Käthe & Per
HBK Medlem
Kort resumé.
Under resan i Spanien, nyss hemkommen, kastade kyl/frys in handduken vid gasoldrift. Temperaturen steg till nästan utetemperatur i kylen och frysen höll i bästa fall kylskåpstemperatur. Utetemperaturen var under perioden runt +25-35. Efter en vecka utan kyl/frys sökte vi oss till en camping (La Volta) söder om Tarragona.
Kopplade in oss på 220V. Allt frid och fröjd.
Sökte svar och hjälp på HBK. Efter ett kort ögonblick kom hjälpen och svaret på problemet;
"Skit i förgasaren" eller rättare sagt brännaren. Givetvis medföljde instruktion hur åtgärda detta.
Hur gick det då?
Bilderna visar.
Bild 1. Lossade på brännaren. Tryckte in den försiktigt bakom skorstenen.
Sotade med hjälp av en flaskborste samt med en flexibel (wire) läskstång med borstviskare.
En matsked sot blev det.
Bild 2. Brännaren rensades med hjälp av tryckluft. Böjdes därefter försiktigt ut samt satte en plåtbit som skydd för väggen.
Bild 3. Tände gasen. Tyvärr var solljuset för stark. Lågan syntes inte därför markeras längden på lågan med pennan, ca 7 cm. brann lugnt och fint.
Återmonterade brännaren och skyddsplåten.
Bild 4. Ställde termostaten i driftläge ca kl 3 alt två gröningar. Startade gasolen.
Bild 5 och 6. Visar temperaturerna i resp skåp efter fyra drifttimmar. Obs. utetemperaturen.
Ett stort tack till JANKRO och Robert å alla andra som kommit med tips å råd.
Hälsningar.
Per 4069
PS. Väl hemma kom jag på att jag har en kompressor i husbilen som del i punkalagningsutrustningen. Alltid är det nå't.
Under resan i Spanien, nyss hemkommen, kastade kyl/frys in handduken vid gasoldrift. Temperaturen steg till nästan utetemperatur i kylen och frysen höll i bästa fall kylskåpstemperatur. Utetemperaturen var under perioden runt +25-35. Efter en vecka utan kyl/frys sökte vi oss till en camping (La Volta) söder om Tarragona.
Kopplade in oss på 220V. Allt frid och fröjd.
Sökte svar och hjälp på HBK. Efter ett kort ögonblick kom hjälpen och svaret på problemet;
"Skit i förgasaren" eller rättare sagt brännaren. Givetvis medföljde instruktion hur åtgärda detta.
Hur gick det då?
Bilderna visar.
Bild 1. Lossade på brännaren. Tryckte in den försiktigt bakom skorstenen.
Sotade med hjälp av en flaskborste samt med en flexibel (wire) läskstång med borstviskare.
En matsked sot blev det.
Bild 2. Brännaren rensades med hjälp av tryckluft. Böjdes därefter försiktigt ut samt satte en plåtbit som skydd för väggen.
Bild 3. Tände gasen. Tyvärr var solljuset för stark. Lågan syntes inte därför markeras längden på lågan med pennan, ca 7 cm. brann lugnt och fint.
Återmonterade brännaren och skyddsplåten.
Bild 4. Ställde termostaten i driftläge ca kl 3 alt två gröningar. Startade gasolen.
Bild 5 och 6. Visar temperaturerna i resp skåp efter fyra drifttimmar. Obs. utetemperaturen.
Ett stort tack till JANKRO och Robert å alla andra som kommit med tips å råd.
Hälsningar.
Per 4069
PS. Väl hemma kom jag på att jag har en kompressor i husbilen som del i punkalagningsutrustningen. Alltid är det nå't.