• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kvinnor och husbil

F

F.d. 3375

Guest
Det kanske är fördomsfullt att dra denna tråd här hos damerna men jag testar ändå.

Vad är viktigt att tänka på när det gäller kök i olika husbilar?
Vi håller på att kollar efter en husbil och jag som är novis undrar om ni har råd och tips man ska tänka på vad det gäller köksbiten.

Sen läser jag också ibland att det står något om "kvinnobilsprojektet" när det annonseras om husbilar. Någon som vet vad det är?
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Kvinnor och husbil

Själv tycker jag /vi att vinkelkök är bättre för det blir rymligare o folk kan gå ut o in i bilen utan att störa kocken.
Sen har vi ingen ugn det hade jag velat ha men när man räknar på att sätta dit det nu då kan vi äta ute på resturang många många ggr eftersom ugnen kostar endel o reg besiktningen som var tvungen att göra när man satt i någon ny gasol pryl./susanne
 
F

F.d. 15719

Guest
Sv: Kvinnor och husbil

Och vi har ju byggt bilen själva ... så det blev spritkök! Dels slipper vi gasolflaskorna, men ännu bättre - vi kan laga mat ute!!

Nu har vi även köpt ett sånt balkongbord att hänga på akterstegen för att få en arbetsbänk i lagom höjd för "tillredning och tillagning av livsmedel".

Något som är viktigt för hela husbilskonceptet (inte bara köket) är att allt har sin plats och alla är överens om det. Vi har spisen och kastruller och pannor längst ner i skafferiet.

Minns vad jag tyckte alla små skåp var fåniga när jag åkte lånad husbil för 20 år sedan, men små skåp är inte att förakta! Jag använder två av takskåpen till servis, bestick och redskap - bra stuvningsutrymme med rosa plyschfoder (!) och luckor som öppnas uppåt .

Fungerar utomförträffligt så länge man kommer ihåg att stänga luckorna - när vi åkte Silverringen förra veckan kom plötsligt besticklådan dundrande i golvet.:eek:

Och vi använder duralexglas - inköpta billigt på IKEA och förvarade i sin originalkartong. De flesta plastglas har för tjocka kanter, blir inte gott att dricka ur - plus att dom är onödigt dyra - kristallplast?. Förresten går det utmärkt att dricka vin i vanligt dricksglas!!

"våga vägra vinglas"

/elisabeth
 

Bilagor

  • en vecka i dalarna 131.jpg
    en vecka i dalarna 131.jpg
    231,8 KB · Visningar: 15
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55287

Guest
Sv: Kvinnor och husbil

Hej!
Vi prioreterade andra utrymmen i bilen som garaget, bredare säng än vi haft tidigare och att toaletten är väl tilltagen.
Eftersom jag inte utför några större kulinariska kok-konster under våra resor och att det bara är gubben och jag som far omkring känns det inte så viktigt med kökfrågan för oss.
Skulle helt klart klara mig med en två-lågig gasolspis och på så sätt få lite större köksbänk.
Inhandlade på Biltema ett mindre gasolkök som jag använder utomhus speciellt de gånger jag ska steka, för det gör jag inte inne i bilen.

Ha det
Leena
 

IngBo

FD HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021
Sv: Kvinnor och husbil

Hej Hedvig!
Jag kan ju säga så här att det första vi tittar på i en husbil är bra säng,stort kyl o frys
och det viktigaste av allt en ugn.
Vi brukar göra långresor vartannat år,om ca 3 mån.Och då är det bra att kunna både baka, laga mat.

Hälsn. Ingela
 
Senast ändrad:

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025
Sv: Kvinnor och husbil

Jag vill ha tre gasolplattor, en stor för stekpannnan och två små. Annars funkar det inte så bra när man vill göra mysmiddag. Dessutom behövs en yta som arbetsbänk, gärna med matbordet i nära anslutning utan att behöva räcka grejor tvärs över ett nackstöd som det blir i vinkelkök. Matbordet anväds som extra avställningsyta under matlagningen.
En speciellt avsedd plats för sopor i närheten av köket underlättar vid matlagningen då man smidigt kan bli av med sopor. Behövs rymliga förvaningsmöjligheter i köket, kyl med separat frysfack som bör vara placerat lite högre upp än golvnivån. Jag tycker inte att ugn är nödvändigt i en husbil. Det som man gör i en ugn kan man unna sig att köpa när det är semester. Pommes frites går gubben och köper på grillen medan man steker hamburgarna i bilen, tex.
Jag vill inte heller ha högblankt bord eller arbetsbänk i köket, fläckar syns alldeles för lätt. Bra med ljust, halvblankt material, gärna träfärgat bord. Svarta blanka ytor kräver flitigt putsande.
/Birgitta R
 

barene

HBK Medlem
Inlägg
217
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
1805
Medlemskap
2024
Sv: Kvinnor och husbil

Kenneth&Birgitta;
Jag håller med dig men vinkelköket med sopnedkast tycker jag är bra! Ugnen är inte viktig alls men kyl o frys i bra arbetshöjd vid köket!
Barene
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kvinnor och husbil

Sen läser jag också ibland att det står något om "kvinnobilsprojektet" när det annonseras om husbilar. Någon som vet vad det är?

Dette var et sammarbeid mellom tidsskriftet Promobile og Dehtlef - en gruppe kvinner med erfaring fra bruk av husbil fikke jobbe sammen med utviklerene på fabrikken og lage en optimalisert bil - året etter var tema "Best ager" optimalisering for gamle og stive brukere :spinny:

Noen ideer fra disse brisjektene er blitt innarbeidet i biler fra flere fabrikker, en av damene som var med på "Frauenmobile" kjøpe senere prototypen.
 
F

F.d. 55278

Guest
Sv: Kvinnor och husbil

Hej Hedvig
Det jag tycker är viktigt i husbilen och det är bra plats i köket och ett rejält matbord så man kan sitta flera runt bordet, tex rundgrupp bak och så en sovalkov som är högt till tak så man kan sova i och inte behöver sängar som står hela dagarna, och vill man ta en tupplur efter middagen så kan man ligga på soffan eller vila i alkoven, kylskåp är jätteviktigt. Har även en gasolugn och tycker det är toppen. Man kan gör varma smörgåsar på kvällen och ha lite mys pys när det börja mörkna på kvällarna, och även hålla maten varm om inte alla är på plats jag tycker det är toppen, skulle inte vilja vara utan den. och även en bra garderob så man får undan kläderna.
:wub::yes::mh:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50004

Guest
Sv: Kvinnor och husbil

Ett vinkel kök vill jag ha, dessutom ett stort kyl med frys.En ugn är ett önskemål från mig,jag har för nuvarande en liten ugn som jag köpt på Överskottsbolaget, den ställer jag på spisen då jag använder den.Den fungerar bra, men jag kan inte ställa in graderna.
Utdragbara köksskåp är bra då man kan utnytja dem till max, man lär sig från bil till bil man köper.
Lena
 
F

F.d. 9230

Guest
Sv: Kvinnor och husbil

Vi kommer att få vinkelkök i vår husbil och det ser jag fram mycket emot.
I vår husvagn hade vi vanligt kök och sittgruppen mittemot, detta var placerat så alla gick förbi när de skulle på toaletten vilket blev väldigt trångt.
3 och 5 åringar har en förmåga att alltid behöva gå på toaletten just när jag stod där :)

I vinkelköket kommer man ju unden lite mer. Dock var det bra med borde som avställningsyta (om de nu inte låg en massa leksaker där...)

Ugn hade vi i husvagnen och det tyckte jag mycket om i slutet. Innan använde jag den knappt, men när jag väl började var det en väldig tillgång. Däremot tycker jag att det tog väldigt lång tid i den (gasolugn).
I husbilen har vi tänkt sätta in kombinerad varmlufts och microugn som vi kan använda när vi står på el. Har någon här erfarenhet av en sådan?
Funderar också på en omnia som komplement.

LMC är väl de som har något projekt där kvinnor varit med och tagit fram köket har jag för mig.

Ulrika
 
F

F.d. 9230

Guest
Sv: Kvinnor och husbil

Glömde ju...
Kyl och frys är viktigt för mig då jag gärna fyller frysen med lite av varje innan vi åker.
Färdigstekt tacofärs, köttfärs, köttbullar, en paj m.m

I förra hade vi 87 l kyl och frysfack, nu får vi separat kyl och frys ganska stora sådana så det känns som en klar förbättring.
Ulrika igen
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Kvinnor och husbil

Att man får plats i köket utan att andra måste sitta still. Det ska finnas en köksfläkt som drar ut oset. Bra är om det finns spis för både gasol och 220 volt. Lättstädade och oömma ytor som tål att användas som köket gör hemma (en textilmatta i köket har väl ingen funderat på hoppas jag... Avlastningsplatser för det som ska diskas efteråt. TVn placerad så man även har köks tv *L*.

Kia
 
F

F.d. 4380

Guest
Sv: Kvinnor och husbil

UlrikaS;
Lite nyfiken vad ni har för model på eran husbil ?
Har ni separat kyl/sval o frys som hemma ??

Britt o Roger :yes:
 
F

F.d. 24718

Guest
Sv: Kvinnor och husbil

Den här tråden kommer vi att ha mycket nytta av inför den planerade totala ombyggnaden av vårt monster. :applaus:
 
F

F.d. 4067

Guest
Sv: Kvinnor och husbil

Hej!

Jag har en Burstener Quadro -08 och jag saknar arbetsyta vid spis o diskho.Vi har inte någon sopkorg.
Det saknar jag,men vi har ugn,spis,kyl frys som är ett måste.Jag kan även rekomendera AC.Nästa husbil ska jag tänka mer praktiskt.Vi har ingen köksfläkt utan vi öppnar fönstret det går lika bra!
 
F

F.d. 297

Guest
Sv: Kvinnor och husbil

Håller med det är väl inte så himla viktigt med köket i en husbil men ska vara ett vinkelkök då man får bättre uppläggningsplats när man lagar maten. Jag vill ha en bra säng att ligga i samt ett bra toautrymme. Jag vi anser att man inte behöver ha allt när man är ute och campar. Det går så bra att steka i stekpannan om man ska steka något eller så grillar man något gott utomhus. Men där emot är det viktigt at kylskåpet och frysen är stort samt lagom höjd. Där emot håller jag med att blanka ytor såsom i köket och bordet är inget bra allting syns. Vi har tyvärr det i våran nya Dethleff Esprit i6840. Så jag/vi tänker sätta över en snygg vaxduk på bordet. För jag blir så irriterad på alla fingeravdryck på bort. Det är likadant i trädslaget det syns varenda fingeravdryck där man har tagit så man får torka i ett. Men visst är det snyggt detta mörka blanka trädslag men det var redan i bilen när vi köpte den. Jo en sak till kom jag på nu. Jag tycker det är viktigt med en bra köksfläkt också som verkligen suger ut när man steker mat.

Anita o Risto i Täby
 
F

F.d. 7569

Guest
Sv: Kvinnor och husbil

Vilken bra idé med vaxduken! Kanske man kan sätta dit med dubbelhäftad tape. Jag har också irriterat mig på vårt bord. Jag tycker att jag torkar o torkar men det blir aldrig riktigt bra.

Tack för tipset!

/Kristina
 
F

F.d. 29809

Guest
Sv: Kvinnor och husbil

Jag har för mig att det var Dethleffs som hade ett projekt där kvinnor får tycka till om inredningen för ca två år sedan.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kvinnor och husbil

Ja, prosjekt Fraumobile var et sammarbeid mellom Promobile og Dethleffs, den ene bilen som ble bygget er i dag eid av en av damene som deltok i utvilklingen. Meningen var at erfaringen med dette prosjektet skulle brukes i nye modeller..... Senere har de samme gjennomført et nytt prosjekt Agemobile for å optimalisere for eldre brukere... Har heller ikke sett mye av dette i nye modeller.
 
Toppen