• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kromatisk aberration

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Fast optik till systemkamera är bäst när det gäller skärpa och exempelvis kromatisk aberration, därom är väl de flesta överens. Jag har nu suttit i veckor och jämfört optik till min nya kamera. En sak som förvånar mig är att den kromatiska aberrationen tycks vara tydligt framträdande i all s.k. konsumentoptik, alltså optik som proffsen knappast vill använda.

Det är så förbaskat trivsamt med zoomoptik! Min senaste test gällde Canon 15 - 85mm och den har stora brister i området neråt 15 mm men för övrigt funkar den riktigt bra. Det gäller tydligen att undvika ändlägena men den är bättre i teleläget och riktigt bra vid 70mm. Konstigt nog hjälper det inte mycket att minska bländaren vilket jag inbillade mig innan jag satte igång med det här testandet.

Min konklusion: undvik alla brister i optiken för systemkameror, sälj alltihop och köp en bra kompaktkamera med stor sensor, kanske en Canon G1 X!

Eller?

Bild från ställplatsen Riehl i Köln:

ka 1.jpg

Delförstoring i vänstra kanten:

ka 2.jpg


Jappe
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Kromatisk aberration

Om du tar foto på enfärgade föremål slipper du att bekymra dig för kromatisk aberration.

Eller?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kromatisk aberration

Anders, feilen blir mest synlig om du har et rent sort rutemønster på hvit bakgrunn. Kan der oppleve full regnbue overganger - spesiellt ute i hjørnene på bildet. Samme virkning som et prisme i sollys.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Kromatisk aberration

Det var ett skämt!

Jag tycker bara att Jappes bilder duger som de är. Han behöver inte lägga en förmögenhet på att skaffa dyr optik som är korrigerad för kromatisk aberration.

Vid närmare eftertanke, är det för att skaffa tung fotoutrustning som han håller på att strippa bilen från markiser och viltstaket?
 

Jorma

HBK Medlem
Inlägg
200
Kommun
Härryda
HBK-Nr
2263
Medlemskap
2024
Sv: Kromatisk aberration

Mycket av ditt problem går att åtgärda i Lightroom eller liknande programvara.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Kromatisk aberration

Enklast är nog att använda en iPad som kamera, eller hur Anders ;) :D .







Usch, nu var jag så där sarkastisk igen.....
 

smocken

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Falköping
HBK-Nr
7203
Medlemskap
2024
Sv: Kromatisk aberration

HEJ ANDERS!

För ca 30 40 år tog man komapkten om man inte hade hågot annat till hands, vilken utveckling.
Eller hur Jappe.
MVH
Uno Larsson
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kromatisk aberration

Jag har kollat objektiv i mängder och till slut så hittade jag ett objekt som det sa klick om! En Tamron 17-50 f:2,8 utan bildstabilisering för ett rimligt pris! Jättefin vidvinkelzoom med hyfsad skärpa redan vid 2,8. Bländar man ner litegrann så är det superskarpt ända ut i hörnen! Inte för tungt och stort, balanserar fint på kameran och praktiskt taget ingen kromatisk aberration alls! Trägen vinner! Nu ska jag bara sälja tillbaka div. optik på Tradera så jag får tillbaka mina utlägg.

Tack för lånet, Susanne!

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kromatisk aberration

Jag kan inte öppna dina filer!

Jag valde bort bildstabiliseringen för att få ett lättare och även billigare objektiv. Har jag fotograferat utan bildstabilisering i 60 år så ska jag väl klara något år till. Däremot ångrar jag att jag inte valde bildstabilisering till 70-200:an! Bildstabiliseringen är viktigare när det gäller teleoptik. Dock klarar man sig ganska bra ändå tack vare att det går att få "lågbrusiga" bilder även med höga ISO-tal numera.

Jappe
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Kromatisk aberration

Trots att Canons 70-200 f:4 IS (dvs med bildstabilisering) kostade nästan dubbelt så mycket som varianten utan, så satsade jag på det förtstnämnda och fick det till det gamla priset, som är nästan 3.00 lägre än dagens.

Jag är sannerligen ingen proffsfotograf, men med detta objektiv tar jag mycket fina bilder på ett för mig helt nytt sätt och, vad jag kan se, utan störande brytningsproblem.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kromatisk aberration

Canons 70-200 är enastående bra i det omfånget! När det gäller vardagsoptiken eller det objektiv som sitter oftast på kameran blir det svårare. Tamrons 17-50 verkar lovande men jag skulle gärna vilja ha lite större omfång. Jag behåller Sigmas relativt billiga 18-125 trots att den är lite mjuk och tyvärr "aberrerar" rätt mycket men det mesta går att fixa i Canons DPP (Digital Photo Professional) som följde med kameran.

Olyckligtvis har jag bestämt mig för att använda endast en behändig dator på 10 tum som jag använder ihop med en större skärm i hemmet och med den lilla datorns upplösning på endast 1024 X 600 så vägrar DPP att samarbeta! Den kräver minst 1024 X 768! Datorvärlden är full av fallgropar! Någon som vet hur man löser det här problemet? Javisst: Köp större dator, men det är så att jag har tröttnat på att köra flera datorer med allt vad det innebär av dubbleringar och förvirring när det gäller att hitta olika program m.m. så jag behåller den här lilla ganska kompetenta datorn till allt, både hemma och i husbilen, trots allt!

Jappe
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Kromatisk aberration

Nu har den sista uppdateringen på Adobe Lightroom kommit med en enorm förbättring när det gäller kromatiskt fel. Den släpptes i går, ladda gärna ner en trial av programmet, se till att det är 4.1 versionen. I framkallningsmodulen ligger det under objektivkorrigeringar, fliken färg. Rena rama trolleriet när man bockar i rutan ta bort kromatisk avvikelse.

/Ludde
 
F

F.d. 25270

Guest
Sv: Kromatisk aberration

Jag kan inte öppna dina filer!

Jag valde bort bildstabiliseringen för att få ett lättare och även billigare objektiv. Har jag fotograferat utan bildstabilisering i 60 år så ska jag väl klara något år till. Däremot ångrar jag att jag inte valde bildstabilisering till 70-200:an! Bildstabiliseringen är viktigare när det gäller teleoptik. Dock klarar man sig ganska bra ändå tack vare att det går att få "lågbrusiga" bilder även med höga ISO-tal numera.

Jappe

OK, prövar igen / Harry Hhttp://www.husbilsklubben.se/forums/attachment.php?attachmentid=56092&stc=1&d=1338451807DSC_9699.jpg

DSC_7244.jpg
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kromatisk aberration

Den Tamron 17-50/2,8 som fotofirman skickade till mig hade riktigt dålig skärpa vid full bländaröppning:

nr 1.jpg

så den skickade jag tillbaka och fick en annan och då blev det så här:

nr. 2.jpg

Klicka på bilderna!

Tvåan behåller jag nog trots att den är en aning mjuk i högerkanten men det syns knappt ens vid rejäl förstoring.

Mitt idoga testande har lett till att jag säljer all optik utom Canon 70-200 och Canon 50/1,8, ett billigt objektiv som är jättebra och 15-85:an som inte är så dum bortsett från viss "aberrering" men det går tydligen att fixa på ett enkelt sätt i den senaste Lightroom t.e.x.! Även 24-millimetaren ryker! Den är inte bättre än Tamrons 17-50 och då finns det ingen anledning att ha den kvar!

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Kromatisk aberration

Den Tamron 17-50/2,8 som fotofirman skickade till mig hade riktigt dålig skärpa vid full bländaröppning så den skickade jag tillbaka Jappe

Jag förstår inte hur du bär dig åt som lyckas lämna tillbaka all dyr utrustning efter användning. Foto- och iPhonehandlare måste gömma sig bakom disken när de ser varubilen från Orust?

Kanske känner de inte igen den efter avlägsnandet av viltstaketet?
 
Toppen