• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåpet kyler dåligt.

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpet kyler dåligt.

Tack Esbjörn.:)

Jag har helt nyinköpta galler så jag vill inte slita bort nätet, om det ändå inte behövdes. Men jag har tänk tanken, hindrar luftflödet definitivt;).

Instruktionsboken är på Tyska om vi ens har någon.:confused:

Testen från Kroatien kommer avslutas imorgon bitti, lättar ankar och seglar upp mot svalare område runt Munchen, 25 grader. Ska bli spännande, misstänker att det blir runt nollan eller minusgrader i kylen på morgonen.

Fläktarna har iallafall få snurra på dygnet runt, även när vi kört under hela vår resan förutom då vi stänger av allt för färjeöverfarten Rostock-Trelleborg.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Kylskåpet kyler dåligt.

Är lite nyfiken på hur det gick för er, Tommy?
Kan vara bra att dra nytta av andras erfarenheter :)

Må gött
Jan-Åke

Första dagen på jobbet efter hemkomsten från Italien.
När vi körde av färjan i Kiel och körde till Citty Park för att handla slutade kylskåpet att kyla i kylen, frysen fungerade. Sedan fungerade skåpet på natten och tempen gick ner till ca 5-7 grader, frysen var hela tiden på ca -15-19 grader, kylen var på dagarna ca 12-15 grader. Jag provade att skifta från gasol, 220volt till 12 volt men inget hjälpte. Vi hade ca 30 grader varmt i skuggan hela semestern och ibland av oförklarlig anledning kylde även kylskåpet.
Vi kom fram till att när vi varit och handlat och fyllde på kylen då orkade kylen inte med riktigt men var det lite varor i kylen klarade den av att sänka tempen till 5-7 grader. Men det konstiga var att frysen höll konstant -15-19 grader och därför hjälpte vi kylen med fyra frysklabbar på dagarna.
Jag har en Dometic fläkt som ska vara kopplad på termostat men fick inte den att starta så jag tjuvkopplade den med en 10 amp säkring för kontinuerlig drift. Fläkten sitter enligt anvisning nere och suger in och blåser upp luften. Jag tror att det finns behov av en fläkt till så det ska monteras en till, men frågan är om dom ska sitta nere eller uppe?
Jag kan inte säga att jag fick någon lösning på vårt problem. Vi kastade en del mat som vi var lite osäkra på och tålamodet fick sig en rejäl törn men vi överlevde.
Jag följer gärna inläggen här för nu har vi haft detta problem för tredje året och känner att gränsen är nådd.
 

Marja & Örjan

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Orust
HBK-Nr
12574
Medlemskap
2026
Sv: Kylskåpet kyler dåligt.

Efter förra årets jobb med att hålla kyla i kylskåpet ville jag vara mera förberedd inför årets Kroatienresa. När vi var nere i Trogir förra året klarade vi absolut inte av att hålla kylan i kylskåpet vare sig med 220V eller gasol.

Jag monterade in TVÅ chassifläktar.
https://www.netonnet.se/art/datorko...al-design-silent-series-r3-140mm/216198.9163/
Jag kör fläktarna konstant, dvs dygnet runt.

Innan resan påbörjades, testade jag hemma att köra 220V på max med tomt kylskåp och chassifläktarna påslagna en natt, på morgonen hade jag 4.8 minus i kylskåpet och 24 minus i frysen.

Just nu står jag i Novigrad "Kroatien" och utomhustermometern som sitter på kylskåpssidan visar 35.2 grader "I skuggan är det 26 grader" i kylskåpet har jag +2.7. Röret som går in i kylflänsarna visar 50 grader, efter kylflänsarna på utåtgående rör har jag 34 grader. "Just nu"

Vi har trots att det varit 33 grader i skuggan aldrig haft varmare än 6 grader i kylskåpet, förutom då dom stunder det hivas in en massa varm dryck som skall kylas.

Jag skulle vilja påstå att chassifläktar bakom kylskåpet gör en ENORM skillnad, nu kör jag bara på gasoldrift, men vid förra årets tester såg JAG ingen skillnad mellan det och 220V. Egentligen obegripligt att det inte fläktar är inmonterat som standard i alla husbilar.

Jag gjorde frånblås, fläktarna sitter ca 1½-2 cm ifrån kylflänsarna, har testa att köra med övre gallret borttaget men det blir ingen skillnad, därför får det sitta påmonterat, utan fläktar gör det skillnad. Mina kylflänsar sitter precis bakom det övre gallret, andra kanske har annan lösning.

Mvh/Chippen

Hej
Jag har köpt dom fläktarna som du länkade till. Där finns 3 svarta omärkta kablar och eftersom jag inte är fena på kopplingar, så vilken är plus resp. minus och den tredje?
mvh
Örjan
 

Polarissnö

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Tierp
HBK-Nr
487
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpet kyler dåligt.

Hej
Även jag köpte dessa fläktar och undrade över inkopplingen.
Surfade runt och hittade ett bild.
På kontakten finns en pil. Detta är minus.
Den i mitten är plus.
Sista är märkt 2510 och är för sensorstyrning och kan klippas i vårat fall.
Lycka till
Hasse
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Kylskåpet kyler dåligt.

Försöker lägga in bilder också.:)

Har du satt fläktarna i gallret uppe och "suger" ut luften? Enligt monteringsanvisningen från Dometic ska originalfläkten monteras nere för att "trycka" luften upp. Jag har en fläkt och tycker detta fungerar dåligt. Ska köpa en fläkt till men är det en bra idé att flytta dom upp?? för att trycka luften ut?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Senast ändrad:

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpet kyler dåligt.

Elen testade jag mig fram genom att prova.
1, fläktarna snurrar inte alls.
2, fläktarna snurrar med halv effekt.
3, fläktarna gick på max.:)
Kan kika på kablarna när jag kommer hem!

Monterade fläktarna i det övre gallret, med utblås.
Bifogar en bild på hur nära fläktarna sitter, för att komma riktigt nära var jag tvungen att vrida mobilen, därför är den liggandes.
 

Bilagor

  • 1500993376715.jpg
    1500993376715.jpg
    3,5 MB · Visningar: 32
  • 1500993437814.jpg
    1500993437814.jpg
    1,8 MB · Visningar: 32
F

F.d. 55554

Guest
Sv: Kylskåpet kyler dåligt.

Sitter fläktarna direkt monterade på insidan mot gallret.

Jojje
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpet kyler dåligt.

Nje, monterade i ramen som gallret sitter i.

Var inne på att sätta dom direkt mot gallret men det fick inte plats, sen är det förmodligen bättre att komma riktigt nära kylflänsarna istället för att få högt luftflöde igenom dom.
 

Heddelin

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
4601
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpet kyler dåligt.

Hade i midsommarhelgen problem med att tempen steg till 11-15° trots att jag körde på max kyla, detta oavsett 12V, 220V eller gas.
Fick ett tips om att stänga av och sedan starta kylen med "lägre effekt", dvs i mitt fall tände jag bara upp 2 av 5 lysdioder som visar kyleffekten.
Det gav ca: 8° så jag ökade successivt med något dygns intervall och vid 4 tända är tempen nu under 4° och jag har inte brytt mig att köra fullt efter det.
Vi har också ett Dometic AES men det är givetvis inte säkert att lösningen är den samma.

Må gött
Jan-Åke

Tack för ditt tips. Det har just räddat oss.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Kylskåpet kyler dåligt.

Varför klydda till det med termostat mm. Strömförbrukning enl nedan:

Jag har som sagt två fläktar fästa i gallret. Ingen termostat.

En fläkt:
Spänning 12 V
Ström 0,04 A
Effekt 0,5 W
Fläkt 800 rpm
Ljud 12 dB
Flöde 74 m3 / h eller 1.200 l / min

Snurrar kontinuerligt i ca 10 år.

127804d1502779738-20747959_1359711387480588_8112718063406065890_o.jpg
 
Toppen