• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp startar ej på Gasol hjälp På resa

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Hej är på väg till Dalarna. Var ute förra Helgen körde kylen på Gasol funkade kanon. Idag startar inte kylen. Allt annat funkar på gas och kyl går på 12/220 perfekt. Jag var i går och besiktiga bilen de provtryckte grejerna enligt dem var allt perfekt. Kan tillägga alla kranar öppna ska vara hela helgen i ödemarken utan 220 har dock elverk men vad kan det vara alla tips mottages.skåpet dometic från 2009 104 l manuellt val.
 

nilhol

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Kalix
HBK-Nr
3160
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp startar ej på Gasol hjälp På resa

Öppna nedre ventilationsgaller och kolla att tändmodulen ger gnista till gasolmunstycket, kan ha sammlats skräp där, kolla om det går att tända med en tändsticka vid munstycket,
om du inte får någon låga där så kan det ha kommit sot i munstycket.:mh:
 

saxtorp

HBK Medlem
Inlägg
139
Kommun
Saxtorp
HBK-Nr
2114
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp startar ej på Gasol hjälp På resa

Hej! Har du Secu-motion reduceringsventil? Då finns det två säkerhetsventiler att trycka in som sitter på slangen på gasflaskan och en på Secu-motion. Det blir så när gasolen har varit frånkopplad.
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Kylskåp startar ej på Gasol hjälp På resa

Jag förmodar att ni har samma galler som vår husbil!? I så fall sitter den en plastskruv med mejselspår på vänster sida och den drar man ett kvarts varv motsols så lossar gallret i den kanten och så går det att ta bort och fortsätta undersökningen.
 
F

F.d. 53141

Guest
Sv: Kylskåp startar ej på Gasol hjälp På resa

Hej. Hade problem med att få igång vår kyl. Om gasolen tog slut fick jag trycka på knappen vid sidan om reduceringsventilen. Har du Domestic kyl håll inne knappen i 15 sekunnder så startar gasolen. Gör ett försök. Lycka till.
Mvh Charlie B:)
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp startar ej på Gasol hjälp På resa

Hej har mekat med kylen har skruvat i sär allt allt i bilen funkar på gasol utom kyl. Kyl går på el och 12 volt. Har kollat ledningar har gas fram till kyler där den släpper på gas och stänger av. Man hör aldrig att den försöker tända överhuvudtaget enligt instruktionsboken är det gasbrist eller igensatt brännare och den är rengjord kan det vara ett styrkort eftersom gas ej kommer fram. Blir inte klok på detta någon som vet.
 
F

F.d. 53308

Guest
Sv: Kylskåp startar ej på Gasol hjälp På resa

Vi hade samma problem med kylskåpet och det visade sig vara fel på kretskortet (som det kallas i Finland) antar att det är samma som styrkort.
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp startar ej på Gasol hjälp På resa

Det sitter en magnetventil strax före brännaren som kan få för sig att glappa.
Knacka lite på den!
Har en bild på den men inte i denna datorn om du vill veta.
/Gunnar
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp startar ej på Gasol hjälp På resa

Kan det vara så att säkring i motorutrymmet 2 amp. som går till D+ har gått? Är den gången så startar inte kylskåpet på gasol. Värt att kolla i alla fall.
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp startar ej på Gasol hjälp På resa

Hej
Den sitter bredvid batteriet, det finns 3 st. säkringar en bekänar D+ 2 amp,jag tror det finns bara en 2 amp. där, det är hängsäkringar . Kan och också bero på att det är oxid på säkringen om den är hel.

Lycka till // Göran
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp startar ej på Gasol hjälp På resa

Hej har ju bilbatteriet under golvet i förarahytten. Men jag tror nog det är kretskortet som gått sönder.
 
Toppen