• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp

F

F.d. 50764

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Fiat Ducato
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,8JTD 127hk
Årsmodell Chassie: 2004
Husbilsfabrikat: Knaus
Husbilsmodell: 650MDF Sunliner
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2004
Ämnesområde: Elsystem
Hej

Har haft lite strul med kylskåpet och dess manöverpanel och nu är den helsvart, inte en kontrollampa som lyser. Kylskåp och frys är dött.
Har kollat säkringar men alla verkar hel. All övrig elektronik fungerar. Upptäckte att laddaren för bodelsbatteriena lyste ej kontrollampan och nu hittar jag ej vad som är felet. Har två nya bodelsbatterier och nytt även under huven.
Kylskåpet är reparerat för 2 år sedan på husbilsverkstad då det också slutade fungera. Då fick de ej igång 12-volts delen och vad jag förstår så visste nog inte den reparöteren att kylskåpet bara går på 12 volt när motorn är igång. De bytte då hela bakstycket på kylskåpet, vad som egentligen var fel fick jag ej veta.
Nu behöver jag ett råd och hjälp var jag skall söka felet.
 
F

F.d. 50764

Guest
Kerstin o Lars skrev:
Hej är det Elektrolux eller dometik

Det är ett Electrolux. Nu blev det så att jag igår tjurade ihop. tog min multimeter och gick ut till husbilen, började med att kolla de fyra säkringarna som sitter i anslutning till bodelsbatteriena. De var alla hela, kollade sen batterikabelskorna. Har två bodelsbatterier på vardera 100 Amp, och hittade felet, ena snabbkabelskon på ett av batterierna hade delat på sig. Fixade den och kollade de övriga, gick in i husbilen och se nu funkade kylskåpet samt frys och det lyste så grönt och fint på displayerna. Drog ut 220 voltskabel och startade bilen och se, nu kopplade det över på 12 volt. Slog av bilen och stoppade i 220 volts kabeln och kylskåpet kopplade över på 230 volt.
Har haft lite eloktronikstrul i denna Knaus men lyckats fixa det mesta själv, men nu gick tankarna nästan till att det var dags att byta till en nyare men nu är allt frid och fröjd. Ibland när man felsöker så är det lätt att ha för bråttom, jag borde sett att batterikabelskon ej satt fast ordentligt på ena batteriet. jag är ingen älskare av dessa snabbkabelskor:spinny:.
 
F

F.d. 52984

Guest
Hur lång elkabel har Du? 25 meter o 1,5 kvadrat area gör att det blir spänningsfall. mät vid uttaget o se vilken spänning du har där. skaffa 2,5 kvadrat kabel så löser det ofta problem med spänningsfall
 
Toppen