Kylartemperatur

Tråd startad i 'Sköt om Husbilen' av Snordof, 11 Maj 2019.

1. Snordof

Snordof HBK Intresserad

Kommun:
    Olofström
    Hejsan. Förra året när man var ute på semester så hade jag fenomenet att vattentempen inte gick över ish 60grader men sedan på hemvägen så plötsligt gick den upp till 90grader. har läst lite olika här och var. Men med tanken på att resan ner till kroatien var låt temp så blev man orolig på hemvägen med 90grader.. Är det något som är fel eller det är så att tempgivaren löst sig för folk säger att arbets temp ligger mellan 75-90 grader.

Tackar samtliga för svar och råd.

Min första husbil.

2. Bennsan

Bennsan HBK Medlem

Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12368
    Plocka ut termostaten & läs på den vid vilken temp den öppnar. Du kan också prova termostaten med kastrull, vatten & termometer på spisen. Att tempen var 60 grader på nervägen & 90 grader hem tyder på att termostaten inte arbetar riktigt.

Montreal, Snordof och pekke gillar detta.
  3. mattsson81

mattsson81 HBK Medlem

Kommun:
    Tingsryd
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    18019
    Låter som Bennsan säger att du har nått strul med termostaten.
    För att kunna ge mer råd i någon riktning behöver man veta vad för bil det gäller

90 Grader är normalt på dom flesta motorer
    Min fiat har original 82graders termostat dvs den börjar öppna vid 82

Snordof gillar detta.
  4. Knut

Knut HBK Webb Admin medlem

Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Høres nesten ut som termostaten hadde hengt seg opp, men at den løsnet et sted underveis. Jeg ville byttet både termostat og kylervæske da det kunne være noe avleiring som hadde holdt termostaten åpen.

Montreal och Snordof gillar detta.
  5. MatsMari

MatsMari HBK Medlem

Kommun:
    Olofström
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25305
    Byt termostaten, i med den inte gick upp i värme. Kolla remmarna så dem inte slira till vattenpumpen, tro inte det är i ditt fall för då blir motorn för varm . Termostaten brukar ligga mellan 82 och 87 grader, förmoda att det är en modern diesel.

Snordof gillar detta.
  6. telijej

telijej HBK Medlem

Kommun:
    Norrköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    85
    Hej! Vet inte vad du har för bil men jag har upplevt samma sak. Jag mätte med IR-termometer och hade bra temperatur. När jag hade bytt givaren till kyltemperaturmätaren behövde jag inte oroa mig mer.

Snordof gillar detta.
  7. Snordof

Snordof HBK Intresserad

Kommun:
    Olofström
    Tackar samtliga för svar och tips.. Jag ska byta termostaten och ta en prov tur där efter. Fordonet i sig är en Fiat ducato gen 2 2,5 JTD

8. Topaz

Topaz HBK Medlem

Kommun:
    Tranås
    Medlemskap:
    2023
    HBK-Nr:
    20987
    Dom första Jtd hade lite svårt att få upp temperaturen om det var kyligt ute och du körde med full värme och lätt belastning på motorn. Tror inte att det är något fel på din termostat. Var ganska vanligt att tempen varierade så som du beskriver det. Kör lite till och se hur det verkar, är ingen större fara med lite låg temp. Kolla så att blåser in värme bara så är allt ok. Jag förmodar att du kollat nivån på kylarvätskan så det inte läcker?

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.