Kylskåp Kylskåpsproblem batteridrift

Tråd startad i 'Husbilsdoktorn' av Nordström, 16 Mars 2019.

1. Nordström

Nordström HBK Medlem

Kommun:
    Västervik
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    2994
    Hejsan alla HB-vänner!
    Nu är Husbilen äntligen avtäckt från vinterskruden..
    Nu till mitt problem: Upptäckte att kylskåpet inte fungerade på batteriet vid körning, det funkar på el och gasol var ska jag börja leta? (bo-batteriet 14,3V & start-batteriet 14,2V)

2. Magnus Strandberg

Magnus Strandberg HBK Medlem

Kommun:
    Jönköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25033
    Mäta vid kylskåpet, så det åtminstone kommer dit. Kan även va att elektroniken inte känner av D+. Men börja med att dra ut å sätt in kablarna som går till å från kylskåpet. Kan ju har ärjat lite

Nordström gillar detta.
  3. Maija & Veikko

Maija & Veikko HBK Medlem

Kommun:
    Fagersta
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    14639
    Har precis samma problem med mitt 2 år gamla Dometic-kylskåp. Låter på 12V som ett tickande, likt ett relä som inte slår till. Verkstaden har bytt elpatronen, kretskortet och bodelsbatteriet men felet kvarstår.
    Har någon råkat ut för liknande och hur löstes det hela ?

4. Montreal

Montreal HBK Medlem

Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    707
    Har någon mätt spänningen fram till skåpet? Det kan finnas dålig kontakt någonstans på vägen till skåpet och då uppfattar skåpet för låg spänning och försöker slå över till annat driftsätt (gas/230V), utan belastning på 12V stiger spänningen och skåpet försöker slå över till 12V, och alltihop upprepas igen, därigenom tickandet.

5. Maija & Veikko

Kommun:
    Fagersta
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    14639
    Till Montreal. Tack för ditt svar men spänningen har mätts (säjer de) och visar helt ok.

6. Kjell1351

Kjell1351 HBK Medlem

Kommun:
    Huddinge
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    17525
    Går larmet samtidigt som det tickar?

7. Montreal

Montreal HBK Medlem

Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    707
    Men har dom mätt under belastning, när skåpet försöker starta på 12V ?

8. Maija & Veikko

Kommun:
    Fagersta
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    14639
    Ibland går larmet. Dock inte alltid.

9. Maija & Veikko

Kommun:
    Fagersta
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    14639
    Är inte säker men det borde de ha gjort tycker jag.

10. Kjell1351

Kjell1351 HBK Medlem

Kommun:
    Huddinge
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    17525
    Hade liknande problem på mitt kylskåp. Orsaken var oxid på blecket som sitter innanför plastkåpan till låsmekanismen. Skåpet felindikerade för att dörren var öppen, trots att den inte var det. Man får vara försiktig när man bänder loss plastkåpan så att den inte spricker. Vet ju inte om det är det fel du har men kan ju vara värt att prova.

Maija & Veikko gillar detta.
  11. Maija & Veikko

Kommun:
    Fagersta
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    14639
    Tack för alla förslag. Åker in till återförsäljaren nu på morgonen för att kolla upp allt.Ska kolla det där med oxiden också.

12. DaggeZ

DaggeZ HBK Medlem

Kommun:
    Kungsbacka
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    26341
    Ack...
    Jag har också problem med kylskåpet vid batteridrift. Kylskåpet är Dometic RM4281 och 12-13 år gammalt.

Batteriet håller en spänning på 12,7V. Jag startar bilen, slår över till batteridrift men inget händer. Men om jag tar ett helt nyladdat batteri med spänning >13.6V tänds den röda lampan på kylskåpet som indikerar att kylskåpet är igång.

Jag slår av tändningen och stannar bilen. Så startar jag bilen genast igen och... Kylskåpet vägrar gå på batteridrift!

Vad göra?

13. Montreal

Montreal HBK Medlem

Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    707
    Det tyder på att spänningen från generatorn är för låg, kolla först remspänning och alla anslutningar, mät sedan spännigen från generatorn, och vid kylskåpet. Generatorn bör ge minst 13,8V.

KarinoBengt och turbin gillar detta.
  14. Ch & Ib

Ch & Ib HBK Medlem

Kommun:
    Vara
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    13303
    Det flyter stora strömmar genom ebl med kylskåpet via batteri. OM man har en ebl-99 så brukar det så gott som allltid vara brända kontakter på block 1, stift 1. Den brukar vara mer eller mindre ingen kontakt alls där. Så det kan vara en orsak till arr kylen inte går på 12v, värt att kolla upp.

Kuriosa i sammanhanget är att det är ofta liknande kontakttyper som sitter i flipperspel på GI (general illumination), och dom är alltid brända. Helt enkelt för klena grejer till dom höga strömmar som bildas i sammanhangen.

JANKRO och PeterK gillar detta.
  15. DaggeZ

DaggeZ HBK Medlem

Kommun:
    Kungsbacka
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    26341
    Tack för goda råd! Då jag inte är en fena på att krypa runt under motorhuven har jag kontaktat en el-erfaren bilverkstad. Jag bifogade Montreals tips! De kommer även kolla bilens ebl. TACK!

Montreal gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.