• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kupefläkten trasig

janir4747

FD HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
14108
Medlemskap
2023
I går på väg hem slutade kupefläkten fungera inte roligt med 28 grader varmt ute.
Väl hemma läste jag det mesta i forumet om värmefläktar och plockade bort så jag fick fram fläckten
och kunde konstatera att anslutningen var bränd därav ingen kontakt.
Var får man tag i en sådan anslutning till fläkten och finns det något relä till fläkten bilen en Fiat 2.8 JTD
2001 ??
Janne
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Du får väl löda dit ett par sladdar, och koppla ihop med bef kablage. Klipp bort det brända och skarva kablarna. Se bara till att kablarna ansluts likadant som förut. + på rätt stift! Det kan också gå att sätta på lösa flatstift och trycka dit, beroende på hur det ser ut.
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Jag har jobbat som bilelektriker i över 40 år. Jag vet att såna detaljer kan vara svårt att hitta. De brukar vara en del av kabelstammen. Så att klippa loss en kontakt på "skroten" är en möjlighet. Har du tur kan FIAT ha den som reservdel. Men tveksamt bilen är ju 17 år. Mitt råd är "pyssla" ihop det. Blir bättre än orginal! :) På vissa Renault sitter kontakten till motorn ihop med fläktmotståndet.
 
Toppen