• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kupevärmare

F

F.d. 10659

Guest
Kan någon tipsa mej om det finns någon tystgående, termostatreglerad kupevärmare att användas i stället för gasolvärmaren, när man står kopplad till en stolpe? Takcsam för tips. Brorake
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Kupevärmare

Hej
So har min konvektorovn med fläkt veret installeret i 8 år - se til venstre.

skuffekasse_1.JPG


Den anvendes kun for at holde husbilen på 2-5 grader och dermed frostfri.
Den er instillet på 1 KW med thermostat och fläkt.
Om det var 2 KW so var ledninger och stick sterkt belastat.
Den kan ikke varme til mere end cirka 15 - 20 grader ved omkring 0 grader, och da fungerer den konstant.
Truma gasolovnen S 3002 har en kapasitet på 3,4 KW.
Nu har den fungeret bra om vinteren i 8 år och skal kan ske på "pension" :swoon:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 10659

Guest
Sv: Kupevärmare

Har just återvänt från en tur till fastlandet och där använt den från Klasse inköpta keramiska värmefläkten, som vid en utomhustemperatur runt 5-7 +grader utan svårighet och tyst värmde oss. Är dock lite bekymrad över om en keramisk fläkt verkligen är säker att använda i bilen.
 

Sloth

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2018
Medlemskap
2024
Sv: Kupevärmare

Har just återvänt från en tur till fastlandet och där använt den från Klasse inköpta keramiska värmefläkten, som vid en utomhustemperatur runt 5-7 +grader utan svårighet och tyst värmde oss. Är dock lite bekymrad över om en keramisk fläkt verkligen är säker att använda i bilen.

Hej.
Vilken värmefläkt var det du investerade i?
M.v.h Åke
 

Kallax

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Luleå
HBK-Nr
524
Medlemskap
2025
Sv: Kupevärmare

Hej Brorake. Jag köpte en keramikvärmare från Clas olsson Honeywell HZ -340E
mycket tystgående med termostat, den är på 1000W-1500W 349;-
vi är flera som har den.
 
Senast ändrad:

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Kupevärmare

Kan någon tipsa mej om det finns någon tystgående, termostatreglerad kupevärmare att användas i stället för gasolvärmaren, när man står kopplad till en stolpe? Takcsam för tips. Brorake

Detta är en mycket effektiv värmefläkt, och enligt test en av de tystaste. Jag är enormt nöjd med den.

Elgiganten - Adax VV9T=
 
Senast ändrad:
H

hondacrv

Guest
Sv: Kupevärmare

:mcride:Har använt mig av Eberspächer monterad under bädden med tillsatsljuddämpare, luften har gått genom ett Y-rör in det vanliga luftvärmesystemet, genom att montera ett egettillverkat styrspjäll av en cykeleker och en plåtbit i en slangförbindnindning, kravet är ju inte absolut täthet, har jag även fått värme i tvättrummet och en god värmefördelning. Fördelen är att även utomlands under höstdagar behöver jag inte snåla på värmen/gasolen, solcell på 80 W på taket håller mina två batterier i toppskick = inga problem med ström. Det är inte alltid ström går att få utomlands och ibland bara 2 - 6 amp vilket är för lite. Dieselbränsle finns det gott om men att fylla/byta svensk gasolflaska problem, dessutom säljes inte tyska gasolflaskor på alla bytesställen utan endast byte. Skulle gärna önska dieselvärmare på de bilar, som har vattenvärme kopplat till bodelsbatteriet för att inte få startsvårigheter. Hälsningar hondacrv
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24299

Guest
Sv: Kupevärmare

Harald Nyborg säljer en keramisk värmefläkt med 2 effektlägen och steglös termostat för 199kr, har provat den i Moseldalen nyligen den funkar mycket bra.
 

HusbilsBjörk

HBK Medlem
Inlägg
465
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
466
Medlemskap
2024
Sv: Kupevärmare

Hej
Är det bara jag som tycker att gasolen INTE är ett dyrt alternativ till uppvärmning av husbilen, en P11 för 220SEK på PR Husbilar i sollebrunn räcker till att värma husbilen ca 3dygn i minus 8grader, betydligt längre så här års.
Om man slipper hela campingavgiften så blir inte kostnaden speciellt stor.
Jag tycker ni räknar fel när ni "bara" räknar med elpriset på campingen.
om man fricampa sparar man massor med pengar!
Ja jag ska erkänna att vi använder campingar ibland och även elen och kör på elpatron, vi ser andra fördelar med att ligga på camping ibland och har vi möjlighet så använder vi elen där.
Vår gamla solifer är visserligen utrustad med vattenburen värme, vet inte om det är billigare eller dyrare än luftburen.

mvh Claes
Husbilsbjörk
 
Toppen