• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kupevärmare

F

F.d. 10659

Guest
Kan någon tipsa mej om det finns någon tystgående, termostatreglerad kupevärmare att användas i stället för gasolvärmaren, när man står kopplad till en stolpe? Takcsam för tips. Brorake
 

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Kupevärmare

Hej!
Kombinationen av de två orden "tystgående" & "kupevärmare", har jag ingen bra erfarenhet av själv:twitcy: . Men det kanske finns.
Vad har du för panna/värmare. Det finns ju eltillsatser att köpa till vissa! :yes:
Ta och kolla det, annars dyker det säkert upp friska ideer här om en stund!:wub:

Ha det gott

/Thomas
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Kupevärmare

Brorake,

Nar du star vid en stolpe innebar det att du har tillgang till el sa farfor inte kopa ett litet elektrisk varmeelement sag 1000W ? Strommen betalen du anda for sa varfor inte drag nytta utav situationen och varme husbilen gratis ;)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Kupevärmare

Vi har köpt en värmefläkt från Husvagn-Svensson i Lidköping för 449 kr. Den har en bra termostat och går tyst. Best:nr 678-07-01 i 2006 års katalog.

Ove.G
 
F

F.d. 10659

Guest
Sv: Kupevärmare

I stället för att använda den dyrbara gasolen till lurftvärmepannan, när man har möjlighet att koppla in sig på 220 V-nätet, föreställer jag mig att det är betydligt billigare att skaffa en tystgående och termostatreglerad kupévärmare. Visserligen kostar det några kronor att använda campingplatsernas elnät, men gasolen för en natts värme är betydligt dyrare.
Att lägga ner en massa pengar på att skaffa en eltillsats till den gasoldrivna pannan, förefaller att gå över ån efter vatten.
Brorake
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Kupevärmare

Brorake,

Jag brukar betala i Frankrike - Tyskland hoss farmers eller pa en camping efter Mosel - Rhein cirka € 3 for 24 timmar for detta far man 10A alltsa 2200W. Jag staller in den termostat reglerade kupevarmare pa 1000W, no problems ..
 
F

F.d. 26443

Guest
Sv: Kupevärmare

I Julakattalogen finnes en Byggfläkt med stor kapasitet för 395 kr, den köpte jag så köpte jag 2 meter förlängningsrör och 6 st t rör. Svetsade på 2 st stoser 65 mm och tog bort reglagen.Tog upp ett hål i väggen mellan förvaringsutrymmet och gasolpannan , i det hålet monterade jag fläckten .
Anslöt utblåsen till befinterligt system . monterade reglagen i framkant på dubbelsängen samt anslöt el bakom kylen.Allt för under tusenlappen.
Fungerar suveränt då värmen fördelas i det befinterliga systemet och eventuellt buller försvinner då fläckten sitter i lastrummet.
Sewed
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Kupevärmare

Sewed>
Har inte kollat hur fläkten från Jula ser ut ännu men det du beskriver låter genialt men också lite brandfarligt. Om du beskriver lite mer i detalj, gärna med bilder, så kanske vi andra förstår och gör likadant!
:confused:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 10659

Guest
Sv: Kupevärmare

Efter samtal med Husvagn-Svensson avråder dom på det bestämdaste från att använda deras värmefläkt i husbilen pga att värmetrådarna inte är inkapslade. Det är dessutom förbjudet att använda dylika fläktar! Stor brandfara!! Däremot har Clas Ohlson en keramisk fläkt med temostat, som dom uppger är godkänd. Den är dessutom betydligt billigare än Husvagn-Svenssons, men kanske också därför mera högljudd. Har i alla fall beställe ett ex. Återkommer angående ljudnivån.
Brorake
 
F

F.d. 26443

Guest
Sv: Kupevärmare

Ja troligtvis flökten är steglös och de 2 reglagen är mycket lätta att ta bort.
På fronten svätsade jag fast en något konad förhöjning där jag satte fast 2 st 65mm rör som passar presis på standardslangen.Fläckten har ett godkänt överhättningsskydd varför jag ej är orolig . Vist blir den varm men den får monteras så att den står fritt eller i en metallram.Skall försöka att åstakomma några fotton på de hela men de här med datorer de är svåra grejer de.Den kanske har överkapasitet för bilen men vem vet de kan bli en mycket kall natt någon gång så ja va då . en fabriksgjord el värme kostar 5000 kr pluss montering.nu har jag tjärnat 4000 kr de kan du med göra.
Hälsningar från en som ej har tummen mitt i handen. Sewed
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Kupevärmare

Jag köpte en sådan fläkt på Jula, tror det är samma för priset stämde, och den har inkapslade element. Tror att den heter "Anslut, 2KW IP44".
Vad som däremot inte verkar stämma är "steglös fläkt".
Min fläkt tycks ha samma varvtal hela tiden och stängs aldrig av även om termostaten har slagit av elementen.
Vad man skulle önska är att även fläkten stannade några minuter efter det att termostaten slagit av värmen. Det går nog att modifiera.
Den är ganska högljudd om man ställer den direkt på golvet för dom hårda fötterna leder ner fläktvibrationerna så det blir ett visst resonansljud.
 

Bilagor

  • värmefläkt2.jpg
    värmefläkt2.jpg
    47,5 KB · Visningar: 17
F

F.d. 673

Guest
Sv: Kupevärmare

Efter samtal med Husvagn-Svensson avråder dom på det bestämdaste från att använda deras värmefläkt i husbilen pga att värmetrådarna inte är inkapslade. Det är dessutom förbjudet att använda dylika fläktar!

Menar du den fläkt som de säljer som ska vara så tyst? Var menar de då att man ska använda den, då de ju faktikst vänder sig till husvagns/husbilsfolk. Knepigt! Eller missförstår jag om vilken fläkt det gäller?
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Kupevärmare

Hej
I vår förra husbil som hade luftburen värmare utan el tillsats
köpte jag ett elelement med tvärströmsfläkt på 2KW o monterade detta på sänggaveln.
Var godkänt att användas i våtutrymmen.
De gick mycket tyst( lite skrammel bara när man körde) o kostar bara några hundralappar.
Kolla hos Elon eller liknande ställen.
Enda nackdelen var att fossingarna blev lite varma om man gled ned i sängen.
mvh
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Kupevärmare

Hei i Sverige
I 8 år har vi anvendt denne type konvektorovn hvor varmetrådene er indkapslet nede i ovnen.
http://www.harald-nyborg.dk/images/7068.jpg
Den kan omstilles til fläkt.
Den brukes med ur/timer på hverdag er den rede/parat til at være varm eller frostsikrende i vinterhalvåret.
Nu er der kommet en ny model med turbo og speciel frostsikring - Bauhaus i Danmark har den til 249,- DK kr.
Da den gamla er "retarderet" tænker jag at inverstere i denne model med flere möjligheter.
Vi anvender ikke el-varme på tur - vi parkerer gratis och varmen for gasol er mindre end 1 € pr. natt.
Vi kjöper gasol i Tyskland til cirka 14 € for 11kg.:yes:
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Kupevärmare

Sewed!
Kan du förklara detta lite närmare:
Du skrev:
"Ja troligtvis flökten är steglös och de 2 reglagen är mycket lätta att ta bort"
Menar du att fläkten är steglös eller menar du termostaten?
Min fläkt går hela tiden med samma varv.:confused:
 
Toppen