• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kvarn till kassett?

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.241
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag har sett och läst om en kvarn man kan sätta på toa kassetten för att pumpa innehållet vidare till en fast monterad svarttank.

Är det någon som vet mer? Inköpsställe osv?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Kvarn till kassett?

Tack Kaehne4363! Det skall vara en Dansk för att det ska hända nå't... Jag gjorde ett försök med Gbg vatten och kretslopp för att åtminstone få en dialog kring stälplatser, men blev hänvisad till Sverigekartan med rastplatser. Har en känsla om att beslutsfattare gömmer sig bakom "receptionister" som kommer med korta och enkla svar när det gäller komplicerade frågor som kan leda till kostnader och större ansträngningar.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.241
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Kvarn till kassett?

Jag vill förtydliga att min åsikt är att man pumpar från en kassett till en därför dedikerad septiktank.
På samma sätt som det görs när en septiktank är originalmonterad.
Denna tank töms när det behövs på anvisade tömningsställen, varav många är redovisade här på klubben.

Att fylla gråvattentanken med piss och skit äcklar mig.
(bakterievandring upp i köket och tvättställ/dusch.)
Det finns naturligtvis en god anledning till att fabrikanter med fast toatank håller grå och svart vatten åtskilda, trots ökade kostnader.
 

B Walter

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Varberg
HBK-Nr
16613
Medlemskap
2024
Sv: Kvarn till kassett?

Thetford har ett eget pumput system till C-250-260. Detta system finns monterat på en mängd Hymer, Concord och Frankia. Med detta system har du både kassettens och fasttankens fördelar.
 

B Walter

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Varberg
HBK-Nr
16613
Medlemskap
2024
Sv: Kvarn till kassett?

Systemet består av 1st kassett med sughål 1st plastfixtur som skruvas i orginaltoan samt 1st pump detta har thetford. Av erfarenhet vet jag att de vill inte sälja detta till privatpersoner. Men det borde gå att köpa detta som reservdelar från ex Forsbergs eller Hymercenter pga att dom levererat bilar med systemet.
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Sv: Kvarn till kassett?

Jag vill förtydliga att min åsikt är att man pumpar från en kassett till en därför dedikerad septiktank.
På samma sätt som det görs när en septiktank är originalmonterad.
Denna tank töms när det behövs på anvisade tömningsställen, varav många är redovisade här på klubben.

Att fylla gråvattentanken med piss och skit äcklar mig.
(bakterievandring upp i köket och tvättställ/dusch.)
Det finns naturligtvis en god anledning till att fabrikanter med fast toatank håller grå och svart vatten åtskilda, trots ökade kostnader.

För tydlighetens skull vill jag klargöra att jag sedan jag monterade Campersanity-enheten 2009 haft en Fiamma 70 liters tank helt avsedd för toans avfall. Övrig gråvatten (disk, handfat samt dusch) är inte ändrat utan går till 130 l originaltanken. Alltså, i min husbil kan ingen "äcklig" återkoppling ske.

Visst, det finns de som valt att samla allt avfall i samma tank men jag har inte valt den varianten. Det är ju fritt för var och en att välja/göra efter egen smak och plånbok, även att inte alls ändra sin originalinstallation av kassettoa till någon form kvarntoaarrangemang.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Kvarn till kassett?

Som jag tipsades om tidigare i tråden, blir det nog ett sådant system;
https://www.boatoon.com/de/shop/cs-evolution-clean-evolution-set-6395.html
Bra val Michael! Vid ev. problem, t.ex. att säkringen går pga att något (t.ex. hår) fastnat, då skruvar du av motor'n och sätter ordinarie plaströr och tömmer som vanligt. Det är lätt sedan att öppna motorhuvud och rensa.

Det där med hygienhållning, bakterier och annat, tittar man bara på hur vissa tömmer och sköljer sina kassetter, det gör att håret reser sig på ryggen. Inga handskar, det skvätter överallt, sen torkar man med samma trasa all skvätt, hmmm! Jag tar i alla fall inte någon i hand på ställplatser!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Kvarn till kassett?

PS. Glömde att du kanske behöver en tank för svartvatten. Vi har precis bytt ur vår gamla som vi köpte direkt i butiken (Frankfurt), på väg hem från övervintringen. Kolla på Reimo's VVS om det finns något som passar dina dimensioner. Jämför även Reimo's priser för CS-Evolution... DS.
Lycka till!
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.241
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Kvarn till kassett?

Jo jag behöver en svartvattentank.

Jag kommer nog att beställa en tank i rostfritt som kommer att passa ett outnyttjat utrymme under toa kassetten.
Jag gissar att NB använder det utrymmet om svart tank är fabriksmonterat.

Kom på det när jag skriver, jag skall kolla om det finns en tank hos NB som reservdel för detta utrymme.

I vilket fall borde den rymma 80-90 liter, plus kassettens 17 liter.

Jag kommer även att montera ett marint vacuum utsug till tanken.
då kan jag vacuum tömma vid gästhamnar där slangen räcker.
(tex hemma i Kungsör :))
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Kvarn till kassett?

...I vilket fall borde den rymma 80-90 liter, plus kassettens 17 liter...)
Du har 17 liters kassett + 3 liter "extra" marginal (så räknar jag) = 20 liter. Svartvattentank på 80 liter rymmer i så fall 4 kassetter (så har vi det), vilket innebär upp till ca en vecka utan tömningsbehov för 2 pers. Är ni fler, välj gärna större tank!. Sen måste du hitta ett ställe (oftast en camping i Sverige) där du ska tömma tanken. Du har i alla fall "en tom kassett" på dig att hitta ett tömningsställe. Det brukar fungera i Sverige även om det kostar lite (stor brist på markbrunnar), utomlands är det inga som helst problem!

En viktig grej i sammanhanget är bra nivåmätare i eller utanpå tanken, det finns båda versioner. Den SKA visa rätt alltid annars löper du risk för överfyllning. Vi har råkat ut för det och det är inget trevligt! Numera så har vi utöver luftningsslangen genom taket (samma princip som hemtoa), även en överfyllnadsslang som ALDRIG, ALDRIG, ska behöva komma till användning.

Om du åker till Spanien och bor på lite "finare" ställen som har svartvattenanslutning på parcellen, då ska du kunna koppla dig till deras avloppssystem. Därför bör du ha en helt vanlig typ av kran som du kan ansluta dig med. Fundera lite på det eller prata med någon som kan NB husbilar (det kan inte jag), innan du påbörjar inköp & installation.

Lite pyssel, inga jättestora kostnader, men det lönnars sig i längden. Du är helt rätt på det Michael!
 
Senast ändrad:
Toppen