• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kunskaper om elsystemet

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Av diskussionerna här i forumet ser man snabbt att det uppenbarligen görs jobb på, och undras en del om hur elsystemet skall se ut. Åtminstone bodelens elsystem.
Som någon påpekade i en diskussion så är man inom båtvärlden litet mera organiserad än inom husbilsvärlden. Bl.a. så har Svenska Kryssarklubben då och då kurser i båtel och det finns en del böcker som beskriver hur det fungerar. Nu är båtel och husbilsel inte riktigt detsamma men på 12V-sidan är det mesta lika för båda. På 230V har man i båtar litet speciella problem med skyddsjord, som beror på att vattnet runt båten leder ström, men även här finns en del problem som är desamma.

För de som vill veta mera har jag två böcker att rekommendera:; “Ström ombord” (översatt från norska) av Jan Vinge, ISBN 978-91-1-303763-9 och “Elsystem ombord” av Magnus Sterky (www.batteknik.se), ISBN 91-631-8033-2.
Läs böckerna med ett filter, som filtrerar bort det som är båt-specifikt, så tror jag de kan vara nyttiga för många som funderar på det här med husbilars elsystem.

Vet någon om det finns motsvarande böcker för Husbilar/husvagnar så vill jag gärna veta vad de heter.
MVH
hans
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Mulig det finnes noe i husbuss miljøet, de fleste aksepterer hva påbyggerne gjør.

Generelt bygges 12V systemet opp rundt en elblokk som inneholder litt overvåkning en lader, ett skillerele, hovedbryter og en sikrings sentral. Ut fra denne trekkes det ledninger til alle forbrukspunkter. Ved bobatteri er det en større sikring på kabelen til elblokken, samme finnes og på kabel fra bilbatteri til elblokk.
 
Toppen