• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp (gasol/batteri)

F

F.d. 55460

Guest
Hur gör ni när ni är ute och åker, har ni kylskåpet ställt på batteri eller kör ni med gasolen?
Har hört båda alternativen, men jag har alltid haft gasolen avstängd när jag kör för "om det händer något".
 

BEN111

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Lund
HBK-Nr
3198
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp (gasol/batteri)

Hej!
Jag kör alltid med automatik (AES), dvs väljer antingen gasol, 230 v eller 12 v.

Bengt
 

inbart11

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
18322
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp (gasol/batteri)

Hej. Kör på batteri, funkar utmärkt även vid höga temperaturer ute. Mvh Ingemar
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp (gasol/batteri)

Vi har väl inte någon enda känd gasololycka från fordon i färd, det är ofarligt.
Men lågan kan lätt blåsas ut, då är det lättare med 12 volts drift.
Blåser lågan ut så så kommer ett antal försök till omstart men när tändsäkringen kallnar så stryps gasolen. Ännu mer säkerhet finns i krocksensorn som oxå stänger av gasolen...

12 volt automatiskt under färd är bekvämt men gasol till kylen är så säkert man kan göra det, tycker Björn
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp (gasol/batteri)

Vi sätter kylen på gasoldrift när vi åker hemifrån och stänger av när vi kommer hem igen. Det är bara om vi åker färja som vi stänger gasolen. Vi har aldrig råkat ut för utblåst låga i denna bil som nu gått 14 000 mil så det känns inte som att det skulle vara ett vanligt problem. Det hände däremot vid något enstaka tillfälle med vår första bil från 1988 och då, men inte alltid, om vi mötte någon stor långtradare i hög hastighet på smal väg.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Kylskåp (gasol/batteri)

PÅ min förra HB kunde jag välja gas eller 12V. Använde alltid 12V när jag körde. Min nuvarande HB är utrustad med ett AES-skåp så det väljer själv & även här är det 12V som gäller vid körning. Är dåligt påläst om detta så kan någon upplysa om fördelarna med att använda gas vid körning.

Bennie
 

WalsanJ

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
3204
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp (gasol/batteri)

Vi sätter kylen på gasoldrift när vi åker hemifrån och stänger av när vi kommer hem igen. Det är bara om vi åker färja som vi stänger gasolen. Vi har aldrig råkat ut för utblåst låga i denna bil som nu gått 14 000 mil så det känns inte som att det skulle vara ett vanligt problem. Det hände däremot vid något enstaka tillfälle med vår första bil från 1988 och då, men inte alltid, om vi mötte någon stor långtradare i hög hastighet på smal väg.
När ni åker in på mack för tankning, stänger ni inte av gasolen då ?
 
Toppen