• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp Thetford

håkan66

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
14998
Medlemskap
2024
Har ett thetford N3170
stora kylen o separat lucka för frysen
sitter i Sunlight T67 2014

Den kyler dåligt på 12 V matning

går från gasol till batteri vid körning
har då ca -18 grader vid start
efter några timmar så är den nere på ca -4 grader

står 12 v ,190 w på märket i kylskåpet

har pratat med thetford om det dom säger att det kan
vara dålig spänning fram dit
även att sunlight har klen kabelmatning
att det ska vara ca 12,8-12,9 v för att det ska funka bra
det finns även ingen termostat styrning på 12 v
den kör bara på hela tiden

Har mätt upp vid kylskåpsgaller
ca 12.70 v , 15,87 A

mätt vid bilbatteri
ca 14,16 v ,
16,70 A ena sidan på säkring 20 A
andra sidan fick jag ca 15,60 A

tror det är ca 6 meter kabel till kylskåpet
verkar vara en spänningsförlust dit
ska man kanske byta till kraftigare kabelmatning dit

nån som har samma problem eller någon tips
 

Bilagor

  • Kylskåp vid galler.jpg
    Kylskåp vid galler.jpg
    4,6 MB · Visningar: 31
  • Batteri matning via 20 A säkring till kylskåp.jpg
    Batteri matning via 20 A säkring till kylskåp.jpg
    5 MB · Visningar: 24
F

F.d. 27692

Guest
Sv: Kylskåp Thetford

Hej.
Vi har en Sunlight A70 2016 med precis samma problem, även våran har Thetfords kylskåp.
Vi ser en linjär ökning av temperatur över +15 grader. Står bilen däremot på tomgång eller körs i låg hastighet sjunker temperaturen igen. Vi ser en liten förbättring vid användning av gasol, men maten blir fortfarande rumstempererad.
Sedan april har bilen varit inne otaliga gånger hos säljande husbilsfirma utan att dom lyckats lösa problemet.
Det sista dom föreslog var att dom skulle sätta silvertejp för ventilationsluckorna & samtidigt installera en liten datafläkt!! Inte riktigt OK på en ny husbil.
Kablarna har bytts till grövre men det har inte hjälpt.
Det bör väl tilläggas att vi är allt annat än nöjda med bemötandet och servicen gällande detta ärendet = anmälan till ARN.

Kan tilläggas är att säljaren har kläckt ur sig att Sunlight A70 inte är byggd enligt de rekommendationerna Thetford har gällande ventilation & strömtillförsel - Sunlight Tyskland vill dock inte bekräfta uppgiften.
 

håkan66

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
14998
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp Thetford

Hej

Hur mycket grövre kablar satte dom dit.?

skulle vara bra att veta då jag funderar på att byta till grövre
det var kanske inte tillräckligt grova i alla fall som sattes dit

mätte dom spänningen vid kylskåpet
då det ska vara ca 12,8-12,9 v för att det ska funka bra
enligt mitt samtal med thetford

mina är original ca 5 mm med isolering ,röda kabeln o bruna, mätt med skjutmått
matning till vänster från batteri ,höger upp till styrning

det verkar lite lite då ca 17 A ska gå i dessa ca 6 meter långt
 

Bilagor

  • kontakt kylskåp galler.jpg
    kontakt kylskåp galler.jpg
    4,8 MB · Visningar: 7

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp Thetford

Om du skall dimensionera kablarna för 17A och 12 meter kabellängd(6 meter till+6 meter från kylskåpet) behöver du gå upp till en kabelarea på 16 mm2.

Har själv bytt på mitt kylskåp, Dometic, och spänningen vid kylskåpet är nu 13,2V när kylskåpet är belastat och motorn går.

Hälsar Kjell
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Kylskåp Thetford

Skall det överhuvud taget gå att hålla -18 grader vid alla utetemperaturer på 12v? Vad säger skåptillverkarna? normalt klarar ett absorbtionsskåp ca 30 grader under omgivningstemperatur på gas. Gasdrift ger mycket mer än de 190w som 12v ger. Varför inte köra på gas när det är varmt ute och låta generatorn ladda batterierna istället? Gasförbrukningen är försumbar och bilen drar istället liiite mindre bränsle! :)
 

håkan66

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
14998
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp Thetford

Hej

var köpte du dina kablar
är det noga vilken kvalitet på kopparn

såg att biltema har batterikabel 16 mm² 6 M art : 24560

måste kolla längden mer noggrant så dom inte blir för korta
vad jag kunde se så gick kablarna från batteriet direkt till kylskåpet

använde du dom befintliga anslutningarna

eller skaffade ny säkring+ hållare och koppla direkt till styrningen
utan att gå genom plinten vid kylskåpet

kommer du ihåg vilken spänning du hade innan du bytte kablar till kylskåpet

är temperaturen bra nu i kyl / frys
 

håkan66

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
14998
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp Thetford

ja du har så rätt effektivare på gas

skillnaden på gas eller diesel förbrukning
prismässigt är det någon som räknat på detta

blir kanske billigare i längden med gas

men kan kanske bli lite krångligare då kylskåpet
har automatisk inställning från källa
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Kylskåp Thetford

Absorbtionskylskåp har klimatklass SN vilket betyder att de fungerar optimalt från +10 grader till +32 grader på gas.
12v är bara en underhållskylning, stoppar man in varma/rumstempererade varor när man kör får man räkna med att det blir varmare i skåpet, också om omgivningstemperaturen är t.ex. 30 grader klarar skåpen ungefär 0 grader.

Om solen lyser på väggen där luftintagen finns kan det bli mycket varmare än 30 grader och då klarar skåpet fortfarande en sänkning av temperaturen med ca 30 grader.
Gaskostnaden blir ganska försumbar, ofta lägre än om man betalar el på campingar där dom tar betalt per Kw. Förbrukningen beroende på skåp är någonstans 200-400g /dygn, alltså inget man blir ruinerad av.
Vi kör alltid på gas, och har gjort så i 10 år nu utan problem. F.ö. finns det väl knappast någon anledning att köra frysen på -18 grader i husbilen, det handlar ju oftast inte om långtidsförvaring, vid kortare tider räcker det med -10 t.ex. :)
 
Senast ändrad:

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp Thetford

Hej

var köpte du dina kablar
är det noga vilken kvalitet på kopparn

såg att biltema har batterikabel 16 mm² 6 M art : 24560

måste kolla längden mer noggrant så dom inte blir för korta
vad jag kunde se så gick kablarna från batteriet direkt till kylskåpet

använde du dom befintliga anslutningarna

eller skaffade ny säkring+ hållare och koppla direkt till styrningen
utan att gå genom plinten vid kylskåpet

kommer du ihåg vilken spänning du hade innan du bytte kablar till kylskåpet

är temperaturen bra nu i kyl / frys

Jag är ingen expert. Har precis som du ställt frågor på detta forum och fått svar från andra som kunnat lite mer.

Köpte mina kablar och kopplingar i en affär där bara företag kan handla. Kopplade in dem efter utgången från EBL och före ingången till kopplinsstycket vid kylen.

Efter vad jag kan förstå så går det bra med kablarna från Biltema.

Spänningen före kabelbytet var 12,5-12,6V.

Har inte OK kyla i skåpet ännu. När jag "tvångskör" kylen på 12V, när bilen är ansluten till 220V, så fungerar den mycket bra. Men under färd så håller den inte kylan tillräckligt bra. Håller på med felsökning tillsammans med kylskåpsleverantören och återkommer med resultat när det är klart.

Hälsar Kjell
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp Thetford

Hej

var köpte du dina kablar
är det noga vilken kvalitet på kopparn

såg att biltema har batterikabel 16 mm² 6 M art : 24560

Då det inte står något på kabeln gissar jag att det är "CCA" kabel "Copper Coated Aluminium" vilket gör att för att få arean i koppar måste multiplicera med faktor 0.65. Detta ger motsvarande 10.4mm² kopparkabel.

Detta motsvarar Biltemas Alukabel, lättare att dra då den är tunnare.

Brottas med problemet på jobbet då ungdomar kopplar slutsteg med billig kabel och sedan bränner slutsteg och basar p.g.a för stort spänningsfall.



Peter :)
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp Thetford

Om du skall dimensionera kablarna för 17A och 12 meter kabellängd(6 meter till+6 meter från kylskåpet) behöver du gå upp till en kabelarea på 16 mm2.

Har själv bytt på mitt kylskåp, Dometic, och spänningen vid kylskåpet är nu 13,2V när kylskåpet är belastat och motorn går.

Hälsar Kjell

Utan att vara alltför kunnig på området så har jag förutsatt att det är kopparkabel vi pratar om och ingenting annat. Således 16 mm2 kopparkabel.

Hälsar Kjell
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Sv: Kylskåp Thetford

Varför byta kabel? Det måste väl vara bättre att dra en extra kabel och låta den gamla vara kvar.
BBa.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp Thetford

Varför byta kabel? Det måste väl vara bättre att dra en extra kabel och låta den gamla vara kvar.
BBa.

Ställde själv samma fråga när jag skulle byta, men då var det någon förståsigpåare som sa att det skulle jag inte göra. Finns säkert någon annan som kan tala om varför (om det nu är rätt förstås).

Hälsar Kjell
 

håkan66

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
14998
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp Thetford

Har kollat olika kablar

kollat lite går åt ca 5-6 M kabel x 2

vilka kan vara minst förlust i ?
kan förtent koppar vara bättre ?
dom flesta står det koppar men hur mycket det vet man inte

mds ser ut att vara ren koppar

Batterikabel | HAMRON | Jula
Batterikabel koppar 16 mm² 6 m Art. nr: 608130 249:-

Batterikabel - Biltema
batterikabel (koppar ?) 16 mm² 6 M art : 24560 249 :-

Startkabel förtennad ProSupply
Extra mång- och fintrådig förtent koppar. Neoprengummikabel
16MM SVART art nr 71630 49 :- / M

G88A PPC-2030R - Strömkablar och Jordkablar - MDS -
G88A PPC-2030R Pro Röd 20 mm2
100 % helt syrefri koppar, är ren koppar 59 :- / M

dyrare kabel

Stinger PRO 20mm2 OFC röd | Bilstereohörnan.se
Stinger PRO 20mm2 OFC röd Alltid 100% syrefri koppar med förtennade kardeler 90 :- / M

20mm² Strömkabel Orange - GAS | GAS | Bild och ljud hemma | Brl.se
GAS PC20O är en 20mm² strömkabel i ren koppar 98 :- / M


måste kanske även byta säkringshållare o säkring
vilka verkar funka bra finns många olika sorter
kylskåpet ska avsäkras med 20 A

Tacksam för hjälp om detta
 

bil16

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
21688
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp Thetford

Hej har bråkat lite med försäljaren av våran Sunlight T68 2016. Kylskåpet har dålig effekt vid färd.Spelar ingen roll om vi kör med 12v eller gasol.Vid start har vi -18 i frysen +2 i kylen.Och efter ca tre timmars färd är det 0 i frysen och +15 i kylen.Får absolut ingen hjälp av Sunlight enligt dom är det fel på kylskåpet.Men vid stillastående är det absolut inga problem håller kylan i alla väder. Vet inte riktigt vad man ska göra.Har investerat rätt så mycket pengar på en vara som man inte är riktigt nöjd med.Våran första husbil skulle bli så trevligt men?. Körde husvagn tidigare aldrig några problem med kylen körde med 12v under färd funkade klockrent.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp Thetford

Hej har bråkat lite med försäljaren av våran Sunlight T68 2016. Kylskåpet har dålig effekt vid färd.Spelar ingen roll om vi kör med 12v eller gasol.Vid start har vi -18 i frysen +2 i kylen.Och efter ca tre timmars färd är det 0 i frysen och +15 i kylen.Får absolut ingen hjälp av Sunlight enligt dom är det fel på kylskåpet.Men vid stillastående är det absolut inga problem håller kylan i alla väder. Vet inte riktigt vad man ska göra.Har investerat rätt så mycket pengar på en vara som man inte är riktigt nöjd med.Våran första husbil skulle bli så trevligt men?. Körde husvagn tidigare aldrig några problem med kylen körde med 12v under färd funkade klockrent.

Det kan ju vara så att din elpatron för 12V är trasig om du får så stor temperaturskillnad. Så var det i mitt fall. Men jag har bytt till ny elpatron, satt in termostatstyrd fläkt och bytt matarledningar till 16 mm2 och trots dessa åtgärder så fungerar inte kylen tillräckligt bra under färd i ca 70 - 90 km/tim. Gäller både med gasol och 12 voltsdrift.

Under färd i lägre fart håller däremot kylen temperaturen. Det har fått mig att tro att det är något fel på ventilationen av kylskåpet. När jag kollade installationsanvisningarna visade det sig att det var för litet avstånd mellan nedre och övre ventilationsgallren.

Hälsar Kjell
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp Thetford

Vårt kylskåp har fungerat i alla tider med undantag då slingan gick sönder.
När jag bytte startbatteriet så började 12 voltsmatningen strula och förmodligen car jag på en kabel vid startbatteriet eller dålig jord där.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp Thetford

Under färd har jag idag en matning till kylskåpet på 13,6 - 13,7 volt. Men det är inte där problemet med dålig kylning ligger.

Hälsar Kjell
 

bil16

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
21688
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp Thetford

Har Thetford N3170 kylskåp problemen är bara under färd även på gasoldrift. Har idag mejlat till Thetford om problemet. Kanske är skåpet felinstallerat med någon sorts skorsteseffekt som resultat vilket kyler ner hela skåpet på baksidan även det som ska vara varmt.Men som sagt jag väntar på svar från Thetford.
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Kylskåp Thetford

Som Leja4 nämner, varför byta kabeln, lägg in en ny, eller till och med två nya. det är oftare lättare att dra in smalare kablar och flera smalare då det är trångt om utrymmet och kanske vårt att böja en grov kabel i alla skrymslen.
Observer att en tjock kabel är lika med flera smalare i area.
visst kand et vara klurigt att terminers flera kablar i ändarna men det är ofta lättare än att få fram en stor.

Du mäter spänning och ström vid, eller i Kylskåpet.
Men det kan finnas ledningar från den mätpunkten till kylskåpets värmepatron som har dålig kontakt, eller kanske en sladdsäkring som ger spänningsfall, möjligen ett relä.

Tänk på att en glödlampa som får underspänning i viss mån reglerar effekten och ljusstyrkan själv, en glödtråd som blir kallare får ett lägre motstånd och strömmen stiger. Dvs det syns inte så tydligt om man har underspänning på en glödlampa. det lyser skapligt även vid 11,7 Volt....(tycker man)

Ett kylskåp har ett värmeelement om har mer konstant resistans, därmed sjunker fukten proportionellt vid lägre spänning.
Även om man kunde tänka sig ett värmeelement av typ PTC, dvs med positiv temperturkofficient, men så avancerade är nog inte kylskåpen ännu.

Detta betyder då att kylskåpet kräver en högre, eller mer rätt, spänning för att ge full effekt. en effekt som kanske ändå är lägre än vid gasdrift.

En bra fråga är hur kylskåpet kyler med 230 V AC nätanslutning?

Du nämnde att kylen blir kallare med motorn på tomgång medan vid körning blir det varmare.
Skillnaden bör bero på vinddraget i ventilationsgallren. Vinddraget gör så att kokaren i kylen inte blir tillräckligt varm. Det är ju därför man har vinterluckor.

Roy
 
Toppen