• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Kylskåp

Jag tömde mina gamla 3x 90Ah gel på 6h så pass lågt att 12V bröts på låg spänning, vid en färjefärd med kyl/frys på 12V.
JESUS, då måste batterierna varit jäkligt kassa eller en jäkla stor och dålig kyl/frys!

Kan nämna att vi har haft en frys med oss en gång då vi skulle långt upp i Norge och handlade mat i Sverige, då låg vi still en gång 2-3 dagar innan batterierna(2x100) tippade men det var en riktig frys med kompressor men den höll den runt -18 hela tiden.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kylskåp

En stor kompressor frys av type Waeco CF bruker under 50W når kompressoren jobber. Et lite 3 veis kylskåp drar over 150 W stort sett hele tiden, de store AES modellene ligger på rundt 200 W når de går på 12V.

En kompressor kyl går normalt under 30% av tiden.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp

JESUS, då måste batterierna varit jäkligt kassa eller en jäkla stor och dålig kyl/frys!

Kan nämna att vi har haft en frys med oss en gång då vi skulle långt upp i Norge och handlade mat i Sverige, då låg vi still en gång 2-3 dagar innan batterierna(2x100) tippade men det var en riktig frys med kompressor men den höll den runt -18 hela tiden.

Helt rätt!

Ja de var de, detta var sommaren 2015 och batterierna var från nov.2004.
Vid senare mätning så höll det mittre av 3 batterier endast 9V vid fulladdat,
så det sänkte hela banken :(
Har inte efter batteribyte testat hur länge jag kan köra kyl/frys på nya batterierna.
AES kylen/frysen tar ca.200W på 12V
 
Senast ändrad:

Per-Åke

HBK Medlem
Inlägg
178
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp

Vad jag förstår är du bekymrad över en transport på färja att det blir för varmt i kylen. Innan du kommer dit kör kylskåpet på max under resan och stäng av helt på båten. Har själv åkt Gbg-Kiel 14 tim + lastning och lossning med ytterligare 1 tim utan problem. Inget i frysfacket hade tinat men det höll inte -18 men allt hade klarat sig så 4 tim är inget du behöver bekymra dig om.
Trevlig resa

Per-Åke
 
Toppen