• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kvarn till kassett?

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag har sett och läst om en kvarn man kan sätta på toa kassetten för att pumpa innehållet vidare till en fast monterad svarttank.

Är det någon som vet mer? Inköpsställe osv?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Kvarn till kassett?

Vi har haft kvarn CS-evolution i vår husbil i 2 år nu och skulle inte kunna tänka oss något annat. T.o.m. priset har gått ner sen vi köpte vår. Lätt att installera, går på 12V men vi bytte original-tryckknappar med 30 sec fördröjning mot "startknapp" från Biltema. Anledning var att kassetten spolades över snabbare än fördröjningstiden. Jag var rädd att pumpen/kvarnen behövde gå torr några sekunder varje gång. Nu bestämmer vi själva hur mycket som ska flyttas över, lite eller hela kassetten!

En annan grej att tänka på är att inte slänga hår i kassetten som fastnar lätt runt axeln (säkringen går). Om detta skulle inträffa trots allt, då är det bara att skruva av kvarnen och sätta tillbaka plastarmen samt tömma som vanligt. Sätter du el-kulventil som Sir Mclain har hittat på nätet, då behöver du inte ens lämna husbilen när du ska tömma fekalietanken (inkl. gråvatten) i en markbrunn. Fantastisk lösning!

Kvarnen finns även på Reimo.de men jag vet inte vad dom tar för den(?) Lycka till!
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Sv: Kvarn till kassett?

Hej Michael
Jag monterade en Campersanity-enhet 2009 och är supernöjd sedan dess. Ring Gert Olsson i Beddingestrand för vidare info 0733964820.

Kostar en slant men är väl värd de fördelar den har.
Hälsningar
Åke
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
904
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Kvarn till kassett?

Det finns billigare lösningar....

Jag köpte en kvarn från e-bay. 500:-
lite slang och en strömbrytare.

Jag tog min gamla toatank och sågade av lite av tömmnings "armen" och drog in slangen i genom den. Limmade "sug" slangen i botten av tanken och tätade runt den där den kommer ut ur tömnings "armen".

Pumpen installerade jag under toan i dubbelgolvet. Har fungerat ypperligt i ett par år nu. Även jag använder motorstyrda kulventiler för smidig tömning.


//Freddy
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Kvarn till kassett?

Var och hur hittar ni brunnar som är kopplade på kommunernas avloppssystemen och hur får ni upp locken? Hur tömmer ni utan att söla ner stegar mm i brunnarna? Eller tömmer ni bara på platser med latrintömningsanordning för fasta tankar?

Jag minns hur svårt det var på 80- och 90-talen att hitta sådana när man var på resande fot och kom till främmande trakter, kanske också med främmande språk. Men jag förmodar att de blivit vanligare numera.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.779
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Kvarn till kassett?

I Danmark har vi 2 separate kloaksystemer. Et til regnvand/overfladevand og et til spildevand. Vi må naturligvis ikke tømme i brønde til regnvand/overfladevand

I Danmark kan man tømme i alle markbrunner, hvor man også kan tømme gråvand.

Der er i princip ikke forskel på gråvand og svartvand. Begge dele betragtes som spildevand. Det hele skal ledes til rensningsanlæg.

Som eksempel henviser jeg til tømmepladserne på rastepladserne langs vore Motorveje. Her kan også busser tømme, og de har jo kun en tank, så det kan vi naturligvis også med vore campere.

Jeg er overbevist om, at det er det samme i alle europæiske lande.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Kvarn till kassett?

Hej Michael
Jag monterade en Campersanity-enhet 2009 och är supernöjd sedan dess. Ring Gert Olsson i Beddingestrand för vidare info 0733964820.

Kostar en slant men är väl värd de fördelar den har.
Hälsningar
Åke

Om jag förstår denna produkt rätt, så monterar man en pump/kvarn istället för tanken.
Stämmer detta?
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Sv: Kvarn till kassett?

Helt rätt, ut med kasetten in med Campersanity-enheten koppla 12 V till kvarnpumpen via ett relä och en vippströmbrytare samt en 22 mm slang till avloppstanken, klart.

Skitenkelt
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ytterst få ställen i Sverige längs vägarna du kan tömma lagligt,i dom flesta fall måste du in på en camping.
I övriga Europa är det lättare däremot, där det är vanligt att tömma svartvatten i markbrunn avsett för detta.
Tömma gråvatten är en sak men skitvatten något annat ,även om många tycker det är samma sak.
 
Senast ändrad:

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Sv: Kvarn till kassett?

En gång i tiden runt 1991 då jag köpte en Optisan-toastol från Alde som hadde samma kvarn som dagens varianter följde en broschyr med, där Alde gjorde en stor sak av att fekalierna (bajset) och det använda pappret tillsammans med spolvattnet EFTER malningsprocessen klassas som gråvatten.

Förhoppningsvis gäller detta även idag. Jag har sedan 1991 använt olika toakvarnar i alla mina husbilar och följdaktligen hanterat allt mitt avloppsvatten som varande gråvatten.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Kvarn till kassett?

Vad skulle det vara för problem med det? Svart- och gråvatten hamnar ju i samma avloppssystem.

Detta gäller dock bara så länge tömningen sker i brunnar anslutna till kommunala avloppssystem och inte i dagvattenbrunnar, på gräsmattan hemma, i diken eller på parkeringsplatser, något som tycks förekomma då och då.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.009
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Kvarn till kassett?

En gång i tiden runt 1991 då jag köpte en Optisan-toastol från Alde som hadde samma kvarn som dagens varianter följde en broschyr med, där Alde gjorde en stor sak av att fekalierna (bajset) och det använda pappret tillsammans med spolvattnet EFTER malningsprocessen klassas som gråvatten.

Förhoppningsvis gäller detta även idag. Jag har sedan 1991 använt olika toakvarnar i alla mina husbilar och följdaktligen hanterat allt mitt avloppsvatten som varande gråvatten.

Aldrig hört talas om bl a kolibakterier o dylikt?
Gråvattentankarna har inte heller den ventilation som behövs för fekalier.
Fy f vad äckligt.
Tömma svartvatten i gråvattentömningar är inte bara äckligt, utan förmodligen även olagligt.
Hejs
Claes 105
PS. I Ulricehamn finns gråvattentömning vid reningsverket, men inte tillåtet att tömma svartvatten. Finns säkert en orsak.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Kvarn till kassett?

Helt rätt, ut med kasetten in med Campersanity-enheten koppla 12 V till kvarnpumpen via ett relä och en vippströmbrytare samt en 22 mm slang till avloppstanken, klart.

Skitenkelt��

Ok, då är jag med.
Denna produkt är dock inget för mig på grund av:
SOG funkar ej.
Jag kan inte gå på toan ljudlöst.
Jag missar ytterligare 17l svartvattentakvolym. Detta är många % av svartvattentankens volym.

Detta jämfört med kvarnpumplösningar som sitter i kassetten.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Kvarn till kassett?

Gråvattentankarna har inte heller den ventilation som behövs för fekalier. Generalisering Claes, så är det inte överallt. Dom flesta större husbilar har blandade fekalier/gråvatten vilket handlar om 200-300 liter "äcklig" sörja som ska ut i brunnar på befintliga ställplatser i hela Europa !
PS. I Ulricehamn finns gråvattentömning vid reningsverket, men inte tillåtet att tömma svartvatten (hur vet du det? Har du varit på plats?). Finns säkert en orsak (mycket möjligt!).
Kan du ta reda på orsaken till att "Ulricehamn inte tillåter att tömma svartvatten" i gråvattenbrunnar Claes, det kanske rör sig om kemikalier som vissa tillsätter i sina fekalie-kassetter, vilket sabbar hela poängen med att blanda restprodukter?
Än har vi inte stött på en rastplats, ställplats eller camping som har sådana restriktioner i något EU land!
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.779
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Kvarn till kassett?

Jeg har besøgt denne plads i Neukloster: https://www.campercontact.com/en/ge...home-parking-wohnmobilpark-neuklostersee.aspx

Her har de et ønske om ikke at modtage besøg af husbiler, som bruger kemikalier i fækalietanken.

De har 2 forskellige tømmepladser til sortvand. En til sortvand uden kemikalier og en til sortvand med kemikalier. Den sidste er låst, og de vil have betaling for at låse op for tømning.

Årsagen er, at tømning med kemikalier skal køres bort i en slamsuger og destrueres på anden vis en gennem det offentlige afløbssystem.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.009
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Kvarn till kassett?

Kan du ta reda på orsaken till att "Ulricehamn inte tillåter att tömma svartvatten" i gråvattenbrunnar Claes, det kanske rör sig om kemikalier som vissa tillsätter i sina fekalie-kassetter, vilket sabbar hela poängen med att blanda restprodukter?
Än har vi inte stött på en rastplats, ställplats eller camping som har sådana restriktioner i något EU land!

Husbilar som har kvarntoa monterat från fabrik har separata tankar för svart och gråvatten ( har inget med storlek på bilen att göra) och JA, jag VET att det inte är tillåtet att tömma Svartvatten ( utan enbart gråvatten) vid reningsverket i Ulricehamn ( bor i stan o använder tömningen frekvent ).

Förövrigt får man ALDRIG tömma varken gråvatten eller svartvatten i dagvattenbrunnar.

Hejs
Claes 105
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Kvarn till kassett?

Helt korrekt att man aldrig ska tömma grå-svart vatten i dagvattenbrunnar. Var tömmer stora som små husbilar, bussar och andra sitt svartvatten (utan kemikalier) i Ulricehamn? Här i Gbg är detta ett problem, men det finns några ställen med markbrunnar för blandat grå-svartvatten (om man inte använder kemikalier), där vi brukar tömma vår tank.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.009
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Kvarn till kassett?

Gomorron

Helt klart ett problem säkert inte bara i Ulricehamn.
Hade själv en bil med fasttank för några år sen, kunde tömma hos bussbolaget i stan mot avgift. Om detta går fortfarande vet jag inte.

Kassetttömning finns i anslutning till ställplatsen vid sjön (sponsrad av HBK för övrigt).

Hejs
Claes 105
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.779
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Kvarn till kassett?

Her er faktisk et par gode opgave for HBK's styrelse at tage fat på:
  • Arbejde for at Regeringen pålægger alle svenske kommuner at etablere mindst et tømningsanlæg med mulighed for frisk vand indenfor kommunen.
  • Arbejde for at Vägverket indfører en politik for etablering af nye og renovering af ældre rastpladser, hvor det bliver standard at etablere både markbrunn og kasetttømning.
En sådan regel for kommuner er allerede vedtaget i Norge, og rigtig mange kommuner deroppe er færdige eller allerede i gang, eller de har lavet en aftale med en privat aktør om at drive en tømmeplads.

I Danmark har vi desværre ikke nogen regel om, at kommuner skal etablere tømmeanlæg, men til gengæld har Vejdirektoratet indarbejdet tømmeanlæg med mulighed for frisk vand i alle nye rastpladser og renovering af ældre rastpladser langs mortorvejene.

Jeg har netop været i Italien, og der har jeg opdaget, at rigtig mange rastpladser langs motorvejen har etableret tømmepladser med markbrunn og kasetttømning. Nogle har endda standere, hvor man kan købe el og vand.
 
Toppen