot kanske särskilda park.platser med minst 24 tim park. Vad vi sen gör i våra fordon är helt och hållet vår ensak. Alltså aldrig haka på kommunernas försök att kalla oss campare för att vi har husbil.
Skulle gärna se att HBK bekostar ett prejudikat i alla instanser med kval. juristhjälp.
och eller med stora annonser i branchtidningar och dagstidningar förklara vad en husbil egentligen är, kan användas till och inte minst har för rättigheter..
Mvh
Libom
Malmö
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

Att utnyttja kyrkans p-platser inkl. vatten o vc är ett riktigt lågvattenmärke av HBK´s
medlemmar.
Hej..
Mitt inlägg/svar till Claes 105 var mer tänkt till tråden "Karlskrona.." och debatten där kring förbudsskyltar och begreppsförvirring hos kommunen.. Skulle gärna ha inlägget flyttat..
Delar uppfattningen att vi inte ska ockupera kyrkornas park.platser eller se dem som ställplatser.. Att njuta av lugnet och miljön kring våra gamla kyrkor på landet är däremot fritt för alla.. sen kan ju var och en själv bestämma om det är en plats för att stanna över natten.. Vissa kyrkoparkeringar är kanske mer lämpliga och inbjudande än andra.
Själv trivs jag alldeles utmärkt på sådana platser/miljöer, men är nog tveksam till övernattningar där.. p.g.a inbrottsrisk bl.a

Mvh
Libom
 

annie783

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Norge
HBK-Nr
9082
Medlemskap
2024
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

Kunne aldri tenkt meg å campe utenfor en kirke. Parkere husbilen mens man er i kirken eller ser seg om på kirkegården er naturligvis OK. Men ikke for overnatting.

Kirkene brukes jo bla til begravelser. Og hvis vi med husbil vil gjøre folk arge på oss er det bare å sitte utenfor husbilen med en kaffe/pils og ha det moro mens begravelsesfølget går forbi.

Nei finn et annet sted å overnatte!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

Att utnyttja kyrkans p-platser inkl. vatten o vc är ett riktigt lågvattenmärke av HBK´s medlemmar.

För dem som har betalat kyrkoavgift på 100.000 genom åren utan att ha utnyttjat kyrkorummet i någon större utsträckning är det väl inte hela världen att få några liter vatten?
 
Toppen