• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp Hobby T555 Ak Fs

F

F.d. 51498

Guest
Kan någon svara på hur jag sätter på kylskåpet (Thetford) med gasol/el?
Mvh
Håkan Lundin
 
Senast redigerad av en moderator:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Kylskåp Hobby T555 Ak Fs

Ja, kanske inte så lätt om man aldrig sett ett absorptionskylskåp tidigare som troligen går på tre energikällor.

Det finns lite olika skåp, men du borde ha ett som sköter om energibyte själv om man inte tvingar fram något annat.
Det prioriterar 230V när man är inkopplad på det, som kan skifta till 12V vid körning med bilen och till gasoldrift när man står still utan 230V inkopplat till bilen.
Det finns också tidsfördröjningar inbyggda ex. mellan 12V drift och skiftning till gasol (ca. 15 min.) för att inte gasolen skall starta inne på en bensinmack när man tankar, och det kan lura en som inte vet alla funktioner.

Så det behövs lite mer preciserad fråga på dina funderingar.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 51498

Guest
Sv: Kylskåp Hobby T555 Ak Fs

Självklart, men den fick vi inte med oss! Kommer i veckan. Så ditt svar va då inte hjälp åt oss
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp Hobby T555 Ak Fs

Speca gärna vilket kylskåp du har så får du nog fler och adekvata svar. Kylskåpet som du har sitter säkert i flera olika bilar så fler känner nog till hur det fungerar än de som råkar ha just samma bilmodell som i rubriken.

Modellbeteckningen brukar återfinnas på en etikett inne i kylskåpet.
 
F

F.d. 51498

Guest
Sv: Kylskåp Hobby T555 Ak Fs

Tack Jankro, det hör till saken att vi inte fick med instruktionsbok, som kommer nästa vecka från Autohallen i Kungsängen och det jag tror mig veta är att jag ska trycka in två knappar när vi startar upp och kylskåpet skall få en grönt fylld fält för att det ska fungera. Ja annars får vi vänta tills nästa vecka, när instruktionsboken kommer.
Thetford tror jag namnet är på kylskåpet!
 

NovaCapella

FD HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Lerum
HBK-Nr
12417
Medlemskap
2022
Sv: Kylskåp Hobby T555 Ak Fs

Trycka på två knappar känner jag igen! När jag ska köra kylskåpet på gasol så trycker jag in temperaturenappen samt en kromad knapp vid sidan om! Ett klickande ljud hörs och jag håller intryckt tills en visare kommit upp i det gröna fältet! Klart!
Om det inte hörs något så kan batteriet behöva bytas. Ett vanligt (AA tror jag) som är placerat innanför den blanka knappen!

Hoppas att det hjälper!///Lars-Ove
 
Toppen