• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåpet fungerar ej på 12 volt

Sture Broden

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
21228
Medlemskap
2024
Har problem med vårt kylskåp Dometic RM7655L. Först så fungerade kylskåpet ej på gasolen. Då bytte vi elektronikboxen och det stora kretskortet på kylskåpet. Gasolen funkade men kylskåpet fungerade ej på 12 volten när bilen kördes.
Ett litet relä på kretskortet surrar högt, verkar som det ej drar. Vi bytte reläet 12 volt 30 A som sitter nere vid brännaren, Resultatet samma fel. Har någon av er haft detta fel?
 
Senast ändrad:

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024
Hade ett liknande fel. Det var en säkring som var trasig. Den var placerad intill startbatteriet.
Tack för den infon. Samma hände oss. Vi har skaffat en begagnad husbil från en firma och då jag skulle dra ner kablar från solpanelen upptäckte jag att reläet som ger 12 volt till kylskåpet hade kraften bortkopplad. Satte ledarna tillbaks och detta gjorde att reläboxen började låta konstigt. Hittade en stor 50 A säkring som var vid batteri som var trasig. Satte i denna. Då kom de 12 V till E-blocket då motorn var frånslagen men då jag startade sjönk och försvann spänningen... Stoppade motorn och drog ur 50 A säkringen satte i den igen då kom spänningen tebaks in till E-Blocket. Kollade lite mera och på E-Blocket var de lite klenare ledare. Då såg jag lite "stickor" som stack ut från nåt som kunde varit en säkring. Det var lite gul plast kvar så de e 20 A.
Satte dit säkring och sedan fungerar de. Lite varmgång ska smörja upp de. Då är frågan vad går 50 A säkringen till? Allt verkar fungera.
Sakringar.jpg Sakringar.jpg
 
Toppen