• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp 12 volt

ahn51

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Laholm
HBK-Nr
10746
Medlemskap
2024
Hej. Jag undrar över en sak. Hur gör man/går det ett köra kylskåp på 12 volt även när man inte kör. Jag har installerat en solcell på 130w, parallellkopplat ett ytterligare bodelsbatteri på 180 amp. Jag skulle vilja använda 12 volt ist gasol eftersom jag tycker kylen är effektivare då. Jag har inte kompressordrivet kylskåp. Går detta eller är jag helt "ute och cyklar"
 
J

Jarn

Guest
Mitt kylskåp med AES går att manuellt ställa i 12 V läge. Brukar göra det på färjeöverfarter. Men jag vet att det inte går på alla husbilar. Hymer har det kopplat så det går.
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Mitt kylskåp tar enligt instruktionsboken 170 W på 12 W. Räkna inte med att du får ut mer än 100 W från din solcell och du går alltså back ca 5 Ah per timma från din batteribank dagtid när solen skiner. På natten går du back ca 14 Ah per timma. Efterhand så sjunker spänningen i batteriet och då minskar också kylförmågan i kylskåpet. Eftersom man inte bör ta ut mer än 50% av energin i blybatterier så har du bara 180 Ah att jobba med om du har 2 batterier på 180 Ah vardera. Nästa morgon måste du alltså köra iväg så bilen laddar batteribanken. Gör du inte det kommer du snart att knäcka dina batterier.
Hur kraftig är laddaren från bilbatteriet? Om du skall fylla på 180 Ah på t ex 3 timmars körning behöver du ladda med 60 A. Har du så kraftig laddare?
Sammanfattning: Det är ingen bra lösning att köra ett absorptionskylskåp på bara 12V. Däremot kan man ju göra som Rolandn på t ex en färjeöverfart om man har en rejäl batteribank. Det kräver som regel någon typ av omkoppling av kablarna till kylskåpet.

Om kylskåpet fungerar riktigt brukar kyleffekten vara bättre på både gasol och 240 V än på 12 V. Både gasol och 240 V är dessutom termostatreglerade vilket 12 V inte bruka vara. Om du har dålig kyla är det kanske ett bättre alternativ att koppla in en fläkt på baksidan av kylskåpet. Det finns andra trådar på forumet om det.

/CG
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Vissa kylskåp går dessutom att styra (köra) på 12V direkt från solcellernas regulator (när batterierna är fulladdade) om den i sin tur är utrustad med sådan funktion.

Kolla om din laddningsregulator har en sådan utgång och funktionalitet och om ditt kylskåp har en extra matningsingång för 12V som prioriteras före annan drift.

Med vänlig hälsning,!
// Niklas
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej,
Problemet är om inte enbart att 12 V -drift är utan termostat (kontinuerlig drift) och låg effekt. Trotts låg effekt så dras batteriet ur ganska snart och kräver många mil för att laddas.
Hel nyligen träffade jag ett HBK-par som sa sig ha löst problemet med en inverter/växelriktare och körde på 230 V med termostat. Den mycket el-kunniga JANKRO har en liknade lösning som bygger på att ladda bodelsbatteriet från 12 V till en 230 V batteriladdare via en inverter/växelriktare, så det borde fungera.
//Conny
 
Senast ändrad:
Toppen